پورمحمدی: کاهش نرخ بیکاری آذربایجان شرقی از 10.3 درصد به 9 درصد

تبریز(پانا) - نشست استاندار آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در محوطه حیاط استانداری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۱۷۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد
پورمحمدی: کاهش نرخ بیکاری  آذربایجان شرقی از 10.3 درصد به 9 درصد

به گزارش اداره استانداری آذربایجان شرقی، استاندار آذربایجان شرقی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دولت و تسلیت ایام محرم گفت: استان ما یکی از امنترین استانها در تمام جهات در دولت تدبیر و امید با تمام مشکلات بود. هیچوقت شرایط استان از حالت انتظامی خارج نشد.

وی افزود: برای اولین بار طرح حریم امنیتی در استان تعریف شد و در حوزه پدافند غیر عامل با هنر مدیریت در شرایط سخت در تمام حوزه ها تمامی واحدها تشکیل شده است.

پور محمدی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید، همه ساله به طور متوسط ۱۱ هزار میلیارد تومان هزینه پروژه های عمرانی بوده است گفت:۶۵۰۳ طرح عمرانی با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان در این مدت به بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه 100 واحد تعطیل شده به چرخه تولید بازگشته اند افزود: در سال گذشته 551 فقره پروانه بهره برداری صادر شده است و بیش از 1700 جواز تأسیس صادر شده است و برای بیش از 5000 نفری اشتغال ایجاد کردند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه کاهش نرخ بیکاری آذربایجان شرقی از 10.3 درصد امسال به 9 درصد خبر داد و اظهار کرد: بیش از 3800 واحد صنعتی و تولیدی در استان داریم که 4 درصد کل بنگاه‌های تولیدی کشور است.

وی گفت: نفلین سینیت سراب که سال‌ها از مطالبات مردم استان و سراب بود، باید تا حصول نتیجه از مطالبات جدی ما باشد. تا امروز از معادن فقط یک سری پروانه‌های کاغذی بدون بهره برداری داشتیم که این پروانه‌ها را باطل می‌کنیم و برخی هم در حد خام فروشی بودند. کارهای نفلین سینیت سراب تقریباً نهایی شده و قراداد با قرارگاه خاتم الانبیا در هفته جاری به امضا رسید تا کارهای اکتشاف و بهره برداری را آغاز کنیم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: به جز سراب در شهرهای میانه، بستان آباد و اهر و ورزقان هم ذخایر بزرگ مس داریم که باید به تدریج آنها را وارد مدار بهره برداری کنیم تا با صنایع پایین دستی، ده‌ها هزار اشتغال ایجاد شود و استان ما از حالت مهاجر فرست به مهاجر پذیر تبدیل شود.

وی توسعه صنایع پایین دستی معادن را لازم و ضروری دانست و گفت: در کنار نفلین سینیت و مس سونگون و سایر معادن مهم استان 50 شهرک تخصصی راه اندازی می‌شود تا خام فروشی در این استان به حداقل برسد و اشتغال و تولید جهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

وی گفت: با وجود شرایط دشوار اقتصادی و بین المللی، صادرات استان رشد 50 درصدی داشته است و از 2 میلیارد دلار در سال 97 به 3.3 میلیارد دلار در سال 98 رسیده که امسال هدف گذاری ما رسیدن این رقم به 3.8 میلیارد دلار است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در مورد اتوبان تبریز-سهند با مشکلات متعددی از جمله تأمین مالی و کرونا مواجه شدیم و از طرفی دیگر هم افزایش قیمت مصالح، مشکلات زیادی برای طرح‌های عمرانی از جمله این پروژه ایجاد کرد. کارهای این پروژه بخش‌های مختلف به اتمام رسیده و نورپردازی جاده و گاردریل آن نیز به زودی اتمام می پذیرد و امیدوارم در کمتر از یک ماه آینده این اتوبان افتتاح شود.

پورمحمدی با اشاره به پروژه 18 ساله راه آهن تبریز-میانه ابراز کرد: خوشبختانه این خط ریلی از میانه تابستان رسیده و امیدوارم تا دهه فجر از بستان آباد تا ایستگاه خاوران برسد که فاز بعدی آن، اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه مرکزی راه آهن و مسیر تبریز-جلفا است. بیش از 87 درصد زیرساخت‌ها تمام شده و فقط پل باسمنج باقی مانده است که آن هم در حال نصب عرشه‌هاست، ضمن اینکه تأمین مالی ایستگاه باسمنج هم به خوبی پیش می‌رود.

وی گفت: آمار بیکاری را مرکز آمار منتشر می‌کند و آخرین آمار از کاهش نرخ بیکاری در استان خبر می‌دهد و این کاهش می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که بخشی از آن، فصلی بودن اشتغال در استان و رونق کشاورزی است. هر کسی دو ساعت در هفته کار کند و بالای 18 سال داشته باشد، مرکز آمار او را جزو جمعیت شاغل می‌داند. بخشی دیگری از دلایل کاهش بیکاری افزایش سرمایه گذاری، افزایش کسب و کارهای کوچک، افزایش بنگاه‌های اقتصادی و بازگشت تعدادی از کارخانجات تعطیل شده به چرخه تولید، تغییر هرم سنی جمعیت استان و جابجایی جمعیت سنی شاغل به گروه سنی بالاتر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار