هم‌اندیشی «نسبت جمعیت و برنامه‌های درسی» برگزار شد

تهران (پانا) - هم‌اندیشی نسبت جمعیت و برنامه‌های درسی با حضور نمایندگان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، نمایندگان حوزه ستادی و نمایندگان دیگر نهادها برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۱۸۳۸۴
لینک کوتاه کپی شد
هم‌اندیشی «نسبت جمعیت و برنامه‌های درسی» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این نشست با حضور حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان، محمدمهدی قاسمی مدیر شبکه سلامت صدا و سیما، علی محبی معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری، فریبرز حمیدی رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت متبوع، سرپرستان گروه‌های پژوهش و برنامه‌ریزی درسی و حوزه‌های تربیت و یادگیری و تنی چند از کارشناسان و صاحب‌نظران برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسن ملکی با تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) و تشکر از میهمانان حاضر در نشست، توضیحاتی را در خصوص به‌وجود آمدن رشته‌های مختلف پیرامون مباحث جمعیتی و گروه‌های انسانی ارائه کرد.

وی در ادامه به موضع‌گیری رشته‌های علمی مختلف در مورد گروه‌های انسانی، بررسی این گروه‌ها، به‌وجود آمدن علم جامعه شناسی، پدید آمدن روح جمعی در گردهم آمدن انسان‌ها و قابلیت مطالعه و بررسی این روح جمعی توسط جامعه‌شناسی و دیگر رشته‌ها اشاراتی داشت.

ملکی با تأکید بر اینکه علوم متعددی در این زمینه وجود دارد، افزود: علم جمعیت‌شناسی واقعیت‌ها و حرکات کمّی جمعیت را مطالعه می‌کند و مناسبات عددی و رقمی اثر کمّی جمعیت را دنبال می‌کند. این یعنی نگاه کمّی جمعیت اهمیت دارد و یادمان باشد هر زمانی درباره مسأله جمعیت صحبت می‌کنیم نگاهمان فقط به عدد نباشد بلکه به پیامدهای آن عدد هم توجه کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مباحث کاهش جمعیت در سال‌های قبل و بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص و ناراحتی ایشان از آن اقدامات، اظهار کرد: آن زمان اقتضائات آن طور بود و همه ما در تبلیغات به منظور کاهش جمعیت نقش داشتیم و باید اکنون صدباره استغفار کنیم. خاطرم هست تلاش‌ها، بسیج همگانی و برنامه‌ریزی همه ارگان‌ها در آن زمان باعث شد جمعیت کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه اگر روند کاهشی جمعیت همین‌طور ادامه پیدا کند در آینده جامعه ما به سمت پیری پیش می‌رود، گفت: جامعه پیر یعنی جامعه‌ای ناتوان که نیازمند کمک است و اگر در کشور جوانی برای کمک نباشد مجبور است از دیگر کشورها که ممکن است کشورهای مستکبر بی‌رحم باشند کمک بگیرد.

ملکی افزود: راه دیگر این است که نخبگان، کارشناسان، برنامه‌ریزان و دلسوزان تلاش کنند روند حرکتی جمعیت را تغییر دهند یعنی آرام آرام روند پیر شدن را به جوان شدن تغییر دهند و این مسأله چه زمانی تغییر می‌کند؟ زمانی که عوامل تأثیرگذار در کاهش جمعیت را از بین ببرند.

در ادامه این نشست هریک از حاضرین نظرات خود را بیان کردند و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار