افت و خیز بورس در هفته‌ای که گذشت

تهران ( پانا) - شاخص کل بورس در معاملات این هفته روزهای پرنوسانی را از سرگذراند. معاملات در نخستین روز هفته با کاهش شاخص مواجه شد؛کاهشی که در روزهای یک شنبه و دوشنبه نیز ادامه داشت اما در روز سه شنبه ورق برگشت و بازار با 41 هزار و ۶۵۱ واحد رشد داشت و بالاخره سبز شد.

کد مطلب: ۱۱۱۸۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد
افت و خیز بورس در هفته‌ای که گذشت

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه قصد داریم تا کسی که وارد بورس می‌شود با تنوع عرضه اولیه مواجه شود، اظهار کرد: عرضه شرکت‌های سهامی عام را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که اولین در خواست برای ورود به بورس در حال بررسی است. نوسان در دل بازار سرمایه است بنابراین، همیشه باید سرمایه‌گذاری میان مدت را ببینید تا از این سرمایه‌گذاری فایده زیادی ببرید.

بورس در میان مدت قابل اعتماد و اتکا است

دژپسند با تاکید براینکه بازار سرمایه در میان مدت می‌تواند قابل اتکا و اعتماد باشد، افزود: در اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، در واگذاری‌ها اولویت اول ما عرضه بنگاه‌های دولتی از طریق بورس است. اقتصاد ایران به کریدور تامین مالی سومی نیاز داشت که اکنون ثابت شد بازار سرمایه به شدت می‌تواند این نقش را ایفا کند. برای هدایت نقدینگی به تولید تکنولوژی به شدت این نقش را می‌تواند این ایفا کند. برای هدایت نقدینگی به تولید، شفاف‌سازی و رقابتی کردن محیط، بورس بهترین مسیر است.

علل ریزش‌های ۱۰ روز اخیر بورس از زبان وزیر اقتصاد

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه پس از مطالعه و مشورت در بورس معامله کنید، می‌گوید در ۱۰ روز اخیر مشکلاتی ایجاد شد که عوامل واقعی، روانی و یک مقدار هیجانات صورت گرفته در پی این عوامل، نوسانات بورس را مقداری زیاد کرد که خوشبختانه در معاملات سه‌شنبه بازار برگشت و حقیقی‌ها نقش زیادی در آن داشتند.

شاخص بورس در معاملات این هفته چه شرایطی را طی کرد؟

شاخص بورس در معاملات روز شنبه قرمز شد

شاخص کل در بازار بورس روز شنبه اول شهریور،۲۹ هزار و ۹۹۵ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۷۲۷ هزار واحد رسید.

براساس معاملات روز شنبه بیش از ۹ میلیارد و ۵۰۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۲۸ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با هفت هزار و ۳۷۰ واحد کاهش به ۴۷۴ هزار و ۴۲۶ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با چهار هزار و ۸۳۵ واحد افت به ۳۱۱ هزار و ۲۷۰ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول ۱۳ هزار و ۶۹۱ واحد و شاخص بازار دوم ۹۳ هزار و ۹۲۷ واحد کاهش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد ملی مس ایران (فملی) با سه هزار و ۹۵ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با دو هزار و ۱۸۲ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۲۵۵ واحد، بانک پارسیان (وپارس) با یک هزار و ۸۸ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۸۹۲ واحد، گروه بهمن (خبهمن) با ۴۳۱ واحد، صنایع شیمیایی ایران (شیران) با ۳۹۳ واحد، سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی) با ۳۳۹ واحد، فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با ۲۳۶ واحد، توسعه عدنی و صنعتی صبانور (کنور) با ۲۳۱ واحد و صنعتی زر ماکارون (غزر) با ۱۶۶ واحد، تولید نیروی برق آبادان (آبادا) با ۱۰۵ واحد، بانک کارآفرین (وکار) با ۱۰۰ واحد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۷۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با چهار هزار و ۱۵۰ واحد، سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با سه هزار و ۲۹۹ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۸۹۸ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با یک هزار و ۵۵۰ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با یک هزار و ۴۹۴ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۴۳۳ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۳۴۹ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۳۴۴ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و ۳۱۹ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۲۹۲ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با یک هزار و ۲۱۳ واحد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با یک هزار و ۲۱۲ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.

برپایه این گزارش، نماد سرمایه گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران،‌ پالایش نفت اصفهان، سرمایه گذاری سیمان تامین، سیمان شاهرود، نوش مازندران و سیمان خاش در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

شاخص بورس در معاملات روز یک شنبه باز هم منفی ماند

شاخص کل در بازار بورس روز یکشنبه این هفته ۶۵ هزار و ۳۴ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۶۶۲ هزار واحد رسید.

براساس معاملات روز یک شنبه بیش از پنج میلیارد و ۹۷۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۹ هزار و ۹۸۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۹ هزار و ۳۰۵ واحد کاهش به ۴۶۵ هزار و ۱۱۹ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۶ هزار و ۱۰۴ واحد افت به ۳۰۵ هزار و ۱۳۴ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول ۴۸ هزار و ۳۰۸ واحد و شاخص بازار دوم ۱۲۸ هزار و ۴۰۱ واحد کاهش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد تامین سرمایه امین (امین) با ۱۱۳ واحد، بهساز کاشانه تهران (ثبهساز) با ۶۹ واحد و گروه صنعتی سپاهان (فسپا) با ۴۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با پنج هزار و ۱۶۷ واحد، سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با چهار هزار و ۸۸۷ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با چهار هزار و ۱۲۵ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با دو هزار و ۴۶۱ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با دو هزار و ۱۴۸ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با دو هزار و ۹۶ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با دو هزار و ۸۷ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با دو هزار و ۶۷ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۷۷۰ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۷۰۶ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۶۳۲ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۵۵۵ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.

برپایه این گزارش در روز یک شنبه نماد سهامی ذوب آهن اصفهان، بانک دی، پتروشیمی تندگویان، سرمایه گذاری صبا تامین، افرانت، توسعه و عمران استان کرمان، صنایع ماشین های اداری ایران در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۷۸۸ میلیون و ۵۴۷ هزار برگه سهم به ارزش ۱۸ هزار و ۵۳۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

شاخص کل در معاملات روز دوشنبه با افت بیش از 53 هزار واحدی به یک میلیون و ۶۰۸ هزار واحد رسید

شاخص کل در بازار بورس روز دوشنبه این هفته به ۵۳ هزار و ۷۰۴ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۶۰۸ هزار واحد رسید. در این روز بیش از ۱۰ میلیارد و ۳۱۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۳۳ هزار و ۳۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با هشت هزار و ۹۲۵ واحد کاهش به ۴۵۶ هزار و ۱۹۵ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با پنج هزار و ۸۵۵ واحد افت به ۲۹۹ هزار و ۲۷۹ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۳۵ هزار و ۶۹۰ واحد و شاخص بازار دوم ۱۲۳ هزار و ۳۹ واحد کاهش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک هزار و ۹۰۳ واحد، تامین سرمایه امین (امین) با ۹۲ واحد، بهساز کاشانه تهران (ثبهساز) با ۷۷ واحد، گروه صنعتی سپاهان (فسپا) با ۵۲ واحد، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی (تکشا) با ۱۷ واحد، واسپاری ملت (ولملت) با ۱۳ واحد، کشت و صنعت پیاذر (غاذر) با دو واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

نماد سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با چهار هزار و ۸۱۵ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با چهار هزار و ۷۹۴ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با سه هزار و ۳۴۶ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با دو هزار و ۴۰۷ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با دو هزار و ۷۷ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با دو هزار و دو واحد، مخابرات ایران (اخابر) با یک هزار و ۹۸۷ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۷۴۹ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۶۴۹، گروه مپنا (رمپنا) با یک هزار و ۴۹۸ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با یک هزار و ۴۸۹ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۴۷۶ واحد تاثیر منفی بر شاخص داشتند.

گروه فرآورده نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۶۹۲

شاخص کل در بازار بورس روز سه شنبه 41 هزار و ۶۵۱ واحد رشد داشت و بالاخره سبز شد

شاخص کل در بازار بورس روز سه شنبه 41 هزار و ۶۵۱ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد رسید.

براساس معاملات روز سه شنبه بیش از ۱۰ میلیارد و ۵۱۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۶۲ هزار و ۱۴۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۲۵۷ واحد کاهش به ۴۵۵ هزار و ۹۴۴ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۱۶۸ واحد افت به ۲۹۹ هزار و ۱۱۵ واحد رسیدند.شاخص بازار اول ۳۵ هزار و ۵۹۴ واحد و شاخص بازار دوم ۶۳ هزار و ۳۵۷ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با چهار هزار و ۶۰۰ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با چهار هزار و ۵۲۲ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۷۳۸ واحد، سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با سه هزار و ۲۲۷ واحد پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۹۲۱ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و ۷۶۳ واحد و گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با یک هزار و ۵۱۴ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۴۷۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با یک هزار و ۴۶۳ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۴۶۱ و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۳۰۹ بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

ورود مجدد شاخص بورس به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد در معاملات روز چهارشنبه

روند صعودی شاخص بورس که روز سه شنبه آغاز شده بود در معاملات روز چهارشنبه هم ادامه داشت و شاخص کل بورس با بیش از ۶۸ هزار واحد صعود دوباره وارد کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد شد.

شاخص کل بورس چهارشنبه با ۶۸ هزار و ۷۲۱ واحد صعود، رقم یک میلیون و ۷۱۸ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۱۱ هزار و ۹۰ واحد رشد، به رقم ۴۶۶ هزار و ۹۵۱ واحد رسید.

معامله گران در روز چهارشنبه ۹۳۵ هزار معامله انجام دادند که ۸۵ هزار و ۸۹۷ میلیارد ریال ارزش داشت.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

فولاد مبراکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، بانک تجارت، پالایش نفت بندرعباس و بانک صادرات ایران نیز نمادهای پربیننده این بازار بودند.

و ۷۸۸ هزار برگه سهم به ارزش ۲۴ هزار و ۳۲۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار