خنیفر: پیوند عقل و احساس در شناخت واقعه کربلا یک ضرورت است

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان، پیوند عقل و احساس در شناخت واقعه کربلا را یک ضرورت خواند و بیان کرد بیان احساسات باید بر مبنای پایه و اساس باشد. متوقف کردن کربلا در احساسات جنایتی جدید است.

کد مطلب: ۱۱۱۸۸۴۳
لینک کوتاه کپی شد
خنیفر: پیوند عقل و احساس در شناخت واقعه کربلا یک ضرورت است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حسین خنیفر، رئیس دانشگاه، در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش حرکت و فعالیت‌های امام حسین (ع) در سال 61 هجری را خالصانه ترین طراحی مدیریت فرهنگی معرفی و اظهار کرد: حفظ اصالت و پاک کردن جامعه از هر گونه پلیدی و اطلاع رسانی به مردم و روشن کردن افکار عمومی جامعه اسلامی نسبت به امویان از اهداف مهم ایشان بود.

خنیفر، هر لحظه کربلا را درس نامه دانست و افزود: کربلا یک فرهنگ نامه است. قیام دل خراش کربلا به ویژه در میان شیعیان از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که همه نهضت ها و قیام های تاریخ اسلام برخواسته از سیره امام حسین(ع) و نهضت عاشورا است.

وی، بررسی مدبرانه تاریخ و فرهنگ شیعیان را تقابل و رویارویی حقه و حقیقت، نیرنگستان و فرهنگستان و کاستی و راستی ذکر کرد و گفت: کربلا میدان نمایش رفتارها و منش های زیبای انسانی است که هر کسی می‌تواند از این رفتارها درس گیرد. این واقعه تنها متعلق به جهان اسلام نیست، بلکه جامعه بشری می‌تواند با درک مفاهیم بلند آن هدایت شود.

وی چرخش مدار دین نبوی را حول محور عدالت و راستی و پاکی دانست و اظهار کرد: هر کجا حقه و نیرنگ حاکم باشد مبنای کار نیز فریب و اغفال است. عاشورا فرهنگی جامع و عرضه کننده عرصه‌ها و ابعاد زندگی شرافت مندانه برای جهان بشریت است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، راز ماندگاری واقعه کربلا را ایمان راسخ و حقانیت اعلام کرد و گفت: شگفتی و ویژگی واقعه کربلا همچون قرآن کریم است که ذهن آدمی از قرائت آیه های این کتاب الهی هرگز ملول و خسته نمی شود.

خنیفر، تحریف حقایق، داستان پردازی، تشبیهات دور از ذهن، غلو و بزرگ نمایی، استعاره سازی، افراط های خطرناک و تطبیق های عجیب را عواملی مهم در تحریف و بازکاوی و بازشناسی واقعه کربلا برشمرد و تاکید کرد: بیان احساسات باید بر مبنای پایه و اساس باشد. متوقف کردن کربلا در احساسات جنایتی جدید است.

وی، واقعه کربلا را حرکت و مکتب تکاملی دانست و افزود: کربلا اتفاقی محض نیست و نیاز به دفاع مداوم هم ندارد. حرکت این واقعه به سمت کمال است. هر چه بیشتر از این رخداد عظیم تاریخی و فرهنگ عاشورایی فاصله می‌‌گیریم تازه ‌تر می ‌شود. بنابراین تازگی، عدم نیاز به دفاع و دور بودن از هر گونه خطا و ابهام از ویژگی‌های بارز این واقعه به شمار می‌رود.

وی با متفاوت خواندن واکنش افراد در رویارویی با وقایع تصریح کرد: افراد به دو دسته تفکیک می‌شوند. یا در جا می‌سوزند و یا در زمره سیاه مشقان به شمار می روند. امام حسین (ع) با شناخت کامل مقصد نهایی و برای تحقق شکوه و عظمت و کرامت انسانی سوختند تا اسوه و الگوی نهایی چامعه بشریت باقی بمانند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، راه شناخت وکشف جهان هستی را شناخت و کشف خود ذکر و یادآور شد: تامل و درنگ در خود و ارزش بخشیدن به لحظه لحظه زندگی از جمله پیام‌های ارزشی قیام بزرگ عاشورا است. چرا که فرهنگ کربلا فرهنگی بی انتها و دریایی پر از جواهر است.

وی، با اشاره به روایتی زیبا از پیامبر اکرم (ص) زیاد گریه کردن، خاک بازی، کینه نداشتن، عدم حرص و طمع، ساختن و خراب کردن و دل نبستن به هر کس و هر چیز را از ویژگی های بارز دوران کودکی برشمرد و اظهار کرد: با بازگشت به دوران کودکی خود لطافت، صداقت و راستی و درستی را بار دیگر لمس کرده و آراستگی به فضائل اخلاقی را از یاد نبریم.

خنیفر، در پایان تصریح کرد: کربلا به ما آموخت امکانات توانایی نمی سازد. بلکه این توانایی هاست که مهیا کننده و سازنده امکانات است. پس با تامل در خویشتن آغازگر و محرکی قوی باشیم و با مردم در مردم و برای خدا به سمت خدا حرکت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار