سفیر کشور افغانستان در ایران: مدرسه، مهد معرفت و فیض است

کرمان(پانا) - سفیر کشور افغانستان در جمهوری اسلامی ایران در آیین کلنگ زنی مدرسه 24 کلاسه خیرساز در روستای شرف آباد از توابع شهرکرمان، گفت مدرسه، مهد معرفت و فیض است.

کد مطلب: ۱۱۱۷۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد
سفیر کشور افغانستان در ایران: مدرسه، مهد معرفت و فیض است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، عبدالغفور لیوال گفت: در افغانستان به وزارت آموزش و پرورش، وزارت معارف می گوییم و معارف با معرفت هم ریشه است و حوزه مشترک فرهنگی ما، بخش بزرگی از آسیای مرکزی، شمال هند، افغانستان و ایران را در بر می گیرد که حوزه مشترک معرفتی است.

وی با اشاره به روز بزرگداشت ابوعلی سینا گفت: امروز روز افتخار به شیخ الرئیس ابن سینا است، ابن سینایی که در بلخ متولد شد و در سمرقند و بخارا زیست، از کتابخانه بسیار غنی و بزرگ بخارا آموخت و بخش زیادی از زندگی خود را در همدان، گرگان، نیشابور و سایر شهرهای ایران امروز گذراند.

سفیر کشور افغانستان در جمهوری اسلامی ایران افزود: وقتی فلسفه و حکمت اسلامی با نام این سینا پیوند دارد، وقتی طب و پایه های آن با نام ابن سینا آغاز می شود و وقتی در حساب، نجوم، موسیقی و ریاضی حرف اول از لحاظ تاریخی، حرف ابن سینا است، به این معنی است که ما کشورهای همسایه، دوست و برادر، یک حوزه بزرگ معرفتی بوده ایم و هستیم.

لیوال با بیان این که متاسفانه جنگ ها و ستیزهای متعدد، ما را از عظمت مدنیت مشترک محروم ساخته، گفت: خوشحالم که امروز در مهد و گهواره معرفت، یعنی در مدرسه هستم.

وی ضمن قدردانی از مسئولان آموزش و پرورش استان و همه شخصیت هایی که برای ساخت این مدرسه کمک کرده اند، گفت: در این خانه، که کانون فیض و معرفت است، فرزندان مهاجران ما هم خواهند نشست و کسب معرفت خواهند کرد.

سفیر کشور افغانستان در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب، مبنی بر امکان ادامه تحصیل و تعلیم و تربیت همه فرزندان اتباع خارجی گفت: از حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، رهبر فهیم مردم ایران سپاسگزارم که ایشان با صدور دستور، این فرصت و امکان را برای دانش آموزان افغان ایجاد کردند.

لیوال خاطرنشان کرد: بیش از 34 هزار دانش آموز مهاجر در استان کرمان تحصیل می کنند که رقم بالایی است و تعداد دانشجویان افغان هم در ایران، رقم قابل ملاحظه ای است و همواره استادان دانشگاه استعداد، توانایی ها و اخلاق فرزندان مهاجران افغان را تحسین کرده اند.

وی از همه کسانی که بضاعت کمک دارند و از همه تجار افغان خواست کمک کنند تا مدرسه سازی بیشتر شود و تصریح کرد: هر کدام از ما اگر امروز کمی حیثیت اداری و دولتی داریم از برکت مدرسه است.

سفیر کشور افغانستان در جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر از مسئولان استان که بدون دید سیاسی و لحاظ کردن تفاوت جغرافیایی در خدمت مردم این منطقه هستند و با مهر مادرانه و پدرانه آموزش و پرورش فرزندان افغان را هم در کنار سایر فرزندان این سرزمین بر عهده دارند که کاری هم ردیف عبادت است، قدردانی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار