حجت‌الاسلام کفیل: عبارت احلی من‌العسل، برای زندگی نوجوان امروز افق تعیین می‌کند

تهران (پانا) - به گفته معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) عبارت احلی من‌العسل، برای زندگی نوجوان امروز افق تعیین و پیوند با گفتمان «شهادت شیرین‌تر از زندگی است» ایجاد می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۱۸۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
حجت‌الاسلام کفیل: عبارت احلی من‌العسل، برای زندگی نوجوان امروز افق تعیین می‌کند

هر یک از روز‌های دهه اول محرم به یک عنوان که غالباً نام شهدای کربلاست، مشهور شده و ستایش‌گران اهل‌بیت(ع) با ذکر مصائب صاحب نام آن روز به‌عنوان مقدمه، عزای حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) را اقامه می‌کنند. بنا بر سنت روضه‌خوانی معمول، روز ششم، روز ذکر مصائب حضرت قاسم(ع) است. نوجوانی از فرزندان امام حسن مجتبی(ع) که همراه با اصحاب و اهل‌بیت امام حسین(ع) در کربلا حضور داشت و در راه اباعبدالله(ع) به شهادت رسید و شهادت‌طلبی قاسم(ع) و پافشاری او برای رسیدن به مقصود، زیباترین الگو را برای رهروان خط سرخ شهادت رقم زد. هر کدام از شخصیت‌های نهضت عاشورا یک تبلور و تجلی ویژه داشتند و قاسم‌بن‌الحسن(ع) نیز با این فرمایش «احلی من‌العسل» جایگاه خودش را تثبیت کرد و الگوی متعالی مدرسه ولایت و اهل‌بیت(ع) است که این‌گونه خودش را به بشریت معرفی کرده است.

بر همین اساس و با توجه به توصیه‌های مؤکد مقام معظم رهبری خطاب به جوانان و نوجوانان بر لزوم برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل اخلاص، ایثار، توکل، گذشت، تواضع، اعتماد به نفس و همچنین شناخت ولایت و ولایت‌مداری و تأسی از آرمان‌های شهدای گرانقدر کربلا حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش، به‌ویژه حضرت قاسم‌بن‌الحسن(ع) هر ساله در قالب یک اتفاق گروهی و مشارکتی جمعی و با حضور انبوه دانش‌آموزان و به همت وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، سازمان بسیج دانش‌آموزی و سازمان دانش‌آموزی و ... تجمع هیئت‌های مذهبی مدارس سراسر کشور تحت عنوان سوگواره سراسری احلی من‌العسل همزمان با روز ششم محرم برقرار بوده است.

امسال اما، با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط موجود که برنامه‌های مذهبی را همانند سایر برنامه‌ها تحت تأثیر قرار داده است، دست‌اندرکاران برگزاری هشتمین سوگواره سراسری احلی من‌العسل تلاش کرده‌اند این برنامه تعطیل نشود، اما شیوه برگزاری آن متفاوت باشد و این سوگواره امسال در دو قالب کاروان «رهپویان قاسم» و پویش «احلی من‌العسل» در حال اجرا شدن است.

صبح امروز پنجم شهریورماه، مصادف با ششم محرم، سوگواره احلی من‌العسل به صورت نمادین در سه مکان مقدس؛ حرم حضرت شاه عبدالعظیم(ع) در شهرری، حرم شاهچراغ(ع) در شیراز و حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی به صورت همزمان برگزار شد. این مراسم معنوی از شبکه‌های صداوسیما از جمله شبکه‌های قرآن و معارف اسلامی و دوم سیما به صورت زنده پخش شد. سخنرانی، مداحی، قرائت دکلمه، اجرای سرود و ... از جمله برنامه‌هایی بود که در این سوگواره نمادین از شبکه‌های سیما پخش شد.

حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) نیز که در مراسم نمادین حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حضور داشت، در سخنانی با بیان اینکه پاسخ به این سؤال که مرگ نزد تو چگونه است برای هر کسی مشخص و قابل پیش‌بینی خواهد بود، اظهار کرد: اما قاسم‌بن الحسن(ع) بهترین پاسخ را به این پرسش امام حسین(ع) در کربلا دادند، ایشان با این جمله، نماد دنیا و عقبی را هم مطرح کردند.

کفیل ادامه داد: عبارت احلی من‌العسل، برای زندگی نوجوان امروز افق تعیین می‌کند و پیوند با گفتمان «شهادت شیرین‌تر از زندگی است» ایجاد می‌کند. پیوند با حضرت قاسم(ع)، الگویی در زندگی دنیا خواهد بود.

وی اضافه کرد: بیان عبارت «احلی من‌العسل» از زبان حضرت قاسم(ع)، شعار و آرمان کربلاست و ایشان در واقع با این عبارت، می‌خواهند به بقیه بگویند مبادا دچار تردید شوید و امامتان را تنها بگذارید. سخن ایشان نوعی قوت قلب برای کاروان نیز بوده است و می‌گویند؛ اگر دنیا برایتان شیرین و جذابیت‌های آن برای شما مهم است، شهادت بسیار زیباتر از آن است. احادیث و روایات در فضل شهادت کم نیست، اما می‌گویند یکی از روایاتی که شهادت را زیبا ترسیم کرده، همین جمله عارفانه قاسم‌بن الحسن(ع) است و به ما می‌فهماند در رکاب امام(ع) بودن چقدر زیباست.

حجت‌الاسلام کفیل با بیان اینکه شیرینی دنیا برای ما محسوس است، اما قاسم‌بن الحسن(ع) شب عاشورا شیرینی دیگری که بالاتر است را نشانمان داد، توصیه‌ای به پدران و مادران داشت و گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده‌اند: «أکرِمُوا أولادَکمْ وَ أحْسِنُوا آدابَهُمْ»؛ لذا اگر می‌خواهیم فرزندانمان بالا بروند و به جایی برسند، باید آن‌ها را احترام کنیم. حضرت اباعبدالله(ع) در آن شرایط و در شب عاشورا، خیلی محترمانه و با عظمت با این نوجوان برخورد کردند.

پویش «احلی من‌العسل» نیز برنامه دومی است که در قالب این سوگواره اجرا می‌شود و شرکت در تمامی بخش‌های این پویش که شامل بخش عکس «هر خانه یک هیئت»، با موضوع فضاسازی خانه و درب منزل با حال و هوای ایام محرم، مداحی نوغلامان شامل مداحی تصویری با موضوع حضرت قاسم(ع) یا سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ساخت نماهنگ شامل ساخت نماهنگ با استفاده از تصاویر آرشیوی هیئت‌های مذهبی نوجوانان و نیز مراسم سوگواره «احلی من‌العسل» سال‌های گذشته با زیر صدای سرود‌ها و نوحه‌های مرتبط با حضرت قاسم(ع) یا سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، تدوین پادکست شامل تهیه و تدوین محتوای صوتی در قالب قرائت متن ادبی، شعر، دلنوشته، داستان و ... در ارتباط با حضرت قاسم(ع) یا سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، طراحی پوستر با موضوع سوگواره احلی من‌العسل برای عموم دانش‌آموزان آزاد است. مهلت ارسال آثار نیز تا ۱۷ مهر سال جاری، مصادف با اربعین حسینی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار