رخشانی‌مهر تاکید کرد:

اجرایی شدن سند تحول بنیادین با محقق شدن بندهای زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تاکید کرد این سند اصولی‌ترین نقشه راه تعالی نظام تعلیم و تربیت است.

کد مطلب: ۱۱۱۸۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد
اجرایی شدن سند تحول بنیادین با محقق شدن بندهای زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، مهراله رخشانی‌مهر معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش زیربنایی ترین نهاد جامعه است‌. تعلیم و تربیت موثر در نظام جمهوری اسلامی در اندیشه تحقق حیات طیبه و برقراری عدالت آموزشی است که برای محقق شدن این اندیشه، وجود نقشه ی راهی کارآمد، متوازن، شفاف و دقیق الزامی است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۹ در اثر مجاهدت های علمی فراوان در نظام تعلیم و تربیت کشور تحت راهبری، شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار اجرایی سیستم آموزشی کشور قرار گرفت.

به اعتقاد رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، نکته قابل ذکر در مورد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این است که باتوجه جامعیت و نگاه چند بعدی سند تحول به مسائل کلان آموزش و پرورش کشور که در چهار دهه گذشته عمر جمهوری اسلامی بی نظیر است، تحقق کامل آن نیازمند هماهنگی دستگاه‌های مختلف و تبدیل شدن سند به گفتمان واحد جامعه است.

وی با بیان این که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سندی عملیاتی است، ادامه داد: آرمان‌ها، راهبردها و اقدامات سند تحول بنیادین مسیر پیشرفت تعلیم و تربیت را مطرح کرده است.

رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین و در ذیل آن سند زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری به عنوان اصولی‌ترین نقشه راه تعالی نظام تعلیم و تربیت است، گفت: تمام بندهای اجرائی با کمال دقت در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اجرایی می‌شود امکان بازنگری در خود سند لحاظ شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری، مأموریت اصلاح و ایجاد تحول در حوزه فضاهای آموزشی و تجهیزات را عهده دار است که در سند تحول بنیادین، فضا و تجهیزات از عوامل مؤثر تربیتی به شمار می روند و دو کارکرد اساسی دارند؛ یکی اینکه به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم تعلیم و تربیت، از عوامل تربیتی و یادگیری محسوب می‌‌شود و دیگر اینکه بستر تحقق اهداف سایر زیرنظام‌ها به خصوص زیر نظام برنامه‌ی درسی ملی به حساب می‌آید.

رخشانی‌مهر اضافه کرد این زیر نظام، کلیّه فعّالیّت‌های برنامه‌ریزی، ساماندهی، طراحی، اجرا، نظارت و پشتیبانی مربوط به تأمین کالبد نظام تربیت رسمی عمومی و تدارک تجهیزات و فناوری آن را متناسب با برنامه درسی و هماهنگ با مؤلفه‌های معماری و طراحی شهری، تکنولوژی ساخت، لوازم و تجهیزات، مناسب (انسانی و مالی) و مدیریت فنی و مهندسی در راستای دستیابی به اهداف نظام تربیت رسمی عمومی را به عهده دارد.

وی ادامه داد: 9 راهکار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به طور مستقیم به زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری اختصاص یافته است که برای تحقق آن 33 برنامه عملیاتی تعریف شده است که اجرای بخش اعظمی از این برنامه‌ها برعهده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور می باشد و بخشی دیگر، برعهده معاونت‌ها و زیرمجموعه‌های دیگر وزارت آموزش و پرورش است.

اگر بخواهیم به صورت موضوعی، برنامه های سازمان را در این زبرنظام تعریف کنیم عبارتند از:

1) تدوین استانداردها و ضوابط طراحی فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی
2) مکان یابی فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی
3) اجرای مدیریت سبز
4) مدیریت نگهداری و تعمیر فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی
5) استانداردسازی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی
6) تخریب و بازسازی مقاوم سازی وایجاد مدارس جدید
7) هویت بخشی به فضاهای آموزشی 8) جذب خیرین مدرسه ساز

رخشانی‌مهر در پاسخ به این سوال که به نظر او چند درصد از برنامه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سازمان نوسازی مدارس کشور اجرایی شده است، اظهار کرد: با توجه به اعتبارات اختصاص یافته و براساس برنامه‌های عملیاتی طی سال‌های 1398 و 1399 که تحقق برنامه‌های زیرنظام به صورت کاملاً جدی در دستور کار وزارتخانه و سازمان نوسازی مدارس قرار گرفته است، طی زمان بندی انجام شده در خصوص هر یک از برنامه‌ها، تقریبا به 90 تا 95 درصد اهداف تعیین شده و برنامه ریزی شده هر سال دست یافته‌ایم.

وی همچنین بیان کرد: اجرایی شدن این سند چرخش‌های تحول آفرینی را منجر می شود که در آن مدرسه از مکان آموزشی صرف به محیط تربیتی، از تأمین کلاس درس به ساماندهی موقعیت‌های یادگیری تبدیل می‌شود که تنوع بخشی به محیط‌‌های تربیتی و یادگیری را به ارمغان می‌آورد و با ممانعت از معماری بی هویت و وارداتی به معماری اسلامی با هویت ایرانی ارج می‌نهد و از مدارس فاقد امکانات و فناوری‌ها می‌گذرد و مدارس مجهز و کارآمد با قابلیت کانون تربیتی محله را جایگزین می‌کند، از ساخت مدارس کوچک پرهیز می‌کند و ساخت مدارس متوسط و بزرگ را در دستور کار قرار می‌دهد که فضای فیزیکی خشک و بی روح را به مدرسه دوست داشتنی، سرسبز و نشاط انگیز تبدیل کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در ادامه تاکید کرد: از آنجا که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس مبانی نظری و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تهیه شده است، از پشتوانه قوی برخوردار است و دارای چشم انداز، اهداف کلان، راهبردها و 131 راهکار اساسی است؛ تمامی جنبه‌های آموزشی، تربیتی و کالبدی را مدنظر قرار داده است و از آنجا که زیرنظام‌های شش گانه سند مذکور که در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده است، برنامه محور و بر اساس اصول و نیازهای موجود و با نگاه به چشم‌انداز و آینده نگری تدوین شده است.

رخشانی‌مهر در پایان مهمترین مزیت‌های این زیرنظام را برنامه محور بودن، اصولی بودن ( این زیرنظام علاوه بر التزام به رعایت اصول عام و کلی تعلیم و تربیت نظیر عدالت آموزشی، پژوهش محوری، مشارکت‌پذیری، انعطاف پذیری، پاسخگویی و نظارت، تقدم مصالح تربیتی، آینده نگری و انطباق با نظام معیار اسلامی، بر رعایت اصول خاص؛ اصول معماری و شهرسازی، اصول مدیریت فنی مهندسی، اصول استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، اصول تأمین لوازم و تجهیزات تربیتی، اصول فناوری ساخت، اصول تأمین منابع مالی)، نظام مند نمودن امور، و توجه به برنامه درس ملی و نیازهای روز و آینده نگری برشمرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار