محکومیت 7 نفر از متهمان قاچاق عمده ارز

اسماعیلی: دادگاه در حال انشای رأی پرونده «طبری» است/ قوه قضاییه درباره قرارداد «ویلموتس» پیشگام بود/ قوه قضاییه هیچ شهری را به عنوان تبعیدگاه نمی‌شناسد/ پرونده «زم» به دیوان عالی کشور رفته است

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه از صدور احکام 7 نفر از متهمان و یکی از شرکت های تجاری مبادرت به قاچاق عمده ارز کرده بودند خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۱۸۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد
محکومیت 7 نفر از متهمان قاچاق عمده ارز

غلامحسین اسماعیلی در سی و دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری ایام عزاداری سیدالشهدا اظهار کرد: برگزاری مجالس و محافل عزای حضرت سیدالشهدا به تبلوری ستودنی از عقلانیت و شعور جامعه مذهبی ما مبدل شد و مردم کوچه‌ها را سیاهپوش کردند اما نزد جوامع بشری روسفید شدند و روسیاهی برای مدعیان بی هویت و دشمنان فرهنگ و دین و دیانت جامعه باقی ماند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: شرایط اقتصادی و شیوع ویروس کرونا سخت است. همه باید کمک کنند تا دولت در سال و فرصت آخر خود گام های موثری جهت تحقق برنامه های اجرایی کشور بردارد. ما مکرر اعلام کردیم برای گره گشایی از کار مردم حتی در بخش هایی که مسئولیت مستقیم با دولت است با دولت همکاری می کنیم. ما از تعطیلی بیش از هزار واحد صنعتی و تولیدی جلوگیری کرده ایم و منابع ملی و اراضی دولتی را از ید سودجویان خارج کردیم و به دولت برگرداندیم.

وی تاکید کرد: اقدامات قوه قضاییه در وصول مطالبات و معوقات کلان بانکی انجام داد کمک شایسته ای برای سیستم بانکی کشور بود، این نمونه ای از کمک و حمایت قوه قضاییه از خدمات دولت بود. برای وصول مالیات بدهکاران عمده مالیاتی نیز به دولت یاری رساندیم و این مساعدتی برای بهبود اداره کشور برای دولتمردان بود و تاکنون با پیکیری های قوه قضاییه 2.9 میلیارد یورو به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است.

محکومیت 7 نفر از متهمان و یکی از شرکت‌های تجاری که مبادرت به قاچاق عمده ارز کرده بودند

سخنگوی دستگاه قضا درباره احکام صادره نیز گفت: 7 نفر از متهمان و یکی از شرکت های تجاری مبادرت به قاچاق عمده ارز کرده بودند، «مرتضی روحی نژاد» به تحمل 8 سال حبس، «امین روحی نژاد» به تحمل 7 سال حبس، «ایمان روحی نژاد» به تحمل 10 سال حبس، «جواد فرخنده مقام» به تحمل 10 سال حبس، «یاسر صابونی» به تحمل 10 سال حبس، «علیرضا برخوردار کاشانی» به تحمل 10 سال حبس، «حسین عطار جان نثاری» به تحمل 10 سال حبس و شرکت تجاری «امین تجارت خزر» به نمایندگی «جعفرآذر طوس» به انحلال شرکت محکوم شدند و این متهمان نسبت به استرداد ارزهای دریافتی یا پرداخت مابه التفاوت نرخ ریالی ارزها برابر نرخ روز اجرای حکم مکلف شدند.

حکم احتکارکنندگان ماسک در شرایط کرونایی

اسماعیلی گفت: در دو پرونده مربوط به احتکار ماسک در شرایط کرونایی، در یکی از پرونده «سیدرضا حسینی» به تحمل 7 سال حبس و پرداخت جزای نقدی در حق دولت محکوم شدند و در این پرونده «تقی عسگریانی» به تحمل یک سال حبس و «سید حسن میرشجاع» به 6 سال حبس محکوم شدند.

قوه قضاییه هیچ شهری را به عنوان تبعیدگاه نمی‌شناسد

سخنگوی دستگاه قضا در توضیح انتشار خبر شهرهای محل تبعید گفت: آنچه در رسانه ها در مورد محل تبعید محکومان مطرح شده بود خبر کاملا مجعول و غیر واقعی بود. از اقدامات ما در اصلاح قانون مجازات اسلامی این است که قوه قضاییه دیگر هیچ شهری را به عنوان تبعیدگاه نمی‌شناسد.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: شاهد رهاشدگی در حوزه فضای مجازی هستیم. سیاست ها و رهنمودها برای ساماندهی و مدیریت فضای مجازی انجام نمی‌شود. می‌گویند قوه قضاییه دنبال انسداد فضای مجازی است که اصلا صحت ندارد. ما می‌گوییم فضای مجازی باید ساماندهی و مدیریت شود آن هم از داخل کشور نه خارج از کشور و مجدانه پیگیر و مطالبه گر ماموریت ها و وظایف در حوزه فضای مجازی هستیم. چنانچه به نتیجه برسیم که تعلل و تاخیرها توام با سو نیت است و مستوجب ترک فعل است ابایی از انجام وظایف قانونی نخواهیم داشت.

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده «ویلموتس» در قوه قضاییه

اسماعیلی در ادامه درباره پرونده ویلموتس گفت: قوه قضاییه در مورد پرونده ویلموتس پیشگام بود و اولین گزارش را سازمان بازرسی اعلام کرد. اقدام ما به نفع دیگران مصادره نشود. در دادسرای تهران پرونده ای تشکیل شده و در حال رسیدگی است و این پرونده در مراحل اولیه است و نتایج آن بعد از طی فرآیند رسیدگی به اطلاع مردم خواهد رسید.

آخرین وضع پرونده‌های «زم» و «طبری»

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده روح الله زم و اکبر طبری گفت: پرونده «زم» به دیوان عالی ارسال شده و منتظر اعلام نظر آنها هستیم. امیدواریم دیوان در آینده نه چندان دور نظر خود را بگوید. در مورد پرونده اکبر طبری دادگاه در حال انشا رای «طبری» است چه بسا امروز هم رای صادر شده باشد اما تا الان تصمیم دادگاه به ما اعلام نشده است.

استفاده بیش از 95 هزار زندانی در موج دوم از مرخصی

اسماعیلی با بیان اینکه سلامت زندانیان و رعایت همه حقوق زندانیان جزو اولویت‌های ماست، گفت: در حوزه زندانیان در دنیا حرف برای گفتن داریم. در همه کشورهای دنیا درصدی از اقدامات زندانبانی ایران هم انجام نمی‌شود و هیچ یک از کشورهای دنیا در دوره کرونا خدماتی که در زندان های ایران به زندانیان ارائه شده ارائه نداده‌اند. در موج دوم هم مانند موج اول مرخصی‌های ویژه دادیم و روز 18 تیر ماه تا امروز حدود 87 هزار زندانی به مرخصی رفته‌اند و عده‌ای زندانی نیز علاوه بر این زندانی‌ها مرخصی پایان حبس گرفتند و در کل در موج دوم بالغ بر 95 هزار زندانی از مرخصی استفاده کردند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پرونده وقف بخشی از جنگل‌های هیرکانی گفت: پرونده جنگل هیرکانی به عنوان اعاده دارسی به دیوان نرفته است و رئیس کل دادگستری استان درخواست اعمال ماده ۴۷۷ کرد و به حوزه معاونت قضایی قوه قضاییه می رود و رییس قوه دستور داده در راستای ماده ۴۷۷ بررسی شود و اگر به نتیجه رسید به دیوان عالی ارسال شد.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره سه نفر از محکومان حوادث آبان ماه 1398 که قرار شد پرونده آنها برای رسیدگی دوباره به جریان بیفتند، توضیح داد: پرونده سه نفر محکوم به اعدام اغتشاشات سال گذشته در راستای اعاده دادرسی وکلا به دیوان عالی ارسال شده و در دیوان هست و ما منتظر اعلام نظر دیوان عالی هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تمدید استجازه رهبری در رابطه با دادگاه‌های ویژه اقتصادی گفت: در این ارتباط در روزهای آینده خبرهای خوبی خواهیم داشت و مهم این است که روند رسیدگی به پرونده‌های مهم اقتصادی با قوت و اقتدار ادامه دارد و خواهد داشت.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره تخلفات سازمان استاندارد از جمله در پرونده‌های رامک خودرو و اینکه آیا گزارشی در سازمان بازرسی در خصوص سازمان استاندارد واصل شده است؟ گفت: در ارتباط با موضوعات مدیریتی آنجا اطلاعی ندارم. سایر موضوعات را هم ارتباط با سازمان نمی‌دهیم و در شوراهای شهر هم اگر اتفاقی بیفتد ما رسیدگی می‌کنیم. در ارتباط با استاندارد موضوعات مختلفی داشتیم که در برخی از آنها بازرسی کل کشور ورود کرده است که از جمله آنها بحث ذرت‌ها بود. در البرز و در خوزستان هم انبارهایی از ذرت را در حال توقیف داریم.

وی افزود: برخی افرادی هم که مرتکب جرایم شدند تحت تعقیب قرار گرفتند و ما الزاماً این را موضوع سازمانی نمی‌بینیم. در هر نهادی ممکن است متخلفانی وجود داشته باشند و در این سازمان هم متخلفانی شناسایی شدند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اجاره بهای منازل مسکونی و دستورالعمل ستاد ملی کرونا در رابطه با تمدید اجاره نامه و صدور احکام تخلیه از سوی شوراهای حل اختلاف گفت: در خود مصوبه در برخی از شقوق اجازه این کار داده شده است. همه مصوبه را ببینیم، این مصوبه حکم کلی نیست و در همان بندهایی لحاظ شده که اگر مستأجر تخلفی کند، نکاتی مطرح شده است. این موضوع ابلاغ شده است. رویه قوه قضاییه عمل به دستورالعمل صادره از معاون اول قوه قضائیه است. مصداق‌ها را باید موردی بررسی کرد. هر کجا تصمیم اشتباه باشد در فرایندهای قانونی راهکار اصلاح فرایندهای قانونی وجود دارد.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به تخصصی شدن دادگاه‌ها در دوره تحول آیا قوه قضائیه در خصوص تخصصی شدن وکالت برنامه‌ای داشته است؟ توضیح داد: همانگونه که در سایر رشته‌ها تخصصی شدن مهم است در این حوزه‌ها هم مهم است. دادگاه‌ها را تخصصی کردیم و قضاتی که پرونده‌های تخصصی رسیدگی می‌کنند، آموزش‌های تخصصی هم دیده‌اند. وکالت و کارشناسی به عنوان یک بازوی تخصصی در جهت عدالت باید تخصصی شود و این پیشنهاد داده شده است. اگر امروز کسی پرونده‌ای در ارتباط با موضوعات گمرکی دارد بداند این تعداد وکیل تخصص لازم در این حوزه را کسب کردند و ما این را نیاز جامعه می‌دانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار