بازیگر نقش حرمله: «مختارنامه» هیچ گاه تکراری نمی‌شود

تهران (پانا) - بازیگر نقش «حرمله» در سریال «مختارنامه» معتقد است حتی اگر ۵۰ سال هم سریال «مختارنامه» را نشان دهند باز هم مردم آن را تماشا می‌کنند و دوست دارند.

کد مطلب: ۱۱۱۸۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد
بازیگر نقش حرمله: «مختارنامه» هیچ گاه تکراری نمی‌شود

به گزاش فارس، در آستانه روزی که به نام حضرت علی اصغر (ع) است و به بهانه پخش مجدد سریال «مختارنامه» به کارگردانی داود میرباقری که حالا وارد دهمین سال پخش می شود، با «انوش معظمی» بازیگر نقش «حرمله» گفت و گو کردیم.

** شما مشغول بازی در تئاتر بودید که برای مختارنامه دعوت به همکاری کردند؟

- در سال ۷۷ در نمایش «دندون طلا» برای آقای میرباقری بازی می کردم که در آنجا با هم آشنا شدیم و در فصل اول صحنه یاری می کردم و در فصل های دو و سه نقش امان و شاهگوش را بازی کردم و حتی قرار بود نقش بلبل را بازی کنم که نشد. بعد از آن در مسافر ری نقش برده، معصومیت از دست رفته هم نقش نعیم که شخصیت علوی بود را بازی کردم. روزهای پایانی بازی در این سریال بودیم که آقای میرباقری که مشغول نگارش سریال «مختارنامه» بود، پیشنهاد نقش «حرمله» را به من داد و روزهایی که نقش نعیم را برای او بازی می کردم جرقه حضورم در نقش حرمله در ذهن آقای میرباقری زده شد.

** آقای میرباقری فقط همین نقش را برای شما در نظر گرفته بودند؟

- روزی که به دفتر او رفتم حتی پیشنهاد ایفای نقش مثبت هم دادند و پرسیدند دوست داری نقش مثبت بازی کنی یا منفی؟ و خودم آنجا یادآوری کردم که شما دو سال پیش به من قول نقش حرمله را داده بودید.

** همان زمان که این نقش را به شما پیشنهاد دادند، اولین واکنش تان چه بود؟

- خیلی خوشحال شدم چون نقشی بود که آقای میرباقری به من پیشنهاد داد و همان زمان هم معتقد بود کاراکتر خاصی است و می گفت اگر خوب بازی کنی، اتفاق های بسیار خوبی برایت خواهد افتاد. آن زمان زاویه من نسبت به این نقش همین بود که اشاره کردم. اما بعدها که کمی جلوتر رفتیم متوجه شدم این نقش چقدر می تواند نقش خطرناکی از نظر حرفه ای باشد و اینکه به لحاظ احساسی چقدر می تواند خودم را اذیت کند.

** این دو بعد بسیار مهم بود. شما چطور با این دو مسئله کنار آمدید؟

- در درجه اول اینکه ما بازیگریم و اگر من بازی نکنم چه کسی بازی کند؟ اگر من بازی نمی کردم یکی از برادران هنرمندم بازی می کرد. حالا قرعه فال به نام من خورد، اما همان زمان برخی از همکاران که با تجربه تر از من بودند و اتمسفر سینما و تلویزیون را می شناختند، مرا می ترساندند. وقتی متوجه شدند که قرار است نقش «حرمله» را بازی کنم، می گفتند با بازی در این نقش ممکن است سرنوشت بازیگری ات کاملا تغییر کند و بعد از این نقش دیگر به تو نقشی نمی دهند و اگر هم بدهند نقش های خشن می دهند. حقیقت این بود که آن زمان مقداری ترسیده بودم و هم اینکه درکی از این ماجرا نداشتم و به این حرف ها گوش نمی دادم.

** در ادامه چه کردید؟

-کم کم که با متن ها آشنا شدم و به من گفتند کدام سکانس ها را باید بازی کنم، سر آن سکانس ها هم حرفه ای گری خودم و راهنمایی های آقای میرباقری را به کار می گرفتم که بتوانیم پلان های ماندگاری را به ثبت برسانیم و با هر سختی بود انجامش می دادم.

** بازی در این نقش شما را از نظر احساسی اذیت نکرد؟

- چرا اما بیشتر زمانی که سریال «مختارنامه» پخش شد، از نظر روحی اذیت شدم و هر سال که پخش می شود، بیشتر از سال قبل اذیت می شوم به این دلیل که در سال اول پخش این سریال، کمتر مرا دیدند و از سال های بعد «حرمله» خیلی پررنگ و برجسته و بیشتر دیده شد.

** دلیلش چیست؟

-واقعا نمی دانم و برایم مسئله عجیبی است و از سال های بعد هر چه بیشتر به این نقش پرداختند، من هم بیشتر از نظر روحی اذیت شدم. هر بار که سکانس هایم را می دیدم و واکنش های مردم را هم می دیدم، بیشتر اذیت می شدم. البته ما تمام اینها را به حساب عشق و ارادت خودمان به اهل بیت به ویژه امام حسین (ع) و حضرت علی اصغر (ع) می گذاریم و این افتخار در این سریال نصیب من شد.

** در تمام ده سالی که این سریال بازپخش می شود، هر سال مخاطبان بیشتری پیدا می کند و درست است که گهگاهی حرف و حدیث هایی شنیده می شود اما بیشتر رضایت مردم را در بر دارد و برخی ها با اینکه این سریال را بارها دیدند باز هم در این ایام تماشایش می کنند.

- حالا درست است که حرف هایی هم می زنند اما در همین ایام محرم در فضای مجازی برایم پیام هایی می آید که ما با اینکه این سریال را ده بار است که دیدیم اما باز هم الان تماشا می کنیم.

** فکر می کنید دلیل جذابیت این سریال بعد از این سالها چیست؟

- یکی از دلیل هایش این است که هیچ چیزی با امام حسین (ع)، قیام عاشورا و تمام مسائلی که به این قیام مرتبط هستند، قابل مقایسه نیست. نگاه کنید الان چند صد سال است که عاشورا و محرم می آید و می رود اما هیچ گاه برای ما شیعیان تکراری نمی شود و اتفاقا هر دفعه تازه تر می شود و انرژی عجیب و غریبی در مردم پدید می آید. بارها دیدم افرادی که محتاج نان شب شان هستند اما وقتی محرم می شود دوست دارند هر آنچه که دارند برای امام حسین (ع) در طبق اخلاص بگذارند. این سریال هم دقیقا ارتباط مستقیم با اینها دارد و معجزات و کرامات اهل بیت همین است و حتی اگر ۵۰ سال هم مختارنامه را نشان دهند باز مردم آن را تماشا می کنند.

** شما در فیلم سینمایی رستاخیز هم در نقش شمر بازی کردید.

- بله این فیلم مستقیما به واقعه عاشورا می پردازد که در این سالها نسبت به این فیلم کم لطفی شده است. البته به تازگی شنیدم که موانع برطرف شده است و این فیلم می تواند اکران اینترنتی داشته باشد اما سازندگان فیلم تصمیم دارند تا فیلم را اول در پرده نقره ای سینما اکران کنند. البته سال گذشته یک نسخه عرب زبان از این فیلم منتشر شد که بعد جلویش را گرفتند.

** چرا تئاتر را انتخاب کردید و کمتر در سینما و تلویزیون حضور دارید؟

- حقیقتش این است که فکر می کنم در درجه اول تئاتر من را انتخاب کرده است. تئاتر حلاوت و شیرینی دیگری برایم دارد که هیچ وقت نمی توانم با سینما و تلویزیون قیاسش کنم. البته ناگفته نماند سینما و تلویزیون نیز شیرینی خود را دارد اما اغلب دوستان به خاطر مسائل معیشتی وارد این مدیوم می شوند و اینکه شاید مقداری ماندگارتر است، اما شیرینی تئاتر برایم طور دیگری است و قابل توصیف نیست و البته منحصر به من هم نیست و همه این نظر را دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار