سالروز شهادت رجایی و باهنر و روز ملی مبارزه با تروریسم

تهران (پانا) - هشتم شهریور سالروز شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر به عنوان موسسان نهاد امور تربیتی بعد از انقلاب اسلامی است.

کد مطلب: ۱۱۱۹۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
سالروز شهادت رجایی و باهنر و روز ملی مبارزه با تروریسم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، امروز هشتم شهریور مصادف است با شهادت مظلومانه موسسان و متولیان نهاد امور تربیتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که امسال مصادف شده است با نهمین روز از ماه محرم و تاسوعای حسینی.

در روز ۸ شهریور ۱۳۶۰ محمدعلی رجایی رییس‌جمهوری و محمدجواد باهنر نخست‌وزیر وقت به همراه گروهی از اعضای هیات دولت در انفجار دفتر نخست‌وزیری به شهادت رسیدند.

این واقعه درست دو ماه پس از آن رخ داد که آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی و بیش از ۷۰ تن از چهره‌های سیاسی و اجرایی عضو حزب جمهوری اسلامی در انفجار دفتر این حزب ترور شده و به شهادت رسیده بودند. شهید رجایی هنگام مرگ ۴۸ سال سن داشت. او پس از پیروزی انقلاب ابتدا سمت وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت و سپس در سال ۱۳۵۹ به نمایندگی مردم تهران وارد مجلس شورای اسلامی شد. در ۲۰ مرداد ۱۳۵۹ به نخست‌وزیری و پس از عزل بنی‌صدر از مقام ریاست جمهوری در انتخابات دوم مرداد ۱۳۶۰ با کسب بیش از ۱۳ میلیون رأی مردم به عنوان دومین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

باهنر نیز هنگام شهادت ۴۸ ساله بود. او پس از پیروزی انقلاب مسئولیت‌هایی از جمله عضویت در شورای انقلاب، نمایندگی مردم کرمان در مجلس خبرگان، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش (در کابینه شهید رجایی) و دبیرکلی حزب جمهوری اسلامی (پس از شهادت دکتر بهشتی) را برعهده داشت. او پس از انتخاب رجایی به ریاست‌جمهوری، از سوی وی به نخست‌وزیری جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

مطالعه زندگی و مرور خاطرات این دو شهید ( رئیس جمهوری و صدراعظم وقت ایران) ، نشان از ایمان ، مردم‎داری ، دلسوزی و تلاش صادقانه آنها دارد.

آنچه سبب شد یاد و خاطره این دو شهید در اذهان و افکار مردم باقی بماند ، آشنایی آنها با مشکلات مردم و تلاش های بی منت و خالصانه بود.

شهیدان رجایی و باهنر با توکل به خداوند متعال و بصیرت و دانش خود در مسیر ارتقا و پیشرفت ایران گام برداشتند و همین سبب شد به خاری در چشم دشمنان اسلام تبدیل شوند و در نهایت نقشه ترور این دو شخصیت ارزشمند توسط گروهک تروریستی منافقین طراحی شد.

تروریسم، از اساسی ترین معضلات جامعه جهانی و خطرناک ترین تهدیدها ضد حقوق ملت ها و ثبات بین المللی است. در طول تاریخ، به ویژه یک صد سال اخیر، تروریسم، ریشه مهم ترین تهدیدها ضد صلح و امنیت جهانی بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار