رئیس سازمان ملی استاندارد:‌

34 استاندارد بین‌المللی توسط ایران تدوین شده است

تهران (‌پانا) - رئیس سازمان ملی استاندارد با اعلام این خبر که تاکنون 34 استاندارد بین‌‌المللی توسط ایران تدوین شده است، می‌گوید با امضای توافقنامه تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی یاد شده در آبان ماه پارسال، سازمان ملی استاندارد نیز در جلسات دو طرف حاضر شده و به رد و بدل کردن استانداردها، مقررات ارزیابی انطباق، نحوه رسیدگی به محموله های صادراتی و وارداتی و غیره می پردازد که کمک ویژه‌ای به تسهیل تجارت فیمابین خواهد بود.

کد مطلب: ۱۱۱۸۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد
34 استاندارد بین‌المللی توسط ایران تدوین شده است

به گزارش ایرنا،‌ نیره پیروزبخت افزود: این در حالی است که مجموع استانداردهای بین‌المللی تدوین شده به رهبری ایران از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۹۲ تنها ۱۸ مورد بوده است.

وی ادامه داد: تدوین این استانداردها طی ۶ سال (از سال ۹۲ تا ۹۷) به ۲۸ استاندارد افزایش یافت، اما از آن زمان تاکنون به ۵۲ مورد افزون شده است؛ این در حالی است که از ماه‌های پایانی پارسال و در پنج ماهه امسال جلسات تدوین به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بوده است.

حفظ جایگاه ایران در ISO

پیروزبخت خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد ایران با وجود همه مشکلات و تحریم های بین المللی در دو سال اخیر توانست همچنان رتبه ۲۱ خود را در بین ۱۶۳ کشور عضو سازمان جهانی استاندارد را حفظ کند.

وی به عضویت این سازمان در کمیته های فنی و فرعی ISO اشاره کرد و گفت: در حالی که تا پیش از انقلاب تنها در ۴۶ کمیته عضویت داشتیم، تا سال ۹۲ این رقم به ۲۴۰ کمیته افزایش یافت، اما در هفت سال اخیر عضویت در کمیته های یاد شده با افزایش چشمگیری به ۷۳۷ مورد رسیده است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین قوانینی که در سال‌های اخیر در مجلس شورای اسلامی برای سازمان ملی استاندارد مصوب شده، عضویت در مجامع سه سازمان بین المللی "پک" (اتحادیه تایید صلاحیت آسیا و اقیانوسیه یا PAC)، "آیلک" (اتحادیه بین المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی یا ILAC ) و "آی. ای. اف" (مجمع بین المللی تایید صلاحیت یا IAF ) بود که در حقیقت مجامع تایید صلاحیت بین المللی هستند.

وی گفت: تا پایان سال ۹۷ تعداد ۸۰۰ اظهار نظر فنی و از آن زمان تاکنون ۷۶ اظهار نظر فنی دیگر از سوی سازمان ملی استاندارد در این سه مجمع و اتحادیه ارائه شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت: این سازمان قادر است تا موافقت‌نامه‌هایی در زمینه های سیستم مدیریت کیفیت، سیستم مدیریت انرژی، ایمنی غذایی و زیست محیطی، همچنین ایمنی و بهداشت شغلی با مجامع یادشده امضا کند که در این صورت گواهینامه های صادره از سوی ایران در ۸۰ کشور جهان قابل پذیرش خواهد بود.

وی همچنین از انتخاب "مژده روشن طبری" پژوهشگر سازمان ملی استاندارد به عنوان یکی از اعضای ۱۵ نفره هیات مدیره فنی ISO اشاره کرد که برای نخستین بار در بین ۱۶۳ کشور اتفاق افتاد و افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است.

کمک به تسهیل صادرات غیرنفتی

پیروزبخت در ادامه از امضای تفاهم نامه های متعدد همکاری بین سازمان با کشورهای منطقه و همسایگان خبر داد که تعداد آنها تا پایان پارسال به ۶۸ مورد رسیده است و گفت: اجرایی شدن این تفاهم نامه ها، کمک به تسهیل صادرات به این کشورها است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند با هر یک از پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا در گذشته تفاهم‌نامه همکاری داشتیم، اما با امضای توافقنامه تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی یاد شده در آبان ماه پارسال، سازمان ملی استاندارد نیز در جلسات دو طرف حاضر شده و به رد و بدل کردن استانداردها، مقررات ارزیابی انطباق، نحوه رسیدگی به محموله های صادراتی و وارداتی و غیره می پردازد که کمک ویژه‌ای به تسهیل تجارت فیمابین خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار