هم نشینی ماه و مشتری در آسمان بامداد فردا

تهران (پانا) - مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره همنشینی ماه با سیاره برجیس «مشتری» در آسمان بامداد فردا (هشتم شهریور) توضیح داد.

کد مطلب: ۱۱۱۸۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد
هم نشینی ماه و مشتری در آسمان بامداد فردا

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره همنشینی ماه و مشتری گفت: بامداد شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹، زمان همنشینی ماه با سیاره برجیس «مشتری» از دید ناظر زمینی یا قِران (Gheran) این اجرام است.

او در ادامه بیان کرد: سیاره غول‌پیکر مشتری (با نام‌های پارسی برجیس، زاوش و هُرمُز یا اورمزد)، تقریبا ۱/۴ درجه و سیاره حلقه بر گردن کیوان (زحل) حدود ۲/۲ درجه شمال کوژ ماه افزاینده قرار می‌گیرند.

عتیقی بیان کرد: غول سامانه خورشیدی سیاره برجیس در صورت فلکى کمان (قوس Sagittarius) و سیاره کیوان در صورت فلکی بزماهی (Capricornus) از صورت‌های فلکی منطق البروج بوده و تا پیش از غروب این اجرام در بامداد این تاریخ، در پهنه آسمان زیبای تابستان با چشم و بدون نیاز به ابزار‌های رصدی دیده خواهند شد، هر چند که نور ماه تا حدودی مزاحم مشاهده سیاره درخشان برجیس و کیوان زرد رنگ در آسمان خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: موقعیت این اجرام در تاریخ مورد اشاره در زمینه صورت فلکی کمان و سیاره کیوان به همراه سیاره کوتوله پلوتو! در تصویر در جایگاه خود نسبت به برجیس جانمایی شده اند.

اتو نشر 5 عصر امروز// هم نشینی ماه و مشتری در آسمان بامدادی فردا

گفتنی است، مُشتَری بزرگ‌ترین سیاره در منظومه شمسی است. این سیاره غول گازی با جرم یک هزارم خورشید است، ولی جرمی دو و نیم برابر مجموع دیگر سیاره‌های منظومه شمسی را داراست و دومین جسم در منظومه شمسی بر پایه جرم و حجم است. از نظر دوری از خورشید، مشتری پنجمین سیاره پس از عطارد، زهره، زمین و مریخ است.

مشتری چهارمین جسم درخشان در آسمان پس از خورشید، ماه و زهره است. اگرچه گهگاه مریخ (بهرام) درخشان‌تر به‌نظر می‌آید. به کمک دوربین دوچشمی برخی از قمر‌های مشتری نیز قابل دیدن هستند. جرم مشتری ۲/۵ بار از مجموع جرم دیگر سیاره‌های منظومه شمسی بیشتر و جرم مشتری ۳۱۸ بار بیشتر از جرم زمین است؛ این سیاره می‌تواند ۱۳۰۰ زمین را درخود جای دهد و میانگین دوری آن از خورشید در حدود ۷۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلومتر است یعنی بیشتر از ۵ برابر دوری زمین از خورشید.

ستاره‌شناسان با تلسکوپ‌های برپاشده در زمین و ماهواره هایی که در مدار زمین می‌گردند به بررسی مشتری می‌پردازند. ایالات متحده تا کنون ۶ فضاپیمای بدون سرنشین را به مشتری فرستاده‌است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار