بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا؛

کاغذپاره نامیدن معاهدات بین‌المللی از سوی افراطی‌ها «نادانی» است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر روابط بین‌الملل با اشاره به سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، تاکید کرد آمدن آقای گروسی به ایران مقداری التهاب اجرایی‌کردن مکانیسم ماشه را کاهش داد.

کد مطلب: ۱۱۱۹۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
کاغذپاره نامیدن معاهدات بین‌المللی از سوی افراطی‌ها «نادانی» است

علی بیگدلی درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و نیز درخواست آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های همه جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار پانا گفت: «سفر رافائل گروسی به ایران براساس پیشنهاد فرانسه صورت گرفت، اتحادیه اروپا می‌خواست از طریق اعزام کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سایت‌هایی در ایران که باعث صدرو قطعنامه علیه کشورمان در شورای حکام شده بود، را پوشش دهد و ایران را از اتهام پنهان‌کاری رها کند. چون آمریکا به این موضوع بسیار تکیه کرده بود که ایران به تعهدات خود در برجام خیلی عمل نکرده و این پنهان‌کاری ایران، باعث ایجاد خدشه‌دار شدن برجام شده است.»

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: «بنابراین آمدن آقای گروسی به ایران مقداری التهاب اجرایی‌کردن مکانیسم ماشه را کاهش داد. هم ترامپ، هم وزیر خارجه ایالات متحده و هم نماینده این کشور در سازمان ملل بارها اعلام کرده‌اند که آمریکا به تنهایی دست به این کار خواهد زد (فعال‌سازی مکانیسم ماشه)؛ بنابراین هنوز چیزی مشخص نیست، آن‌ها مدعی هستند که تا پایان شهریور موضوع بازگشت تحریم‌ها علیه ایران عملی خواهد شد. ولی هنوز کمی و کیف کار آن‌ها مشخص نیست که از چه راهی و با چه سازوکاری می‌خواهند دست به این کار بزنند که مکانیسم ماشه فعال شود.»

دیپلماسی پنهانی آمریکا و اروپا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران

این استاد دانشگاه شهیدبهشتی اضافه کرد: «آمریکایی‌ها اتحادیه اروپا را تهدید کرده‌اند که اگر با آمریکا در فعال‌سازی مکانیسم ماشه همراهی نکنند، جلوی صادرات اتحادیه اروپا به آمریکا را با وضع تعرفه‌های گمرکی می‌گیرند و اتحادیه اروپا را تحریم خواهند کرد. بنابراین اتحادیه اروپا هم مقداری نگران این موضوع است که این رفتار آمریکا در این شرایط که وضع اقتصادی اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه خیلی سخت و ناگوار است، مشکل‌ساز نشود. بنابراین اکنون یک نوع دیپلماسی پنهانی بین اروپا و آمریکا در جریان است که جلوی حمایت اروپا از ایران گرفته شود و اجازه دهند مکانیسم ماشه اجرایی شود. به نظر می‌رسد طی روزهای آینده آمریکا سیاست خود را علنی خواهد کرد.»

وی تاکید کرد: «بازگشت تحریم‌های همه‌جانبه نیاز به رای‌گیری ندارد. طبق مندرجات برجام سه مرحله وجود دارد که اولی کمیسیون مشترک است که ابتدا با حضور کارشناسان از هر کشوری تشکیل می‌شود، اگر کارشناسان نتوانند به این نتیجه برسند که یکی از اعضا از وظایف خود تخطی کرده است، کمیسیون وزرا تشکیل می‌شود. اگر وزار هم به این نتیجه نرسند، وارد مرحله آخر خواهد شد. نکته این است که مکانیسم ماشه فقط درباره ایران اجرا می‌شود و شاید کسی تاکنون به این موضوع اشاره نکرده است که هدف از گذاشتن این اصطلاح در برجام براساس قطعنامه 2231، فقط درباره ایران است؛ یعنی ایران نمی‌تواند مکانیسم ماشه را درباره آمریکا اجرا کند. به همین خاطر است که آمریکایی‌ها هم به همین موضوع چسپیده‌اند و منهای اینکه عضو برجام هستند یا نیستند، می‌گویند ایران به دلیل تخطی از موازین سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، باید تحریم شود.»

این تحلیلگر سیاست خارجی اظهار کرد: «هنوز گروسی بعد از سفرش به تهران، گزارشی ارائه نکرده است. اما در بیانیه مشترک ایران و آژانس تاکید شده است که دیگر بعد از بازدید از این دو سایت، آژانس هیچ ادعایی درباره بازدید از مکان‌های دیگر نداشته باشد. قرار است حداکثر تا یک هفته کارشناسان بیایند و بعد از بازدید از این دو مکان اعلام کنند که در این دو مکان فعالیت هسته‌ای بوده است یا خیر. این فقط برای ایران نیست بلکه آژانس این نظارت‌ها را برای همه کشورهای که عضو معاهده NPT (معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) هستند انجام می‌دهد.»

علی بیگدلی ضمن انتقاد از اشخاصی که در داخل مدام بر طبل خروج از معاهدات بین‌المللی به ویژه NPT می‌کوبند، تاکید کرد: «کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، متاسفانه باید گفت نمی‌فهند. وقتی پیشنهاد می‌کنند که ایران از ان‌پی‌تی خارج شود، یعنی بازگشت تحریم‌ها به سرعت و خودکار. چهار نهاد عمده ما را تحریم خواهند کرد. وقتی ایران معاهده‌ای پذیرفته است حتی اگر داوطلبانه هم بوده باشد، پذیرفته است و تعهدی ایجاد شده است. خروج ما از ان‌پی‌تی خروج از سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواهد بود یعنی همان کاری که کره شمالی انجام داده است و ما به سرنوشت کره شمالی گرفتار خواهیم شد. اصطلاح کاغذپاره که برخی‌ها در داخل نسبت به برخی از معاهدات بین‌المللی به کار می‌برند، از زمان آقای احمدی‌نژاد رایج شد. گروه‌های افراطی به دنبال این هستند که فضای متشنج را نگه دارند و فکر می‌کنند در این فضای متشنج است که می‌توانند بقای خود را حفظ کنند، به همین دلیل از اول هم با برجام مخالف بودند. اگر یک روزی از ان‌پی‌تی خارج شویم یعنی از آژانس خارج شده‌ایم و چهار تحریم با قدرت باز می‌گردند یعنی تحریم شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا و تحریم کاخ سفید. بنابراین این حرف‌های داخلی از روی نادانی است و شاید به خاطر اختلافاتی است که با دولت دارند و می‌خواهند دولت را تحت فشار قرار بدهند. خوشبختانه این پیشنهادها عملی نخواهد شد چون مقامات ارشد کشور متوجه هستند که این وضعیت با بحران همراه است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار