وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالات خبرنگاران در نشست خبری؛

حاجی میرزایی: در مناطق قرمز مدارس اجازه بازگشایی ندارند؛ در سایر مناطق همه به مدرسه می‌روند

تهران (پانا) - حاجی میرزایی در نشست خبری امروز وضعیت بازگشایی مدارس و تشکیل کلاس‌ها در وضعیت‌های مختلف را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۱۹۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: در مناطق قرمز مدارس اجازه بازگشایی ندارند؛ در سایر مناطق همه به مدرسه می‌روند

محسن حاجی میرزایی در ادامه نشست خبری امروز دوشنبه 10 شهریورماه درباره بازگشایی مدارس، شروع سال تحصیلی و نحوه تشکیل کلاس‌ها به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه درباره تعداد مدارسی که آموزش آنها در کشور به صورت غیرحضوری خواهد بود گفت: «۳۵ درصد مدارس کمتر از ۵۰ دانش‌آموز دارند و می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله، کلاس‌ها را طبق روال عادی برگزار کنند. در مورد سایر مدارس، بحث آموزش حضوری منتفی نیست و اصل بر حضوری بودن آموزش‌ها است. درباره ۶۵ درصد مدارس باقی مانده باید گفت در جایی که تعداد دانش‌آموزان به گونه‌ای باشد که رعایت فاصله ممکن نباشد ناگزیر هستیم کلاس‌ها را حضوری برگزار کنیم اما در قالب گروه بندی‌های متفاوت که برخی روزهای فرد و برخی روزهای زوج به مدرسه بیایند.»

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در همه مدارس سراسر کشور اصل بر برگزاری حضوری است مگر اینکه رعایت پروتکل‌ها تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نباشد گفت: «برنامه‌ریزی‌های جزیی به مدارس واگذار شده که متناسب با وضعیت تصمیم گیری و فعالیت آموزشی را آغاز کنند.»

کلاس اولی‌ها حتما باید با معلم‌شان آشنا شوند

وی درباره وضعیت دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی گفت: «کلاس اولی‌ها اهمیت ویژه‌ای برای ما دارند و تاکید ما بر این است که حتی اگر شده به صورت محدود و دونفر دونفر حتما باید به همراه خانواده به مدرسه بروند و با معلم خود آشنا شوند.»

حاجی میرزایی با بیان اینکه به عنوان یکی از اعضای ستاد ملی کرونا در کمیته آموزشی و کمیته اجتماعی و امنیتی حضور فعالی در تصمیم گیری‌ها داریم گفت: «هر تصمیمی که در ستاد ملی کرونا اتخاذ می‌شود ما در آن حضور داشتیم و دیدگاه‌های خود را مطرح کرده‌ایم و آموزش و پرورش بر آنچه تصمیم گرفته شده توافق داشته است.»

وضعیت آموزش در مناطق محروم از اینترنت

وزیر آموزش و پرورش درباره دانش‌آموزان مناطق محروم و حاشیه‌ای نیز گفت: «برای آنها که به ابزار و اینترنت دسترسی ندارند آموزش تلویزیونی ارائه می‌شود که پوشش گسترده تری دارد و حتی اگر دسترسی به تلویزیون هم نداشته باشند با تولید بسته‌های یادگیری و ارتباط با معلم آموزش را دنبال خواهیم کرد.»

پیشنهاد آموزش و پرورش برای هزینه اینترنت شبکه شاد: دریافت یک سوم هزینه اینترنت

حاجی میرزایی درباره اینترنت شبکه شاد و هزینه آن گفت: «بحث اینترنت را پیگیری کردیم و پیشنهادهایی به ستاد کرونا دادیم. کمیته‌ای برای بررسی موضوع تعیین شد که پیشنهاد کمیته دریافت یک سوم هزینه اینترنت است. البته هنوز در ستاد ملی تصمیم گیری نشده است که قبل از شروع سال تحصیلی تعیین تکلیف خواهد شد.»

تولید سیمکارت دانش‌آموزی ایمن

وزیر درباره امنیت فضای مجازی برای دانش‌آموزان گفت: «این موضوع یکی از دغدغه‌های مهم ما همین موضوع است که درباره آن با اپراتورها صحبت شده و تلاش بر این است که سیمکارت دانش‌آموزی ایمن آماده شود و در اختیار دانشآموزان قرار گیرد.»

وزیر آموزش و پرورش درباره مشارکت فعال و موثر خانواده‌ها در سال تحصیلی پیش رو اظهار کرد: «برای آموزش خانواده‌ها برنامه ریزی‌هایی در انجمن اولیا و مربیان انجام داده‌ایم و در شبکه شاد نیز کانالی به این موضوع اختصاص داده شده است.»

در مناطق قرمز مدارس اجازه بازگشایی ندارند؛ در سایر مناطق همه به مدرسه می‌روند

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که «روز شنبه مدارس باز است یا خیر؟ تکلیف خانواده‌ها چیست؟» گفت: «روز شنبه روز آغاز سال تحصیلی است و بنابر این است که همه مدارس به صورت حضوری دایر باشند؛ مگر مناطقی که از سوی ستاد ملی کرونا قرمز اعلام شده است، که در این مناطق مدارس اجازه بازگشایی ندارند. اگر منطقه‌ای زرد باشد، کلاس‌ها برگزار می‌شود ولی با تعداد محدودتر دانش‌آموزان؛ این موضوع تا قبل از روز شنبه از سوی مدارس به خانواده‌ها اطلاع رسانی می‌شود.»

امکان تامین منابع مالی لازم برای واردات تبلت در این زمان کوتاه دشوار است

وی درباره تهیه تبلت ارزان برای دانش‌آموزانی که به دستگاه هوشمند دسترسی ندارند گفت: «ظرفیت تولید داخلی پایین است و امکان واردات و تامین منابع مالی لازم در این زمان کوتاه دشوار است. پیگیری‌هایی در حال انجام است اما فرض را بر این گذاشته‌ایم برای آنها که تبلت ندارند آموزش را به طرق دیگری ارائه کنیم.»

با احتساب معلمان حق‌التدریس کمبود نیرو نداریم

وی درباره تامین نیروی انسانی و احتمال کمبود معلم برای شروع سال تحصیلی گفت: «تعدادی نیروی رسمی و تعدادی نیروی حق التدریس داریم که اگر نیروهای حق التدریس را درنظر بگیریم نیازمان برای سال آینده مرتفع شده است. الزام داریم از افرادی که از قبل سال ۹۱ به صورت حق التدریس با ما همکاری دارند، نیز استفاده کنیم.»

استفاده از پلتفرم‌هایی به جز شبکه شاد در قالب مکمل آزاد است

حاجی میرزایی با بیان تلاش آموزش و پرورش برای کاهش هزینه اینترنت مصرفی شبکه شاد و حتی رایگان کردن آن گفت: «چارچوبی تعیین شده که مجموعه‌های دیگر به‌خصوص مدارس غیردولتی از قالب‌های مکمل استفاده کنند. بستر رسمی آموزش شبکه شاد است اما اگر برای آموزش‌های تکمیلی بخواهند از پلتفرم‌های دیگر استفاده کنند مقرراتش تدوین شده که ابلاغ خواهد شد و بخش خصوصی می‌تواند همکاری کنند.»

توزیع کتاب‌های درسی در موقع مقرر انجام می‌شود

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت توزیع کتاب‌های درسی هم اظهار کرد: «توزیع کتاب‌های درسی نگران کننده نیست، وضعیت استان‌ها هرروز پیگیری می‌شود و مطمئن هستیم شروع سال تحصیلی را با کتاب‌های درسی دنبال می‌کنیم. برخی دیر در مدرسه ثبت‌نام کرده‌اند یا محل سکونتشان تغییر کرده اما آنها که ثبت‌نام کرده‌اند حتما در موعد مقرر کتاب درسی خود را دریافت خواهند کرد.»

وی درباره دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و امکانات ویژه شبکه شاد برای گروه‌های استثنایی گفت: «تلاش می‌شود آموزش آنها آسیب نبیند. تدابیر لازم از سوی سازمان آموزش وپرورش استثنایی اندیشیده شده است. در نسخه جدید شبکه شاد امکانات و کانال هایی درنظر گرفته شده است.»

تا امروز 130 میلیارد برای تامین بهداشت مدارس صرف شد

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره سرانه بهداشتی مدارس و ترمیم سرویس‌های بهداشتی مدارس اظهار کرد: «۱۰۰ میلیارد تومان سرانه بهداشتی مدارس درنظر گرفته شده است. امسال هم ۳۰ میلیارد تومان دیگر در مدارس کشور توزیع شد. علاوه بر آن اگر کمبودی باشد حتما تامین خواهد شد. در این خصوص رایزنی‌هایی با سازمان برنامه انجام شده و برای آغاز سال تحصیلی مشکلی نداریم. ترمیم سرویس‌های بهداشتی مدارس نیز از سوی سازمان نوسازی مدارس انجام شده و یا در حال انجام است.»

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ارزشیابی‌های پایانی و نمره دهی به دانش‌آموزان در سال تحصیلی گذشته گفت: «اینکه مدارس را ناچار کرده‌اند بچه‌ها را در امتحانات قبول کنند گزاره درستی نیست و اطلاعات شما دقیق نیست. ما هیچ ملاحظه‌ای برای اینکه معلمی سوالات را تسهیل کند یا در تصحیحش اغماض کند، نداشته‌ایم. اگر در هرجایی چنین اتفاقی افتاده تخلف است و بررسی خواهد داشت. اتفاقا اصرار داشتیم همه محتوای آموزشی تدریس و از آن آزمون گرفته شود. برای پایه نهم و دوازدهم نیز اصرار ما برگزاری حضوری امتحانات بود. درخواست می‌کنم بدون اتکا به شواهد قوی و مستند چنین مواردی را مطرح نکنید.»

حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه آیا بررسی‌هایی در زمینه افت یادیگری دانش‌آموزان با توجه به آموزش‌های مجازی صورت گرفته است گفت: «ما در سال گذشته به یکباره با وضعیتی غافلگیر کننده مواجه شدیم. ممکن است آموزش‌ها با کاستی‌هایی همراه بوده باشد اما مدام برای بهبود آن تلاش و اصلاحات لازم را اعمال کردیم. ارزیابی‌های ما اینگونه نیست که آموزش و یادگیری تنزل کرده باشد. به عنوان مثال در امتحانات پایه دوازدهم تعداد شرکت کنندگان افزایش داشته و هم کیفیت نمرات آنها نیم تا یک نمره بهبود پیدا کرده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار