آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از پیشرفت طرح مسکن فرهنگیان تا جزئیات استخدام‌های آموزش و پرورش در سال جاری

تهران (پانا) - همزمان با آغاز دهه نخست محرم و در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی بسیاری از اخبار حوزه آموزش و پرورش تحت تاثیر این دو رویداد قرار دارند.

کد مطلب: ۱۱۱۸۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
از پیشرفت طرح مسکن فرهنگیان تا جزئیات استخدام‌های آموزش و پرورش در سال جاری

به دلیل سردرگمی خانواده‌های دانش‌آموزان درباره حضوری یا غیرحضوری بودن کلاس‌ها در آغاز سال تحصیلی، مدیران بلندپایه آموزش و پرورش در پیام‌ها و سخنرانی‌ها و حضور در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی شرایط آموزشی در سال تحصیلی پیش‌رو را برام مردم در مناطق مختلف کشور توضیح دادند.

این هفته جزئیات تازه‌ای درباره استخدام در آموزش و پرورش در سال جاری از طریق کنکور سراسری و آزمون ورودی منتشر شد، بخشی از استخدام‌های سال جاری نیز به پذیرفته‌شدگان آزمون ورودی نهضت سوادآموزی اختصاص دارد.

ایجاد رشته جدید مدیریت آموزشگاهی ویژه هنرستان‌ها در دانشگاه شهید رجایی، ابلاغ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، افتخار آفرینی تیم ملی المپیاد جهانی زیست شناسی، واریز شدن سود 35 هزارمیلیارد ریالی در صندوق ذخیره فرهنگیان، آخرین خبرها درباره طرح مسکن فرهنگیان و برگزاری سی‌وچهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزش‌وپرورش سراسر کشور در هفته آینده از مهم‌ترین خبرهای حوزه تعلیم و تربیت کشور در هفته گذشته بودند.

برخی از مهم‌ترین خبرهای حوزه آموزش و پرورش را در زیر می‌خوانید:

آموزش‌های اجباری برای رانندگان «سرویس مدارس» با همکاری پلیس و تاکسیرانی

طی روزهای مانده به آغاز سال تحصیلی جدید، سرهنگ علی همه‌خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در جمع خبرنگاران درباره آموزش‌های لازم برای رانندگان سرویس‌های مدارس گفت: همه ساله قبل از آغاز سال تحصیلی جدید پلیس راهور اقدامات خود در مورد ساماندهی سرویس‌ها مدارس را آغاز می‌کرد، اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و تصمیمات اتخاذ شده برای فعالیت مدارس، این اقدامات کمی متفاوت برگزار شد و در همین راستا معاونت آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فاتب با دعوت از پیمانکاران سرویس مدارس شهر تهران آموزش‌های لازم را درباره نحوه فعالیت رانندگان سرویس مدارس در شرایط کنونی به آنان ارائه کرد.

همه‌خانی از اجرای طرح آموزش مجازی به رانندگان خبر داد و اعلام کرد که رانندگان سرویس‌ها باید نرم افزاری به نام تاکسیران را در تلفن همراه خود نصب کنند. گذراندن این دوره‌های آموزشی، که پلیس راهور آن را طراحی کرده، اجباری است. پس از گذراندن این دوره آموزشی از رانندگان سرویس مدارس در همان اپلیکیشن آزمون گرفته خواهد شد.

جزئیات تازه‌ای درباره استخدام در آموزش و پرورش از زبان الهیار ترکمن

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش این هفته درباره جذب نیروهای جدید در این وزارتخانه درباره دو شیوه برگزاری آزمون استخدامی و ورود به دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور سراسری توضیح داد.

به گفته الهیار ترکمن مجوز برای جذب نیرو در آموزش و پرورش از سوی سازمان اداری و استخدامی صادر شده است و سازمان سنجش هم در دفترچه‌های آزمون استخدامی و انتخاب رشته کنکور میزان پذیرش در دوره یکساله ( از طریقماده ۲۸ ) و دوره چهارساله (دانشگاه فرهنگیان) را به زودی اعلام می‌کند.

پیش از این یارمحمد حسین بر مدیرکل امور اداری و استخدامی آموزش و پرورش گفته بود که ۲۷ هزار و ۳۰۰ نیروی جدید برای امسال در نظر گرفتیم همچنین نزدیک به ۵ هزار سهمیه هم از سال گذشته داشتیم که در مجموع بیش از ۳۲ هزار نفر در مناطق مختلف کشور و رشته‌های مختلف پذیرش خواهیم داشت علاوه بر آن میزان پذیرش دوره چهار ساله از طریق دانشگاه فرهنگیان هم ۲۰ هزار نفر خواهد بود.

چه تعداد نیرو امسال وارد آموزش و پرورش می‌شوند

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش‌وپرورش از اختصاص20 هزار ردیف استخدامی برای دانشجویان متعهد خدمت دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی خبر داد و اظهار کرد: برای ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان یا دوره مهارت‌آموزی یک‌ ساله نیز 27 هزار و 300 ردیف تخصیص داده ‌شده است که 5 هزار ردیف باقی‌مانده از آزمون قبلی نیز به این مرحله اضافه می‌شود.

حاجی میرزایی: امسال فقط می‌توانیم 25 هزار نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون نهضت سوادآموزی را استخدام کنیم

وزیرآموزش‌وپرورش در مورد استخدام نهضتی‌هایی که در آزمون20 تیر شرکت کرده‌اند، گفت: نتایج این آزمون اعلام‌ شده است و در سال جاری می‌توانیم 25 هزار نفر از آن‌ها را استخدام کنیم و مابقی را طی سال‌های آینده استخدام خواهیم کرد.

وی درباره امکان برخورداری دانش‌آموزان از اینترنت رایگان گفت: کارگروهی از طرف دولت مأمور شده و به نتایجی رسیده است و پیشنهادهایی آماده‌شده که تا قبل از آغاز سال تحصیلی اعلام خواهد شد.

ایجاد رشته جدید مدیریت آموزشگاهی ویژه هنرستان‌ها

حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی از ایجاد یک رشته جدید مخصوص مدیریت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در این دانشگاه خبر داد و گفت: رشته جدیدی به نام «مدیریت آموزشگاهی ویژه هنرستان‌ها» برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید رجایی ایجاد شده است که بعد از تایید وزارت علوم اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته خواهیم کرد.

عظمتی درباره زمان و نحوه پذیرش دانشجو در رشته مدیریت آموزشگاهی ویژه هنرستان‌ها و اینکه آیا از طریق کنکور کارشناسی ارشد خواهد بود یا مدیران هنرستان‌ها می‌توانند بدون کنکور در این رشته ادامه تحصیل دهند گفت: با توجه به اینکه چیزی به آغاز سال تحصیلی جدید نمانده قطعا سال تحصیلی پیش‌رو پذیرش دانشجو نخواهیم داشت و این فرایند در سال تحصیلی آتی اتفاق خواهد افتاد. در مورد نحوه پذیرش، اگر بتوانیم با وزارت علوم به تفاهم برسیم، ممکن است بتوانیم بدون آزمون و به صورت موردی اقدام به ثبت نام متقاضیان کنیم که البته این موضوع نیازمند مهیاشدن سازوکارهای قانونی مورد نیاز آن است.

دانش‌آموزان شهر تهران سال تحصیلی را با آموزش‌های غیرحضوری آغاز می‌کنند

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران باحضور در برنامه تهران ۲۰، شبکه تهران در پاسخ به پرسشی درباره حضوری یا غیرحضوری بودن آموزش‌ها با اشاره به قطعیت آغاز سال در ۱۵ شهریور ۹۹ گفت: اگر وضعیت منطقه مورد نظر قرمز باشد کلاس‌ها را به صورت غیرحضوری خواهیم داشت که فعلا در شهر تهران وضعیت قرمز است. در این وضعیت آموزش‌ها به طریق آنلاین و نیز آموزش‌های تلویزیونی و بسته‌های آموزشی خواهد بود. همانند اواخر سال گذشته آموزشها غیرحضوری است و دانش‌آموزان تهرانی بدون حضور در مدرسه سال تحصیلی را آغاز می‌کنند.

شهریه ثابت مدارس غیردولتی باید پرداخت شود

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره شهریه مدارس غیردولتی باوجود آموزش‌های غیرحضوری گفت: مدارس غیردولتی هم مثل همه مدارس به کارشان ادامه می‌دهند و باید شهریه ثابت مصوب را دریافت کنند. شهریه‌هایی مثل سرویس مدارس و فعالیت‌های فوق برنامه در شرایط فعلی دریافت نمی‌شود.

سود 35 هزارمیلیارد ریالی در صندوق ذخیره فرهنگیان

وزیر آموزش‌وپرورش در پیامی از پیش‌بینی سود 35 هزارمیلیارد ریالی در صندوق ذخیره فرهنگیان برای سال مالی منتهی به31 شهریور 1399 خبر داد و گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان،11 هزار میلیارد ریال از سود سال مالی ۱۳۹۸ را به‌حساب فرهنگیان عضو ‌و ‌بیش از 106‌میلیارد ریال به‌حساب فرهنگیان بازنشسته‌ای که به عضویت خود در صندوق ادامه داده‌اند، منظور کرد.

وزیر آموزش پرورش بیان کرد: هرچه میزان مشارکت فرهنگیان عزیز تا سقف 5 درصد از حقوقشان بیشتر باشد، به همان نسبت از سهم دولت و سودآوری موسسه منتفع خواهند شد.

پیشرفت 30 تا 90 درصدی طرح مسکن فرهنگیان

این هفته وزیر آموزش وپرورش درباره طرح مسکن فرهنگیان گفت: به فرهنگیان سراسر کشور اعم از شاغل و بازنشسته فراخوان دادیم که هر کسی واجد شرایط خانه‌دار شدن است ثبت‌نام کند که ۳۲۰ هزار نفر ثبت نام کردند. وزارت راه و شهرسازی شرایط ۷۵ هزار نفر از فرهنگیان را تأیید کرد و البته بررسی‌ها ادامه دارد و ممکن است تعداد دیگری به این جمع اضافه شوند.

به گفته حاجی میرزایی مکان و شهر واحد مسکونی حدود ۲۰ هزار نفر از ثبت‌نام کنندگان مشخص شد و بین۳۰ تا ۹۰درصد این واحدها هم احداث شده و به من نوید داده‌اند که تعداد ۵۰۰ واحد را پایان سال ۹۹ تحویل دهند.

آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در مدارس کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای

علیرضا کمرئی، در نشستی با حضور روسای 760 منطقه آموزشی کشور، شرایط زرد را دشوارترین مرحله در ارائه آموزش‌ها توصیف کرد و گفت: در شرایط زرد و در متوسطه اول و دوم اگر تعداد دانش آموزان با مساحت کلاس همخوانی داشته و نیاز به تقسیم دانش‌آموز نباشد کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد و اگر تعداد دانش آموزان نسبت به مساحت کلاس بیشتر باشد باید حضور دانش آموزان طوری باشد که فاصله اجتماعی مناسب در کلاس درس رعایت شود.

طبق اظهارات کمرئی معاون متوسطه با توجه به کمبود زمان قرار شد مدارس کاردانش و فنی حرفه‌ای در زمان حضور دانش آموزان در مدارس به آموزش مهارت‌ها بپردازند و دروس عمومی را در آموزش‌های مجازی ارائه دهند. همچنین در مدارس شبانه‌روزی ترجیح بر این است که دانش آموزان به‌صورت هفتگی رفت‌وآمد کنند.

سی‌وچهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزش‌وپرورش سراسر کشور برگزار می‌شود

به گفته معاون حقوقی و امور مجلس، قاسم احمدی لاشکی، سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش سراسر کشور به صورت مجازی و از طریق ویدئوکنفرانس و با رعایت پروتکل‌های ستاد ملی کرونا برگزار خواهد شد و همزمان از طریق فضای مجازی قابل رویت برای مدیران سراسر کشور خواهد بود. زمان برگزاری این اجلاس هفته آینده بعد از روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی تعیین شده است.

افتخار آفرینی تیم ملی المپیاد جهانی زیست شناسی IBO 2020

تیم چهار نفره شرکت کننده در سی‌ویکمین المپیاد علمی جهانی زیست شناسی IBO 2020به میزبانی ژاپن برگی دیگر بر افتخارات علمی کشور افزود و برنده سه مدال نقره و یک مدال برنز شد. آرین حسنی، نازگل مهیمنی و محمدامین صباغی لالیمی مدال جهانی نقره وامیرحسین شاهسوند داودی مدال جهانی برنزالمپیاد جهانی زیست شناسی 2020 ژاپن را کسب کردند.

ابلاغ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با ارسال نامه‌ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب 23 اردیبهشت 99 مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار