طرح ۳۱-۱۰۰ کلید تحول آموزشی فرهنگیان و اشتغال‌زایی

تهران (پانا) - طرح‌ توسعه‌ای دانشگاه فرهنگیان با عنوان ۳۱-۱۰۰، شامل ساخت دانشگاه‌ برای فرهنگیان در ۱۰۰ هکتار از اراضی ۳۱ استان کشور یکی از طرح‌هایی است که به گفته رئیس این دانشگاه می‌تواند زمینه تحول آموزشی و اشتغال را برای فرهنگیان فراهم کند.

کد مطلب: ۱۱۱۷۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد
طرح ۳۱-۱۰۰ کلید تحول آموزشی فرهنگیان و اشتغال‌زایی

معلمان در هر جامعه‌ای سکان دار تحولات آموزشی و پرورشی هستند که با انتقال فرهنگ، بصیرت، دانش و مهارت به دانش آموزان در تکوین شخصیت آنان و هدایت تحصیلی و حرفه ای بر اساس استعدادهایشان تاثیر بسیاری دارد و بر اساس این نقش بی بدیل، اهتمام در تربیت معلم بهترین نوع سرمایه گذاری است.

توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان، تحقق رسالت تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را تضمین می کند؛ بنابراین کیفیت آموزش به دانشجومعلمان و میزان رفاه آنها رابطه مستقیمی با کیفیت آموزش و ارتقای سیستم آموزشی کشور دارد.

در این میان اجرای طرح ۳۱-۱۰۰ سیستم آموزشی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان متحول و به روز رسانی شده و موجب افزایش اشتغال زایی در استان‌ها نیز می‌شود.

حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان معتقد است که با ارائه این طرح تفکر پس فردایی و بلندمدت را می توان دنبال کرد.

وی که ارائه کننده این طرح نیز هست، روز جمعه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: در قالب این طرح، سالانه امکان تربیت یک تا پنج هزار نیروی انسانی ضمن خدمت به آموزش و پرورش و تأسیس مدارس جوار دانشگاه نیز فراهم می شود.

خنیفر این طرح را آرمانی اما شدنی دانست و تصریح کرد: تا سال ۱۴۰۴ تعداد دانش آموزان به ۱۷ و نیم میلیون نفر خواهد رسید. باید بکوشیم مشکلات کشور در حوزه آموزشی را حل کنیم.

رییس دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: بر اساس این طرح، ۳۱ دانشگاه جامع و فاخر فرهنگیان در مراکز استان راه‌اندازی می‌شود که امکان تربیت مهارت‌آموزان و اجرای طرح توانمندسازی و دانش افزایی مستمر معلمان در تمام مقاطع را به همراه خواهد داشت.

خنیفر ادامه داد: طرح ۳۱-۱۰۰ یک طرح تجربه شده در بسیاری از کشورهای جهان است که در ایران مغفول مانده در حالی که این طرح ناظر بر مطالعه است.

بسیاری از مراکز تربیت معلم فرسوده است

وی در توضیح نامگذاری طرح گفت: عدد ۱۰۰ به معنای ۱۰۰ سالگی تربیت معلم است و ۳۱ به معنای تعداد استان های کشور است. در حال حاضر ۹۸ پردیس مرکز در کشور پراکنده است و مشکلات بسیاری بر سر این مراکز با نمایندگان استان ها وجود دارد. به همین دلیل طرح تجمیع را پیشنهاد دادیم.

رییس دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: هر استانی که در طرح ۳۱-۱۰۰ شرکت کند؛ یقینا تا ۶ سال آینده هزار فرصت شغلی برای استان خود ایجاد کرده است. در حالی که نفت، پتروشیمی و هیچکدام از صنایع جانبی نمی توانند این امتیاز را به آن استان بدهند.

خنیفر با بیان اینکه این طرح فرصتی برای استان ها است، اظهار داشت: تربیت معلم فاخر باید در مکانی متناسب با شان معلمان احداث شود. در کشور به طور کلی تمام مراکز حدود یک میلیون مترمربع هستند که ۷۰ درصد آنها فرسوده است و برخی ساختمان ها مانند مرکز شرافت، بنای ساختمان آن ۱۰۲ سال عمر دارد.

وی ادامه داد: این طرح با هدف تربیت معلم با امکانات دیجیتالی و به روز و با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزی در کلیه مقاطع با توجه به تجارب بین المللی و نیاز ملی برای کشور مورد نیاز است.

رییس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: اگر مراکز تربیت معلم استان در مرکز استان تجمیع و یک ساختمان با امکانات لازم را داشته باشد، برای تمامی استان سودمند است.

خنیفر در توضیح مزیت های طرح گفت: زمانی که این دانشگاه که در مرکز استان بنا می شود، یک قسمت به صورت مجزا برای دانشجویان مرد و یک قسمت برای دانشجویان زن داشته باشد، تفکیک جنسیتی نیز رعایت می شود. اما سردخانه مواد غذایی و کتابخانه به صورت مشترک است؛ همچنین اساتید دانشگاه های مادر استان به راحتی می توانند در دانشگاه فرهنگیان تدریس کنند.

تامین زمین اجرای طرح از سوی خیرین

وی در پاسخ به اینکه بودجه این طرح کلان چگونه تامین می شود و آیا بودجه باید از سوی وزارت آموزش و پرورش تامین شود، توضیح داد: رایزنی های لازم با بسیاری از کلان شهرها انجام و مقرر شده خیرین استان ها زمین های مرغوب و با مسافت بالا برای اجرای طرح در اختیار دانشگاه فرهنگیان به صورت وقف بگذارند. در نتیجه نیازی نیست تا برای تهیه زمین دانشگاه بودجه ای از سوی وزارت آموزش و پرورش اختصاص داده شود.

رییس دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن طرح استقلال دانشگاه در هر استان، تعامل با مسوولان استان ایجاد می شود و آموزش ضمن خدمت معلمان و آموزش های سایر سازمان ها مرتبط با آموزش همچون تکنولوژی آموزشی، فنون تدریس نیز در این مرکز شکل می گیرد که به نوعی درآمدزایی را برای مراکز به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه این طرح نیاز مادی ندارد، اظهار داشت: نیاز است هیات امنای دانشگاه، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای مربوطه به این طرح توجه لازم را داشته باشند و آن را باور کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار