از خواهشِ «به مازندران سفر نکنید» تا «ثبت 824 هزار تردد»

ساری (پانا) - مازندرن به وضعیت قرمز دچار شد و در آن ماند و مردم و مسئولان از گردشگران خواستند که مراعات کنند و به این استان سفر نکنند؛ عاشقان گردش و تفریح در ماه محرم هم عشق به سفر را رها نکردند و آمدند و این بار ماجرا به توهین و فرار و دستگیری هم ختم شد.

کد مطلب: ۱۱۱۹۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
از خواهشِ «به مازندران سفر نکنید» تا «ثبت 824 هزار تردد»

در آستانه تعطیلات پایان هفته که به دو روز تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه تاسوعا و عاشورا متصل شد، وزارت بهداشت از مردم خواست «از هرگونه سفر غیرضروری در تعطیلات خصوصا به استان های گیلان، مازندران و خراسان رضوی بپرهیزند و فراموش نکنند که اقدام به هرگونه سفر می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا و مرگ هموطنانمان شود.»

وزیر بهداشت آرزو کرد که «ای کاش برای مهار کرونا، ابزاری فراتر از خواهش و التماس داشتم تا با این ترددهای بی‌رویه برای روزهای سخت خیز مجدد بیماری و زحمت و گرفتاری همکارانم مضطرب نمی‌شدم.»

13 استان کشور همچنان در وضعیت قرمز است و 15 استان نیز در وضعیت هشدار به سر می‌برند که مازندران هفته‌هاست جزو استان‌های با وضعیت قرمز کرونا است.

دست‌به‌‌قلم‌ها دست به کار شدند و دل‌نوشته نگاشتند خطاب به مسافرانی که به هیچ صراطی مستقیم نبودند جز راه شمال: هوای مازندران ابری ست اما دارد آفتابی می‌شود. تخت‌های بیمارستان‌های مازندران اشباع است. مسافران شمال؛ آمار کرونای دو هفته دیگر را پای بچه هیاتی‌ها نگذارید.

گرچه پلیس راه ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تردد از سمت تهران به مازندران در روزهای تاسوعا و عاشورا با محدودیت روبرو خواهد بود، اما تعطیلات شروع شد و مسافرها آمدند و حتی کار به توهین به مازندرانی‌ها در کلاردشت هم کشید. عدم ممنوعیت مثل همیشه بر خواهش و خواسته غلبه کرد و مانع ورود سیل مسافران به مازندران نشد. عکس‌های منتشر شده از شهرهای ساحلی نشان از بی‌توجهی به خواهش‌ها و احتمالات و پروتکل‌ها داشت. این در حالی بود که مازندران با کاهش روند بستری بیماران کرونایی به روزها و هفته های پایانی خیز دوم کرونا نزدیک می‌شد.

سفر و تجمع از مهم‌ترین دلایل ابتلا به کرونا در مازندران اعلام شده است و خوش آب و هوایی این استان، این بار با حضور کرونا به ضرر مردمش شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران اعلام کرد که از 5 تا 9 شهریور، بیش از 824 هزار تردد در جاده‌های مازندران ثبت شده است. این آماری است که از 104 سامانه ترددشماری منصوب در محورهای استان به دست آمده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل با ورود مسافران به مازندران در تعطیلات گذشته، گفت: «این روزها شاهدیم که موج عظیمى از مسافرت‌ها به شهرهای مازندران انجام شده که نتیجه آن از ٣-۲ هفته دیگر مشخص خواهد شد.»

حال او معتقد است که هجوم مسافران در روزهای عاشورا و تاسوعا به مازندران سبب شده است تا این استان دوباره در مسیر پیک سوم کرونا قرار گیرد.

طبق آخرین گزارش ستاد فرماندهی مدیریت و کنترل بیماری کرونا مازندران که مربوط به دوشنبه دهم شهریور می شود، 747 بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که افزایش یک درصد سفر‌ها، ۲ درصد آلودگی و انتقال ویروس را بیشتر می‌کند. مسافران شمال چند درصد به آلودگی مردم این خطه افزوده‌اند؟

سمانه عباسی رستمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار