طرح پژوهشی محقق بیرجندی، طرح برتر مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین الملل فرانسه

بیرجند(پانا)- طراح برتر مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین الملل خراسان جنوبی عنوان کرد طرح پژوهشی مذکور به عنوان طرح برتر، موفق به دریافت گرنت پژوهشی از مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین‌الملل کشور فرانسه (CIRAD) شد.

کد مطلب: ۱۱۱۹۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد
طرح پژوهشی محقق بیرجندی، طرح برتر مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین الملل فرانسه

سیده عاطفه حسینی، طراح برتر مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین الملل، در گفت و گو با پانا گفت: عامل شروع پژوهش بررسی تنوع جمنی و شناخته شدن ویروس ها در ایران و مطالعه مقالات بین المللی با وجود ارتباطات بین المللی بوده است.

او همچنین در خصوص چگونگی ارسال پژوهش بیان کرد: با نوشتن سناریو و طرح پژوهش به موسسه سیراد فرانسه ارسال شد و در دانشگاه montpellier فرانسه نیز مورد استقبال قرار گرفت.

حسینی در توضیح این طرح تحقیقاتی مشترک گفت: جمنی ویروس‌ها از مخرب‌ترین ویروس‌های گیاهی در بیش از ۴۰۰ گونه گیاهی در سراسر دنیا بوده و اخیراً گونه‌های جدیدی از ویروس در اروپا ظاهر شده‌اند، اما بروز آن‌ها از خاورمیانه و ایران ناشناخته است. تحقیق حاضر به شناسایی گونه‌های نوظهور در ایران و نیز تهیه نقشه پراکنش آن در مزارع ایران خواهد پرداخت. همچنین در این طرح روش‌های نوین پیشگیری و کاهش خسارت آنها بررسی می‌شود.

حسینی گفت: طرح پژوهشی مذکور با عنوان بررسی تنوع جمنی ویروس‌ها در ایران به صورت مشترک با دانشگاه Montpellier کشور فرانسه انجام خواهد شد.

طراح برتر مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین الملل افزود: در ایران حمایت های معنوی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است، ولی پروژه نیازمند اعتبارات زیادی است.

او افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین الملل فرانسه (CIRAD) یکی از مراکز تحقیقاتی معتبر با تمرکز بر روی توسعه تحقیقات کشاورزی در کشورهای در حال توسعه است که ۱۵۰ طرح از دانشگاه‌های معتبر دنیا به این مرکز تحقیقاتی ارسال شده است که از میان آنها طرح عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند پذیرفته شد.
وی ادامه داد: دانشگاه Montpellier کشور فرانسه این پروژه تحقیقاتی را یک سرمایه‌گذاری استراتژیک برای آینده و اولین قدم در این جهت نام برده و ابراز امیدوراری کرده است که این پروژه باعث ایجاد همکاری طولانی مدت و با کیفیت تحقیقاتی بین محققان UMR BGPI و دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار