۲۵۰۰ هکتار گلخانه امسال به بهره برداری می رسد

تهران (‌پانا) - معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال ۲۵۰۰ هکتار گلخانه به بهره برداری می رسد و ۴۶۰۰ هکتار گلخانه هم امسال پایه گذاری می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۱۷۸۷۲
لینک کوتاه کپی شد
۲۵۰۰ هکتار گلخانه امسال به بهره برداری می رسد

به گزارش ایسنا محمدعلی طهماسبی با بیان اینکه از ۳میلیون هکتار باغ در کشور، ۹۰۰ هزار هکتار آن نیاز به اصلاح و بازسازی دارد، گفت:۵۸۰ تا ۶۰۰هزارهکتار از این میزان بازسازی و اصلاح شده و مابقی نیز در دست انجام است. همچنین از این حدود ۳ میلیون هکتار باغ در کشور ۱۶ میلیون تن میوه حاصل می‌شود.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد صادرات به سبب بازدهی بالا در بخش باغبانی انجام می‌شود.

معاون وزیر در امور باغبانی تصریح کرد: موسسه تحقیقات باغبانی شکل گرفته و دستاوردهای بسیار خوبی هم داشته است، ۱۴۰ رقم تجاری برای اقلیم‌های کشور معرفی شده و در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در درآمد و تولید کشاورزان داشته باشد.

وی همچنین به کشت گلخانه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: ۲۵۰۰ هکتار گلخانه امسال به بهره برداری می‌رسد و ۴۶۰۰ هکتار گلخانه هم امسال پایه گذاری می‌شود و در افق ۱۴۰۴ سطح زیر کشت به ۶۰ هزار هکتار می‌رسد که جزو کشورهای پیشرو در این صنعت هستیم.

وی از ایجاد ۱۰۰هزار هکتار پسته کاری در کشور خبر داد و در ادامه گفت: قرار بود امسال ۱۱ هزار هکتار باغ در زمین های شیب دار ایجاد شود اما تحت فشار سازمان برنامه و بودجه مجبور شدیم در سطح ۶۰ هزار هکتاری انجام دهیم.

طهماسبی در بخش دیگری از صحبت هایش در واکنش به موضوع خام فروشی زعفران و خرما گفت: براورد ما بالای ۵۰۰ تن تولید زعفران است، بیش از ۳۰۰ تن به طور رسمی صادر می شود و بخشی هم به صورت صادرات چمدانی است. همچنین سرمایه گذاری در فراوری زعفران در حجم ۶۰۰ تن انجام شده است اما در مورد فراوری های ثانویه اقدامات انجام نشده بسیار است و باید بخش خصوصی در این زمینه کمک کند. دولت نیز آماده حمایت از این بخش است.

به گفته وی از یک میلیون ۲۰۰ هزار تن خرمای تولیدی، ۳۵۰ هزار تن صادر می شود و بقیه مصرف داخلی دارد، خرما فراورده های مختلفی دارد و از بخش های مختلف آن می توان فراورده درست کرد که به بخش صنایع مربوط می شود. از سرمایه گذاری در این بخش نیز استقبال می کنیم.

سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت میوه از باغ تا مصرف کننده افزایش می یابد، گفت:میادین میوه و تره بار برای این ایجاد شدند که ارتباط مستقیمی بین تولید و عرضه مستقیم برقرار کنند. اما این میادین زیر نظر وزارت جهادکشاورزی نیستند.

وی اضافه کرد: دلالان و تجار قابل حذف نیستند و حضورشان لازمه بازار است. اما اینکه این میوه چند دست میچرخد مهم است و باید به این موضوع رسیدگی شود.

طهماسبی به واردات میوه نیز اشاره کرد و گفت:۴ میوه گرمسیری آناناس، موز، انبه و نارگیل با رعایت کامل مسایل قرنطینه ای، حقوق و عوارض گمرکی وارد کشور می شوند. زیرا تولیدات داخلی کفاف مصرف داخل را نمی دهد. این ۴میوه از طریق گمرکات وارد کشور می شود و مابقی میوه هایی که وارد می شوند، قاچاق است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار