فردای امشب در عاشورای کربلا چه می گذرد؟

تهران (پانا) - امشب، عراق خواب ندارد و عزاداران حسینی چون اسپند بر روی آتش، بی قرارند؛ کربلا تا صبح بیدار است و ذکر «یا حسین (ع)» لحظه ای آرام نمی گیرد.

کد مطلب: ۱۱۱۹۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
فردای امشب در عاشورای کربلا چه می گذرد؟

به گزارش ایرنا، مشعل داران در اطراف حرم امیرمومنان علی (ع) به هم می پیوندند و آسمان نجف اشرف را نورانی خواهند کرد و در کاظمین، صدای زنجیرها و سینه زنان و نوحه غم انگیز مداحان، سکوت شب را می شکافد.

فردای عاشورا، عزاداران حسینی در کربلا نماز صبح را در حرم های مطهر و بین الحرمین اقامه می کنند تا آماده سوگواری در این روز شیدایی شوند.

«مقتل خوانان» بر منبرهای حسینی در کربلا و نجف و کاظمین و مساجد و تکایا و شهرهای مختلف عراق، سوار خواهند شد تا جزئیات حادثه جانکاه ظهر عاشورای سال ۶۱ هجری را دوباره برای دلسوختگان بخوانند.

غمی جانکاه در لحظات مقتل خوانی بر سیاه جامگان عزادار خیمه خواهد زد و اشک ماتم بر گونه های آنان جاری خواهد کرد.

امسال بر خلاف سال های گذشته، عاشورای کربلا متفاوت است و یکی از مهمترین عزاداران امسال در جمع دلسوختگان حضور ندارد و آن، زائران ایرانی است که هرسال در بین الحرمین طعم دیگری به عاشورا می دادند.

کرونا و ترس همه گیری آن، سبب شده است که امسال عاشورا در غربت این عزاداران برگزار شود.

عزاداری حسینی در کربلا نیز امسال متاثر از شرایط ایجاد شده، مانند هر سال نخواهد بود هرچند متعصبان اصرار دارند که همه این شعائر حسینی را بدون در نظرگرفتن پروتکل های بهداشتی به تمام برگزار کنند.

مقتل خوانی، در غربت زائران ایرانی در کربلا امسال حسرت بارتر خواهد بود زیرا شیعیان عراق، اباعبدالله الحسین (ع) را داماد وارسته ایرانیان می دانند و ایرانیان را در این ماتم، شریک غم و اندوه خود می خوانند.

ساعت پایانی مقتل خوانی، لحظات نفس گیری خواهد بود، آنگاه که اباعبدالله الحسین (ع) همه یاران خود را از دست داده و تنها و غریب در میان سپاه جاهل یزید در صحرای نینوا باقی مانده است.

زهیر، حبیب، عابس الشاکری، جان مسیحی، علی اکبر (ع)، ابوالفضل عباس (ع) - علمدار سپاه - همه به فیض شهادت نائل آمده اند، حتی کودک شش ماهه اباعبدالله الحسین (ع) از ظلم و قساوت قلب این قوم در امان نمانده و با تیر سه گوشه حرمله شهید شده است.

تفاوت دیگر کربلای امسال، نبود شهید «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» در آیین های عزاداری است که غریبانه در ۱۳ دی ماه ۹۸ در حومه فرودگاه بغداد به دستور جنایتکار کاخ سفید به شهادت رسیدند.

فرماندهانی که در سه جنگ با گروه تروریستی داعش، به این هیولای توحش اجازه ندادند - نه در عراق و نه سوریه - به حرم های ائمه اطهار (ع) و حضرت زینب (س) نزدیک شوند و در نهایت هیولای دهشت افکن مورد حمایت آمریکا و پادشاهی وهابیت را سرکوب کردند.

عزاداران در لحظات پایانی مقتل خوانی که لحظه شهادت اباعبدالله الحسین نزدیک می شود، در حرم حسینی و عباسی و بین الحرمین به ولوله می افتند و از هر گوشه آوای «لبیک یا حسین (ع)» برمی خیزد.

مقتل خوانی، آیین قرائت قصه کامل حادثه عاشورا است که به تفصیل همه حوادث روز دهم محرم سال ۶۱ هجری و چگونگی شهادت هر یک از یاران با وفای امام حسین (ع) در آن شرح ماجرا شده است.

شیعیان عراق هر سال آیین های عزاداری روز دهم محرم را با مقتل خوانی آغاز می کنند و معمولا در سطح حسینیه ها و عتبات عالیات در هیات های عزاداری این مراسم با حضور باشکوه عزاداران برگزار می شود.

این شیوه مصیبت خوانی حادثه عاشورا حدود ۲ ساعت به طول می انجامد که معمولا در ساعت ۹ صبح روز دهم محرم آغاز می شود و تا نزدیکی اذان ظهر ادامه پیدا می کند.

اوج ماجرای مقتل خوانی بی شک لحظات پایانی شهادت امام حسین (ع) است که عزاداران در این مرحله در غم شهادت مظلومانه امام بر سر و سینه می زنند.

امسال نیز آیین مقتل خوانی با وجود همه گیری کرونا در پیش از ظهر فردا یکشنبه مصادف با دهم محرم در کربلای معلا برگزار می شود.

عزاداری ها تا اذان ظهر ادامه می یابد که در این مرحله بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، دور جدیدی از آیین ها شروع می شود.

موکب های عزادار با آتش زدن نمادین خیمه های اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در منطقه «خیمه گاه» آغاز آیین «رکضه الطویریج» (دویدن طویریج) را اعلام می کنند.

عزاداران در فاصله ای چند کیلومتری از حرم حسینی به صف می ایستند و به نشانه نصرت اباعبدالله الحسین (ع) به سوی حرم در حالی که می دوند بر سر و سینه زده و بانگ یا حسین (ع) را سر می دهند که در نوع خود مراسمی حماسی و باشکوه است.

این مراسم در سال های گذشته به دلیل مشارکت میلیونی عزاداران در آن، تا نزدیکی ساعت ۳ و ۴ بعد از ظهر ادامه داشت اما معلوم نیست امسال به واسطه کرونا به همین روش برگزار شود.

سال گذشته در روز عاشورا، در اثر کثرت و ازدحام جمعیت در ورودی حرم حسینی در جریان مراسم دویدن طویریج، ۳۱ زائر حسینی کشته و ۱۰۰ نفر نیز زخمی شدند که تعدادی از قربانیان این حادثه از زائران ایرانی بودند.

آخرین مراسم روز عاشورا در کربلا و عراق، بعد از اقامه نماز مغرب و عشا، برپایی شام غریبان است که در کربلا یک هیات از کودکان و زنان به نشانه اهل بیت اباعبدالله الحسین (ع) به حرم امام حسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) وارد می شوند و آغاز اسارت اهل بیت و سوق دادن آنها به سمت شام را اعلام می کنند.

این آیین به دلیل اندوه سنگینی که دارد، بسیار درد آور است و کودکان و زنان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با حسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) وداع می کنند.

آیین های حسینی در کربلا هرسال با تدابیر ویژه امنیتی برگزار می شود و امسال نیز با وجود کمی جمعیت نسبت به سال های گذشته نیروهای امنیتی عراق تدابیر ویژه برای تامین امنیت کربلا و عزاداران به اجرا گذاشته اند.

نیروهای امنیتی با ایجاد پست های مختلف بازرسی از ورود زائران از دیگر استان های عراق برای ممانعت از تجمع زیاد جمعیت در کربلا از بیم همه گیری کرونا جلوگیری به عمل آورده با وجود این تدابیر، اما جمعی از زائران توانستند از لایه های امنیتی گذشته و خود را به حرم های مطهر برسانند و در آیین های عزاداری شرکت کنند.

پایان مراسم شام غریبان به منزله پایان آیین های ویژه دهه اول محرم است اما عزاداری ها و مجالس حسینی تا بیستم صفر (اربعین حسینی) ادامه می یابد و بعد از آن آیین بزرگ پیاده روی اربعین آغاز می شود.

هنوز مقام های دولتی در باره برپایی آیین اربعین با توجه به همه گیری کرونا اظهار نظر نکرده اند اما با روحیه ای که در شیعیان عراق وجود دارد، بسیاری معتقدند که این مراسم، به صورت خودجوش برگزار خواهد شد.

پرچم سیاه عزاداری بر بالای گنبد مطهر حسینی (ع) و دیگر عتبات عالیات در عراق بعد از پایان اربعین تا آخر ماه صفر همچنان برافراشته باقی می ماند و تنها با اتمام ماه صفر این پرچم پایین کشیده می شود و دوباره پرچم سرخ خونخواهی شهدای کربلا به اهتزار در می آید که به منزله پایان آیین های عزاداری محرم و صفر در سراسر عراق است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار