ملکی: طی کردن صراط مستقیم و ورود صحیح به میدان عمل نکته مهم عاشورا است

تهران (پانا) - مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۱۸۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: طی کردن صراط مستقیم و ورود صحیح به میدان عمل نکته مهم عاشورا است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مراسم عزاداری سالار شهیدان در سازمان پژوهش برگزار شد. در این مراسم حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن عرض تسلیت ایام، از خداوند متعال بابت توفیق حضور در این گونه مجالس و برپایی خیمه عزاداری اباعبدالله و اشک ریختن برای دردانه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام تشکر کرد.

وی در ادامه با تأکید بر معانی و مفاد بی نظیر زیارت عاشورا بیان کرد: این زیارت بنا به نقل، حدیث قدسی و متعلق به عالم بالاست. یکی از نکات فوق‌العاده این زیارت نحوه ارتباط و بیان فردی است که زیارت عاشورا را می‌خواند. معمولاً در منابع دینی ما جمعی حرف زدن و یا ضمیر جمع استفاده کردن حتی در زمانی که یک فرد دعا می‌کند تأکید شده است؛ برای آن است که یک مؤمن در حالت فردی هم باید نگاهی جمعی و امتّی داشته باشد. چه نکته و سرّی است که در زیارت عاشورا و زیارت وارث به صورت فردی با امام حرف می‌زنیم؟ شاید راز آن این باشد که باید فرد تکلیف خود را با سالار شهیدان معلوم کند. چون در عاشورای سال 61 هجری نامردها فردیّت واقعی خود را منکر شدند، امضا کردند ولی به آن عمل نکردند لذا در زیارت عاشورا فردی حرف می‌زنیم تا اعلام وفاداری کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه یک پیام مهم زیارت عاشورا وارد شدن به طور صحیح به میدان عمل و طی کردن صراط مستقیم است، اظهار کرد: این دعا می‌فرماید که برادرم و خواهرم مراقب باش که در میدان عمل، درست امتحان بدهی و گمراه نشوی. این تفاوت اصلی یاران امام حسین (علیه السلام) می‌باشد که در دنیای امروز هم مصداق دارد. مثلاً امثال شهیدان حاج قاسم سلیمانی یا شهید حججی و یا دیگر شهیدان بزرگوار به طور صحیح وارد میدان عمل شدند و در یک کلام مرد از نامرد تشخیص داده شد.

وی در پایان به واژه‌هایی مانند صلح و جنگ در دعای زیارت عاشورا اشاره کرد و گفت: مطمئناً هیچکس به جنگ راضی نیست اما تا وقتی که طاغوت و مستکبر وجود دارد قطعاً جنگ با آنها نیز وجود دارد و صلح واقعی به وجود نخواهد آمد.

مراسم زیارت عاشورا و سوگواری و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) در در دهه اول محرم همه روزه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار