ایران رتبه نخست تولید آهن اسفنجی را به خود اختصاص داد

تهران ( پانا) - ایران که اکنون در زمینه تولید فولاد در جایگاه دهم قرار دارد، برابر آمارهای انجمن جهانی فولاد در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۰ در زمینه آهن اسفنجی، به عنوان بزرگترین تولیدکننده معرفی شد.

کد مطلب: ۱۱۱۹۱۲۷
لینک کوتاه کپی شد
ایران  رتبه نخست تولید آهن اسفنجی را به خود اختصاص داد

براساس اهداف کمی زنجیره فولاد قرار است، امسال میزان تولید آهن اسفنجی به ۳۳ میلیون تن برسد که تحقق این مهم زمینه مساعدی برای فراهم سازی تولید حداقل ۳۰ میلیون تن فولاد را فراهم می‌سازد.

آمار رو به رشد تولید آهن اسفنجی

بررسی آمار عملکرد تولید آهن اسفنجی در سال ۱۳۹۷ برپایه داده‌های انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، رقم ۲۶ میلیون و ۳۵۹ هزار تن را نشان می‌دهد که با رشد ۶ درصدی در سال ۱۳۹۸ به رقم ۲۷ میلیون و ۹۰۷ هزار تن رسید.

ضمن اینکه در چهار ماهه نخست پارسال میزان تولید آهن اسفنجی به رقم ۴۰۵ هزار تن رسیده بود.

وضعیت صادرات آهن اسفنجی

کارنامه صادرات آهن اسفنجی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز روند افزایشی را نشان می‌دهد، برپایه آمار مربوطه در سال ۹۷ حجم صادرات آهن اسفنجی برابر با ۵۳۳ هزار تن بود که با رشد ۷۷ درصدی در سال گذشته بالغ بر ۹۴۲ هزار تن شد.

میزان مصرف ظاهری آهن اسفنجی در سال گذشته به رقم ۲۶ میلیون و ۹۶۵ هزار تن رسید که رشد چهار درصدی در مقایسه با سال ۹۷ که بالغ بر ۲۵ میلیون و ۸۲۶ هزار تن بود، نشان می دهد.

جایگاه آهن اسفنجی ایران در جهان

بررسی وضعیت تولید آهن اسفنجی ایران در بین تولید کنندگان این ماده گویای آن است، با وجود اینکه کشورمان در بحث تحریم‌ها بیشترین فشار از سوی دشمنان را متحمل شده، در بیش از پنج ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی در جایگاه نخست تولید آهن اسفنجی جهان قرار گرفت.

روابط عمومی سازمان ایمیدرو پیش از این اعلام کرد: برابر گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران در ماه می ۲۰۲۰ توانست با پشت سرگذاشتن هند، رتبه نخست تولید آهن اسفنجی به روش احیای مستقیم را در اختیار گیرد.

علاوه بر این، پنج ماه نخست سال ۲۰۲۰، ایران افزون بر ۱۲ میلیون تن آهن اسفنجی تولید کرد در حالی که تولید هند به ۱۱میلیون تن رسید.

یکی از مهمترین دلایل افزایش تولید آهن اسفنجی ایران، راه اندازی کارخانه‌های جدید آهن اسفنجی در کشور است.

در چهارم شهریورماه، افتتاح همزمان سه طرح صنعتی و معدنی با دستور رییس جمهوری در قالب پویش ملی «تولید، تداوم امید» آغاز شد که یکی از این سه طرح مربوط به تولید آهن اسفنجی اردکان یزد با ظرفیت ۹۵۰ هزار تن بود که در کنار واحد کامیون کشنده و شمش طلا با سرمایه‌گذاری بالغ بر دو هزار ۶۹۵ میلیاردتومان برای ۹۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرد.

سهم ۵۰درصدی از تولید آهن اسفنجی جهان

بر اساس این گزارش ایران در ماه می میلادی، در عین حال حدود ۵۰ درصد از تولید این ماده در جهان را در اختیار گرفت و در این مدت در مجموع در ماه میلادی مورد اشاره، ۵.۶ میلیون تن آهن اسفنجی در جهان تولید شد که پس از کشورمان، هند با ۱.۵ میلیون تن تولید در رتبه دوم قرار گرفت. تولید این کشور با افت ۵۵ درصدی روبرو شد در حالی که ایران رشد ۷.۶ درصدی را کسب کرد.

پس از هند، مصر، مکزیک و عربستان جای گرفتند که به ترتیب ۴۶۲هزار، ۳۹۰ هزار و ۳۴۲هزار تن آهن اسفنجی تولید کردند.

تولید آهن اسفنجی تا ۲۲ ماه ژوئن امسال در جهان به ۳۲.۱ میلیون تن رسید که همچنان پس از ایران، کشورهای هند، مصر(۲.۲ میلیون تن)، مکزیک (۲.۰۵ میلیون تن) و عربستان (۱.۷ میلیون تن) قرار گرفتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار