واکنش خطیب‌زاده به طرح تغییر نام «وزارت امور خارجه» در مجلس

خطیب‌زاده: دولت جمهوری اسلامی همواره حافظ منافع کشور بوده است، اعضای دولت در این ۷ سال نشان دادند با دست خالی می‌توان هر روز شکوه کشور را بالا برد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد در جریان جلسه شورای امنیت ایران پیش‌دستی کرد و نامه جمهوری اسلامی ایران پیش از نامه ایالات متحده ثبت شد و مسائلی که نشان می‌دهد ایالات متحده اجازه ورود به این فضا را ندارد ثبت شد، به این ترتیب ایران به عنوان خواهان و ایالات متحده به عنوان خوانده مشخص شد.

کد مطلب: ۱۱۱۷۸۳۴
لینک کوتاه کپی شد
واکنش خطیب‌زاده به طرح تغییر نام «وزارت امور خارجه» در مجلس

سعید خطیب‌ز‌اده در اولین نشست خبری خود گفت: «مستحضرید که سخنگویی بخشی از مسئولیتی است که رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه بر عهده دارد، امیدوارم در هر دو حوزه دیپلماسی عمومی و رسانه وزارت امور خارجه فعالیت کنم و بتوانیم از کیان و تمامیت ارضی و هویت ملی دفاع کنیم. جنگ روایت‌ها جنگ گفتمان‌ها و آنچه که امروز در دنیای امروز خوب به چشم می‌آید، قدرت نرم است. از این به بعد درخواست گاه‌شماری از اتفاقات بین دو نشست سخنگویی را بیان کنیم تا بتوانیم اتفاقات را ثبت کنیم.»

وی ضمن تبریک هفته دولت ادامه داد: «دولت جمهوری اسلامی همواره حافظ منافع کشور بوده است، در ۷ سال گذشته انصافاً روزها، ماه‌ها و سال‌های پر تلاطمی را طی کرده‌ایم. دستگاه دیپلماسی در این ۷ سال تلاش کرد تا با قدرت از حریم منافع ملی جمهوری اسلامی ایران صیانت کند، تبریک می‌گویم به همه اعضای دولت که در این ۷ سال نشان دادند با دست خالی می‌توان هر روز شکوه کشور را بالا برد. اما این به معنای این نیست که مشکلی در کشور نیست و با چالش روبرو نیستیم. اکنون شاهد برآمدن ایران قوی هستیم آن هم به رغم همه مخالفت‌ها در منطقه و در شرایطی که بسیاری از قدرت‌های جهان از جمله ایالات متحده منتظر هستند که چنین اتفاقی برای ایران نیفتد. این هفته، هفته‌ای خواهد بود که شاهد افتتاح‌های زیادی در سال آخر دولت خواهیم بود.»

خطیب‌زاده با بیان اینکه آقای ظریف در ۲۳ مردادماه سفری را به لبنان داشتند و با مقامات لبنانی نخست وزیر و دبیرکل حزب‌الله گفت‌وگو کردند، افزود: «همچنین تماس‌هایی را با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی و دبیرکل دفتر سیاسی جنبش حماس داشته و همبستگی دولت ایران را با مردم مظلوم فلسطین اعلام کردند. این هفته همچنین دستیار ویژه وزیر و نماینده ایران در سوریه و یمن سفری را به سوریه داشتند و با تمام مقامات عالی سوریه از جمله بشار اسد ملاقات داشتند که در این دیدارها در مورد موضوعات مختلف از جمله روند مذاکرات آستانه گفت‌وگو شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به شکست و ناکامی آمریکا در شورای امنیت گفت: «این بی‌سابقه‌ترین شکست آمریکا بود که با ۱۳ رای ممتنع و مخالف و تنها یک رای موافق همراه شد. ایالات متحده درخواستی را بین اعضای شورای امنیت داشت که البته جمهوری اسلامی ایران پیش‌دستی کرد و نامه جمهوری اسلامی ایران پیش از نامه ایالات متحده ثبت شد و مسائلی که نشان می‌دهد ایالات متحده اجازه ورود به این فضا را ندارد در دبیرخانه شورای امنیت ثبت شد و ایران به عنوان خواهان و ایالات متحده به عنوان خوانده مشخص شد.»

وی با اشاره به فعال‌سازی مکانیزم ماشه گفت: «بلافاصله همه اعضای شورای امنیت نسبت به آن واکنش نشان دادند و از مواضع ایران دفاع کردند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که بازپرداخت مبادلات ایران و ونزوئلا به چه صورت انجام می‌شود و با توجه به آنچه که گفته شد در ازای نفت میوه دریافت می‌کنیم، اظهار داشت روابط جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا مبتنی بر اصول سیاست خارجی ایران و منافع دو کشور است. منافع دو کشور مربوط به هیچ کشور ثالثی نمی‌شود این رابطه است که در سال‌های گذشته قوام پیدا کرده و البته به دلیل استقلال رای هر دو کشور مورد هجمه ایالات متحده قرار گرفته است.

وی افزود: «اقدام آمریکا فارغ از اینکه کشتی‌ها مربوط به چه کشوری است راهزنی دریایی است. در مورد مبادلات ایران و ونزوئلا همه مشتاق هستند بدانند که چگونه ایران این اقدام را انجام می‌دهد اما اجازه بدهید که جزئیات این دور زدن تحریم‌ها مطرح نشود.»

وی درباره مکانیزم ماشه گفت: «نامه‌ای که جمهوری اسلامی ایران که به شورای امنیت ارسال شده است در بند ۱ آن توضیح داده شده است که اگر منظور از مکانیزم ماشه عبارت انگلیسی اسنپ بک است یک واژه جعلی ژورنالیستی است که ایالات متحده تلاش کرده آن را بر سر زبان‌ها بیندازد به طوری که در برجام بودند در قطعنامه ۲۲۳۱ چنین واژه‌ای وجود ندارد.»

خطیب‌زاده درباره سفره مدیرکل آژانس بین المللی به ایران گفت: «برجام باعث شد که رابطه ایران و آژانس به حد بی نظیری برسد به طوری که آژانس بیشترین بازدیدها و بیشترین دسترسی‌ها را در طول تاریخ در ایران داشته است و مدیر کل و بازرسان آژانس به تناوب به ایران سفر کردند. سفر آقای گروسی چیز عجیبی نیست و از پاییز سال گذشته که ایشان انتخاب شدند انتظار سفر به ایران را از ایشان داشتیم.»

وی تاکید کرد: «مادامی که آژانس بی‌طرفانه مستقل و به دور از فشارهای سیاسی و فشارهای طرف‌های سوم عمل کند در چارچوب فنی هیچ مشکلی بین ایران و آژانس نبوده و نخواهد بود باید برخی از مشکلات را بررسی کنیم. امروز آقای گروسی می‌رسند فردا و پس فردا حضور خواهند داشت و با وزیر امور خارجه و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس‌جمهور ملاقات‌هایی خواهند داشت و البته میزبان جناب آقای صالحی هستند.»

خطیب‌زاده درباره سفر مقام‌های ایالت متحده به منطقه و اجماع‌سازی علیه ایران گفت: «آیا کشوری منزوی‌تر از ایالات متحده در دنیا سراغ دارید؟ اما سفر آنها به منطقه و سرزمین‌های اشغالی چیز متفاوتی است و آنچه که در بین امارات و رژیم‌صهیونیستی اتفاق افتاد یک اشتباه راهبردی است. امارات اشتباه بزرگی کرده است و امیدواریم که اشتباهش را به سرعت جبران کند، جهان اسلام هیچ وقت هویت‌بخشی به جنایت رئیس رژیم صهیونیستی را فراموش نخواهند کرد و هیچ وقت خیانت به قدس را فراموش نخواهد کرد و هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد که امنیت آن به هم بخورد.»

وی ادامه داد: «کشوری که نمی‌تواند مدیریت مناطق تحت نظر خودش باشد، نمی تواند امنیت کشوری را در آن سوی خلیج فارس تامین کند و اسرائیل کوچکتر از آن است که بخواهد برای ایران تهدیدی باشد. جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده است که بر سر منافع خودش و امنیت منطقه‌ای با کسی شوخی ندارد و اگر تهدیدی از سوی رژیم اشغالگر قدس متوجه منطقه شود، باید پاسخگو باشد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخورد دریایی امارات و ایران گفت: «لنج مربوط به صیادان ایرانی تحویل داده شد و غیر از آن دو عزیزی که جان خودشان را از دست دادند تحویل ایران داده شدند، جمهوری اسلامی از لحظه اول که این اقدام رخ داد، پیام خودش با قدرت اعلام اعلام کرد و پیام در آنجایی که باید ارسال شد. امارات‌متحده مراتب عذرخواهی خودش را اعلام کرد و بنا شده است که جبران خسارت کند. در مقابل وقتی لنج اماراتی در آب‌های سرزمینی وارد شد توقیف شد البته فضا قابل مدیریت است.»

خطیب‌زاده درباره اقدام فؤاد حسین برای برگزاری گفت‌وگوهای منطقه گفت: «رابطه ایران و عراق مشخص است و ما همواره از گفتوگوهای منطقه‌ای و حسن همسایگی استقبال می‌کنیم. در سفر آقای ظریف هم گفت‌وگوهای راهبردی و تنظیم سند راهبردی مطرح شد و این اعلامیه که از سوی آقای فؤاد حسین اعلام شده است بسیار مهم و خوب است و از آن استقبال می‌کنیم.»

وی درباره عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل و آثار آن بر رابطه ایران با این کشورها و پاسخ تند امارات به کاردار ایران گفت: «آنچه که توسط مسیرهای غیررسمی اعلام می‌شود مورد تایید ما نیست، مطمئن باشید کسی نمی‌تواند با ما تند صحبت کند.»

خطیب‌زاده افزود: «رژیم اشغالگر قدس می‌خواهد همه مشکلات را با این‌گونه روابط حل کند. این رژیم در عزیز خود به سر می‌برد و در فضای امنیتی سیاسی خودش در حضیض است و لذا به هر اقدامی برای مشروعیت‌بخشی خودش دست می‌زند. آنچه که برای ایران مهم است، منافع ملی، جهان اسلام و حقوق مردم مظلوم فلسطین است و بر اساس اصول خود و سیاست خارجی اصولگرای خودمان هیچ گاه از این حقوق حقه کوتاه نخواهیم آمد به کشورهای دیگر نیز توصیه می‌کنیم هرچند که نمی‌بینم کشورهای دیگر با این سرعت به سمت توافق اسرائیل پیش بروند اما اشتباه محاسباتی برای هر کشور تبعات نخستین برای همان کشور خواهد داشت.»

وی افزود: «هیچ قانونی نبوده که رژیم صهیونیستی آن را زیر پا نگذاشته باشد و همچنان ترور‌های مختلفی از جمله اقدام اخیر در دبی کار این رژیم بوده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آتش‌بس در لیبی گفت: «از این توافق بین طرفین استقبال می‌کنیم و به هر دو طرف تاکید می‌کنیم که مصلحت مردم و جهان اسلام را در نظر بگیرند و هرچه زودتر گفت‌وگوهای درون لیبیایی آغاز شود این بهتر بوده و باعث صلح و ثبات در شمال آفریقا خواهد شد.»

وی درباره اینکه بسیاری از مردم سوریه معتقدند که پس از ۹ سال جنگ نباید قانون اساسی آن تغییر کند، گفت: «آقای خاجی در روزهای گذشته با همه مقام‌های مسئول سوریه از جمله آقای بشار اسد رایزنی کرد و تاکید کردند باید گفت‌وگوها مبتنی بر صلح سوریه ادامه پیدا کند که البته می‌بایست با توافقات بین طرفین انجام شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سخنان کمالوندی مبنی بر خرابکاری در مجموعه نطنز گفت: «همچنان منتظر گزارش رسمی هستیم. وزارت امور خارجه هنوز گزارش رسمی مبنی بر این‌که منشاء اتفاق داخلی یا خارجی بوده، دریافت نکرده است و اگر مربوط به منشاء خارجی باشد پاسخ قاطع به آن خواهیم داد.»

وی درباره تغییر نام وزارت امور خارجه در مجلس گفت: «ما معاونت اقتصادی را در وزارتخانه شکل دادیم اما بسیاری از چیزها به عهده وزارت امور خارجه نیست و با تغییر نام چیزی تغییر پیدا نمی‌کند. البته نظرات وزارت امور خارجه به مجلس منتقل شده است. اما هر چه که در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، به روی چشم خواهیم گذاشت.»

خطیب‌زاده درباره اجرایی شدن مکانیسم ماشه توسط ایالات متحده تاکید کرد: «این کشور عضو برجام نیست که بخواهد از این بند استفاده کند همانطور که در بند ۳۶ برجام تاکید شده است که باید همه راه‌های حل اختلاف طی شود اما واشنگتن از سر استیصال راهکارهای کودکان را در پیش گرفته است. دیدیم که تمام اعضای شورای امنیت حتی اعضای غیردائم پس از انتشار بیانیه آمریکا تأکید کردند که آمریکا چنین اجازه‌ای ندارد.»

وی افزود: «پاسخ جمهوری اسلامی ایران به هرگونه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بر عهده شورای عالی امنیت ملی است که این پاسخ پیشتر در نامه‌ای به سران کشورهای مختلف ارسال شده است که البته موکداً پاسخ ایران قاطع خواهد بود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای ترامپ مبنی بر اینکه بعد از انتخابات با ایران به سرعت و در کمتر از سه هفته به توافق می‌رسد، گفت: «با نزدیک شدن به انتخابات این زمان مدام کوتاه‌تر می‌شود اما راه حل مذاکره با آمریکا همان چیزی است که رهبری گفتند. این اظهارات ترامپ جز مصرف داخلی، چیزی بیشتری نیست و در روزهای آینده از این اظهارات زیاد خواهیم شنید.»

خطیب‌زاده درباره اتفاقات و تظاهراتی که در عراق در جریان است در حالی که نام ایران نیز در این اعتراض‌ها آورده می‌شود، گفت: «با دقت تحولات در این کشور و دولت دوست عراق را پیگیری می‌کنیم. ثبات سیاسی امنیت و آرامش مردم برای ما در عراق در اولویت است و ما با جدیت و قوت از عراق حمایت کرده‌ایم. طبیعی است که خواست مردم عراق باید با دقت مورد نظر قرار بگیرد. معتقدیم مطالبات مردم از هر حیثی که باشد به آنها باید پاسخ داده شود.»

وی درباره سفر وزیر دفاع و دستاوردهای دیدار از نمایشگاهی در روسیه و دیدار با مقامات این کشور گفت: «همکاری‌های ایران و روسیه جامع، راهبردی، چندبعدی و عمیق است. این روابط شامل همه جنبه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و در حال رایزنی با مقامات روسی هستیم.»

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه با تاکید بر اینکه باید از ذهنیت مکانیزم ماشه خارج شویم، گفت: «چنین موضوعی نه در برجام، نه در قطعنامه ۲۲۳۱ و نه در شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد، کمیسیون مشترک برجام باید به صورت فصلی برگزار شود که مدتی به علت کرونا به تعویق افتاده است. طبیعی است که همه شرکای ما در برجام باید همه تلاش خودشان را انجام دهند و ایران تاکید دارد که در مسیر برجام گفت‌وگوهای خودش را با همه طرف‌ها ادامه دهند. تاکید داریم که وحدت در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا شنیده شود. پس از سفر آقای عراقچی برای حضور در کمسیون برجام و ارائه گزارش، مفصل راجع به این موضوع صحبت خواهد شد.»

وی با بیان اینکه از مواضع روسیه و چین و کشورهای دیگر که سیاست‌های اصولی را در هفته‌های اخیر اتخاذ کرده‌اند، قدردانی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: «رابطه ایران و روسیه وارد مرحله راهبردی شده است و می‌بایست ابعاد آن را در شرایط یک مشارکت راهبردی پیش ببریم. آنچه که آمریکا انجام می‌دهد از سر استیصال است. وقتی در هشتم می ۲۰۱۸ آمریکا با غرور خروج از برجام را اعلام کرد، هرگز فکر نمی‌کرد چنین اتفاقی برای آنها بیفتد. آمریکا کشورهای دیگر را برای اینکه در برجام حضور دارند، تحریم می‌کند و این طنز تلخ تاریخی است. عمر چندانی تا پایان عمر حضور ریاست جمهوری او باقی نمانده و امیدواریم آقای ترامپ رویکرد خود را تغییر داده و پایبند به تعهدات بین‌المللی باشند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نقشه راه ۲۵ ساله ایران و چین تاکید کرد: «رایزنی‌های ایران و چین در حال انجام است که البته پس از سفر رئیس‌جمهور چین به ایران شکل گرفت در صورتی که جزئیات جدیدی از این موضوع به دست بیاید، اعلام خواهد شد.»

خطیب‌زاده درباره واکنش ونزوئلا به دریافت سلاح از ایران گفت: «ما هنوز هیچ درخواستی دریافت نکرده‌ایم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار