معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی:

آذربایجان شرقی از استان‌های پیشتاز در زمینه رونق تولید است

تبریز(پانا) - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، با بیان اینکه آذربایجان شرقی در زمینه رونق اقتصادی، از استان های پیشتاز است، عنوان کرد دلسوزان واقعی چرخه تولید، تشویق و حمایت و اخلال‌گران نظام اقتصادی به دست قانون سپرده می‌شوند.

کد مطلب: ۱۱۱۸۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد
آذربایجان شرقی از استان‌های پیشتاز در زمینه رونق تولید است

علی جهانگیری در ویژه برنامه "دستاورد" که به مناسبت هفته دولت از شبکه استانی سهند پخش می‌شد، با اشاره به مهم ترین برنامه های مدیریت ارشد استان در حوزه اقتصادی، اظهار کرد: ایجاد اشتغال، دغدغه اصلی ماست و با برنامه‌ریزی های انجام شده، میزان بیکاری در استان، از 10.3 به حدود ۹درصد رسیده است.
وی ادامه داد: با وجود مشکلات ناشی از تحریم های اقتصادی، صدور پروانه‌های بهره برداری صنعت در سال 98، بیش از 15 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است.
جهانگیری خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی از لحاظ صدور پروانه توسعه برای واحدهای صنعتی، رتبه نخست و از لحاظ صدور پروانه جدید بهره برداری، رتبه دوم کشور را دارد.
وی همچنین از افزایش 31 درصدی صدور جواز تاسیس برای واحدهای تولیدی و صنعتی استان در سال 98 نسبت به سال 97 خبر داد و گفت: همین رقم در پنج ماهه نخست سال جاری نیز بیش از 17 درصد افزایش یافته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه های تنظیم بازار در استان، گفت: مقابله با گران فروشی از جمله موضوعاتی است که مورد توجه ماست و با تاکید ویژه استاندار، گروه های مختلف بازرسی و مقابله با گران فروشی در استان تشکیل شده و با محتکران و سوءاستفاده کنندگان از شرایط اقتصادی، برخورد می شود.
جهانگیری تصریح کرد: بسیاری از مردم نسبت به عدم درج قیمت بر روی برخی کالاها و اجناس، گله‌مندند که با هماهنگی های انجام شده و جلسات تخصصی، این چالش ها رفع می شود.
وی با بیان اینکه وضعیت تولید در استان به شکل عمده خوب است، ادامه داد: سال گذشته 100 واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشته اند و امیدواریم تا پایان سال نیز بیش از 100 واحد راکد تولیدی را مجددا به چرخه تولید بازگردانیم.
جهانگیری درخصوص طرح های نیمه تمام اقتصادی در استان، گفت: یک هزار و 760 طرح صنعتی و سرمایه گذاری در دست اجرا داریم که مجوزهای لازم برای آنان از سازمان صمت اخذ شده و با سرمایه‌گذاری بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان در دست اجراست.
وی اظهار کرد: تکمیل طرح‌های نیمه تمام در بخش اقتصادی، از اصلی ترین اولویت‌های ماست و در حال حاضر ۹۶۰ طرح اقتصادی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد در دست اجراست.
جهانگیری از اعطای تسهیلات مالی به واحدهای تولیدی که بالای 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند خبر داد و افزود: دشمنان در تلاش برای بی ثبات نشان دادن اقتصاد کشور هستند، ولی با این وجود، سرمایه گذاری های متعددی توسط بخش خصوصی در حال انجام است.
وی عنوان کرد: در سال 98، شش طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش بیش از 92 میلیون دلار تصویب شده است که نسبت به سال 97، تعداد این سرمایه گذاری ها چهار برابر شده است. از این رقم مصوب نیز، 20 میلیون دلار تا به امروز جذب شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه صنعت مس، یکی از موتورهای محرکه توسعه استان است، افزود: با توجه به ذخایر خوبی از مس که در استان موجود است طرح های بسیار متعددی در ارتباط با مس در دست اجرا و یا برنامه‌ریزی است.
جهانگیری افزود: با وجود اینکه با داشتن هشت و نیم میلیارد تن ذخیره معدنی مس یکی از ممتازترین استانهای کشور در این زمینه هستیم، ولی متاسفانه آن چنان که باید و شاید از این امتیاز استفاده نشده است.
وی با بیان اینکه تعداد معادن استان در سال 98 نسبت به سال 97، بیش از ۱۸ درصد رشد داشته است، ادامه داد: در همین مدت سرمایه گذاری در بخش معدن بیش از 100 درصد افزایش یافته است.
جهانگیری در خصوص فعالیت دانشگاه های دانش بنیان، خاطرنشان کرد: قانون ایجاد شرکت های دانش بنیان قبل از دولت فعلی تصویب شد، ولی عملیات اجرایی آن در دولت فعلی در حال انجام است به طوریکه اکنون در استان 140 شرکت دانش بنیان، سه مرکز نوآوری و فناوری و بیش از 20 مرکز رشد در حال فعالیت هستند.
وی در خصوص توسعه صادرات غیرنفتی استان نیز یادآور شد: از دو سال گذشته برای توسعه صادرات غیرنفتی برنامه ویژه ای داریم به طوری که برای امسال، صادرات چهار میلیارد دلاری برنامه ریزی شده است.
وی با تاکید بر اینکه برای توسعه صادرات در کنار بخش خصوصی هستیم، گفت: در چهارماه نخست امسال حدود یک میلیارد و 40 میلیون دلار صادرات غیرنفتی در استان داشتیم که امیدواریم این رقم در ماه های بعدی روند افزایشی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار