برای سومین روز متوالی باد با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت زابل را درنوردید

زاهدان (پانا) - مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خبر داد از روز سه شنبه که وزش بادهای 120 روزه در شمال استان شدت گرفت تا امروز سه روز متوالی است که بیشینه سرعت وزش باد در زابل به بیش از 100 کیلومتر بر ساعت می رسد.

کد مطلب: ۱۱۱۸۶۷۴
لینک کوتاه کپی شد
برای سومین روز متوالی باد با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت زابل را درنوردید

محسن حیدری در گفت و گو با پانا عنوان کرد: در شبانه روز گذشته بیشینه سرعت وزش باد در زابل به 108 کیلومتر بر ساعت رسید تا این دومین روز متوالی باشد که بیشینه باد در این شهر بادخیز به این مقدار و سومین روز متوالی است که سرعت باد به بیش از 100 کیلومتر بر ساعت می رسد.
وی افزود: وزش این باد شدید موجب خیزش گردوخاک، کاهش شدید دید افقی به ویژه در بخش هایی از محورهای مواصلاتی شمال استان شد.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هم اکنون سرعت لحظه ای وزش باد در زابل 86 کیلومتر بر ساعت است که شعاع دید افقی را به 8 هزار متر کاهش داده است.
حیدری افزود: بادهای 120 روزه همه ساله از اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل مهر در نوار شرق ایران و نوار غرب افغانستان فعال می شود که سرعت آن در شمال سیستان و بلوچستان به اوج خود می رسد و ضمن ایجاد گردو خاک، شرایط کیفی هوا را از حالت عادی خارج می کند.
وی اضافه کرد: وزش این بادها بیشترین تأثیر را بر روی پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز دارد، اما به طور کلی نوار شرقی و غربی استان را درگیر می کند به طوریکه وقتی شدت وزش این بادها افزایش می یابد، توده عظیم گردوغبار تشکیل می شود و تا سواحل دریای عمان نیز نفوذ می کند و اکثر شهرها و روستای طول مسیر را فرا می گیرد.
عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی پیش بینی می شود همچنان وزش این بادها در شمال استان ادامه داشته باشد.
حیدری تصریح کرد: توصیه می شود در زمان غبار آلود شدن هوا از ترددهای غیر ضروری خوداری و از مسافرت های غیر ضرور نیز اجتناب شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار