درگفت‌وگو با پانا مطرح شد

وحید تاج: بسیاری از آموزشگاه‌های موسیقی توان پرداخت اجاره ملکشان را ندارند و تعطیل شدند

هنرجویان با برگزاری کلاسهای آنلاین مخالف هستند /نیمی از درآمد من از کنسرت و نیمی از آموزشگاه موسیقی است که کرونا هر دو را گرفت/ تنها کار مثبتم این‌ روزها بچه داری است

تهران (پانا) - وحید تاج می‌گوید در شرایط فعلی که آموزشگاه‌های موسیقی تعطیلند او در خانه نشسته و مشغول بچه داری است.

کد مطلب: ۱۱۱۸۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد
وحید تاج: بسیاری از آموزشگاه‌های موسیقی توان پرداخت اجاره ملکشان را ندارند و تعطیل شدند

وحید تاج خواننده موسیقی سنتی ایران در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت موسیقی ایران در سال 99 گفت: «از اسفند 98 تمام کنسرت‌ها کنسل شده است، نیمی از درآمد هنرمندان موسیقی از راه برگزاری کنسرت و نیمی دیگر درآمد آن‌ها از راه تدریس و آموزش بوده که این مورد هم در ایام کرونا مختل شده است. خود من یکی از کسانی هستم که در شهر کرج آموزشگاه دارم و متاسفانه در این هشت ماه نتوانسته‌ام هیچ کاری کنم، البته به عشق مردم دو کنسرت آنلاین برگزار کردم درصورتی که شاید هر کدام از خواننده‌های دیگرفقط یک بار این کار را انجام داده باشند.»
وی با اشاره به فعالیت‌های اخیر خود عنوان کرد: «آموزشگاه موسیقی من بسته شده است و در حال حاضر در منزل نشسته‌ام و بچه داری می‌کنم. مسئولان هیچ راهی جلوی پای من نمی‌گذارند فقط می‌گویند در فلان سایت ثبت نام کنید و منتظر بمانید. با هنرمندان کشورهای دیگر ارتباط دارم و می‌دانم آنجا شرایط با ایران بسیار متفاوت است و خیلی بهتر از اینجاست، ایرانیان برای رفتن به خارج از ایران ابتدا باید ۱۵ روز در همان کشور قرنطینه شوند و بعد که مشخص شد سالم هستند می‌توانند از قرنطینه خارج شوند یعنی برای یک سفر سه روزه باید از مدت‌ها قبل به قرنطینه بروم و جالب این است که این شرایط فقط برای ایرانی‌ها لحاظ می‌شود.»
این خواننده با اشاره به وضعیت هنرمندان تصریح کرد: «روزهای اولی که این ویروس به ایران آمده بود هنرمندان بودند که از طریق صفحه‌های مجازی‌شان به مردم اطلاع رسانی کردند و مردم را به هر بهانه‌ای در منزل نگه داشتند. حالا همین هنرمندان دیگر بریده‌اند و هیچ راهی برای ارتزاق ندارند، اوضاع موسیقی بسیار خراب است و هیچ فکری برای اهالی این صنف نمی‌شود.»


وی ادامه داد: «در ایران تمامی آموزشگاه‌ها را تعطیل کردند در صورتی که استاد و شاگردش می‌توانستند با چند متر فاصله بنشینند و از طرف دیگر در ماه محرم عزاداری‌ها را برگزار می‌کنند. چندین بار با استانداری تماس گرفتم و از آنها خواستم راهی جلوی پای من بگذارند زیرا اگر شرایط به این صورت باشد باید راننده تاکسی شوم مسافر کشی کنم.»
تاج افزود: «با دوستی در نروژ صحبت کردم و به من خبر داد که فستیوالی در آنجا برگزار خواهد شد که برگزاری آن با شرط و شروط خاصی همراه خواهد بود. از صحبت‌های او متوجه شدم چون از ایران می‌روم باید از ۱۵ روز جلوتر خودم را در آن کشور قرنطینه کنم و زمانی که سلامتی من تایید شد در این جشنواره شرکت کنم در حال حاضر به عنوان هنرمندی که هم در عرصه اجرا و هم در عرصه آموزش فعالیت دارم درحال حاضر هیچکدامشان را ندارم »
وی با اشاره به آموزشگاه‌های موسیقی گفت: «بسیاری از آموزشگاه‌های موسیقی توان پرداخت اجاره ملکشان را ندارند برای همین مجبور شدند کارشان را تعطیل کنند. در کرج تمام آموزشگاه‌ها باید بسته باشند اما به واسطه شناختی که مردم از من دارند نمی‌توانم مانند باقی آموزشگاه‌ها به صورت مخفیانه هنرجو بپذیرم، مجبورم قانون را رعایت کنم اما مطمئنم کمتر کسی رعایت می‌کند.»
تاج خاطر نشان کرد: «واقعا هیچ کسی به فکر ما هنرمندان نیست و دائما از ما انتظار کنسرت آنلاین دارند یا از تلویزیون رادیو ما را دعوت می‌کنند که برایشان اجرا کنیم. هنرمندان را برای رفع نیازهای خودشان می‌خواهند و در شرایطی که به کمک نیاز دارند کسی حمایتشان نمی‌کند. آخرین کنسرت من دوازده روز پیش بود که قطعه‌ای برای کادر درمان در شهر کرمان خواندم که در فضای مجازی پخش و مورد استقبال زیادی واقع شد اما کسی حالا از من نمی‌پرسد که اوضاعم چطور است.»
وی درباره آموزش مجازی موسیقی گفت: «به صورت مجازی و آنلاین با هنرجویانم در ارتباط هستم و تدریس می‌کنم اما بسیاری از آن‌ها با تدریس آنلاین مخالفند و از همان روز اول نیز خاطر نشان کرده بودند که فقط به صورت حضوری می‌توانند آموزش ببینند. فکر کنید یک هنرجوی سنتور هستید و اولین جلسه شما است که می‌خواهید به کلاس بروید، چطور می‌خواهید به صورت مجازی آموزش ببینید در شرایطی که حتی زاویه دوربین هنگام فیلمبرداری تغییر می‌کند».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار