کتاب آرامستان لهستانی ها منتشر شد

اهواز (پانا) -کتاب آرامستان لهستانی که شرح حال مهاجران لهستانی در ارودگاه اسارت سیبری و انتقال آنها به ایران است، منتشر شد.

کد مطلب: ۱۱۱۸۰۶۷
لینک کوتاه کپی شد
کتاب آرامستان لهستانی ها منتشر شد

علیار زارعی نویسنده این کتاب در گفت و گو با پانا با اعلام خبر انتشار این کتاب تاریخی و با اشاره به تبعات بین المللی و اجتماعی جنگ جهانی دوم و اشغال ایران ازسوی متفقین افزود: هیتلر پس ازحمله به لهستان برای این که از جانب شوروی خیالش راحت باشد با او وارد مذاکره شد و طبق قرار دادی لهستان را به دو قسمت تقسیم کرد، بخشی برای آلمان و بخشی برای شوروی .

او در خصوص همین موضوع ادامه داد: دولت شوروی شهروندان خود را به شهرهای لهستان برد و لهستانی ها را به عنوان اسیر جنگی به اردوگاه های مختلفی از جمله سیبری فرستاد.

زارعی توضیح داد: هیتلر چندی بعد در پی پیروزی هایش در اروپا قرارداد را نادیده گرفت و به شوروی حمله کرد. دولت شوروی که توان نگهداری اسیران را نداشت با موافقت مقام های بین المللی اسیران را به ایران فرستاد که در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، بندر انزلی و اهواز ساکن شدند.

این نویسنده خوزستانی با اشاره به درونمایه کتاب و موضوعی که دستمایه نگارش آن شده است افزود: پس از پایان جنگ تعدادی از آنها (لهستانی ها)در ایران ماندند و با ایرانی ها ازدواج کردند، خانم هلنا استلماخ یکی از آنهاست که خاطراتش دستمایه نوشتن رمان آرامستان لهستانی ها شده است. کتاب شرح دردها و رنج های اسیران در اردوگاه سیبری است که ادامه ماجرا در اهواز می گذرد. اسکلت داستان تخیلی است، اما حوادث و رخدادها همه واقعی هستند.

زارعی در ادامه با توصیف شرایط ایران در زمان وقوع حمله متفقین توضیح داد: ایران در آن زمان با وجود اعلام بی طرفی مورد حمله نیروهای متفقین قرار گرفت. اوضاع اقتصادی خوبی نداشت، با این حال اسیران لهستانی را با آغوش باز پذیرفت.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرگذشت مهاجران لهستانی افزود: برای تعدادی از آنها در اهواز در ناحیه ی کمپلو فعلی اردوگاهی برپا کردند که با توجه به نام پلونیا یعنی (لهستان) به کمپ لو (Camp Polonia )به معنای اردوگاه لهستانی ها معروف شد.

در خوزستان آن ها در کارخانه ریسندگی، بافندگی، در کارخانه های قند دزفول و راه آهن اهواز و اندیمشک مشغول به کار شدند. بسیاری از آن ها در آغاز ورود به دلیل بیمارهایی های تیفوس، حصبه و مالاریا در گذشتند که در آرامستان مسیحیان پشت میدان بار سابق به خاک سپرده شدند و به تازگی شنیدم قرار است یادمانی برای آنها برپا شود. اما تعدادی پس از پایان جنگ به کشورشان بازگشتند و عده ای هم در اهواز و شهرهای دیگر ایران ماندند.

گفتنی است علیار زارعی متولد شهرستان هفت کل و از فرهنگیان بازنشسته و نویسندگان رادیویی است که سابقه سالها تدریس و ساعتها نمایشنامه رادیویی را در کانامه فرهنگی خود دارد.

کتاب آرامستان لهستانی ها توسط انتشارات ترنم و در قطع رقعی به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار