میزان تخصیص سهمیه کود اوره به بخش کشاورزی کافی نیست

تهران (پانا) - رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به کمبود کود اوره و مشکلات موجود در سیستم توزیع این نهاده موردنیاز کشاورزان می‌گوید کشاورزان ناچارند به دلیل نامناسب بودن نقدینگی و عدم توانایی خرید به تولید خود ضربه بزنند و از کود اوره استفاده نکنند که در این صورت عملکرد آنها با کاهش شدید مواجه خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۱۷۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد
میزان تخصیص سهمیه کود اوره به بخش کشاورزی کافی نیست

به گزارش ایسنا، محمدشفیع ملک‌زاده با بیان اینکه کود بایستی با قیمت یارانه‌ای به موقع در اختیار کشاورزان قرار گیرد، اظهار کرد: قیمت هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود اوره یارانه ای ۵۴ هزارو ۵۰۰ تومان است. البته قیمت تمام شده کود بالاتر از این مقدار است اما دولت به منظور حمایت از تولید، مابه التفاوت آن را به پتروشیمی پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل اینکه از یک طرف میزان تخصیص سهمیه کود اوره به بخش کشاورزی کافی نیست و از طرف دیگر به دلیل اینکه در نظام توزیع مشکلات زیادی وجود دارد و نظارت درستی بر بخش توزیع صورت نمی‌گیرد، کود یارانه‌ای در اختیار کشاورزان به میزان کافی و به موقع قرار نگرفته و کشاورزان یا ناچارند کود اوره را از بازار آزاد و با قیمت ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزارتومانی تهیه کنند که باید هزینه گزافی را بپردازند یا اینکه به دلیل نامناسب بودن وضعیت نقدینگی و عدم توانایی خرید به تولید خود ضربه بزنند و از کوده اوره استفاده نکنند که در این صورت عملکرد آنها با کاهش شدید مواجه می‌شود.

ر‌ئیس نظام صنفی کشاورزی ادامه داد: اگر کود به میزان کافی وجود دارد پس چرا با قیمت یارانه‌ای و در زمان مناسب در اختیار کشاورزان قرار داده نمی‌شود؟ کشاورز وقتی مجبور است کود را چندین برابر از بازار آزاد تهیه کند، این به معنای کمبود کود است.

به گفته وی دولت بایستی مابه التفاوت قیمت کود اوره یارانه‌ای و آزاد را به پتروشیمی پرداخت کند که بعضا تاخیر در پرداختها توسط دولت بهانه‌ای برای پتروشیمی‌هاست که از تحویل کود به وزارت جهادکشاورزی امتناع کند، آن را یا صادر کند یا به قیمت آزاد بفروشد.

سالانه به ۳ تا ۳.۵ میلیون تن کود اوره نیاز داریم

ملک‌زاده با بیان اینکه کشور سالانه به ۳ تا ۳.۵ میلیون تن کود اوره نیاز دارد، گفت: با این وجود وزارت جهاد کشاورزی درخواست دو میلیون و ۲۰۰ هزارتن کود به دولت داده که مختص چند محصول اساسی از جمله گندم و کلزا و ... است. البته همین مقدار هم به درستی و به موقع در اختیار وزارت جهاد قرار داده نشده است. از طرفی زمانی کود در اختیار کشاورزان گذاشته می‌شود که زمان مصرف کود به پایان رسیده و به نوعی نوش دارو پس از مرگ سهراب است.

وی در ادامه گفت: اگر کسی باور ندارد که قیمت کود اوره در بازار آزاد ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزارتومان است کافیست از پشت میز و اتاقش خارج شود و سری به بازارهای مختلف در شهرستانها بزند تا با واقعیت مواجه شود. در حال حاضر کشاورزان در تمامی استان های کشور با کمبود کود مواجه هستند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه گفته می‌شود قیمت کود اوره در بازار آزاد از قیمت فروش اوره در بورس کالا نیز به مراتب بیشتر است، اظهار کرد: شاید در بورس قیمتها کمتر باشد ولی بورس ارتباطی با بازار آزاد ندارد و کشاورز کود مورد نیاز خود را از بازار تهیه می‌کند.

کود فسفاته در بازار آزاد کیسه ای ۳۲۰ هزارتومان!

به گفته وی در کود اوره به واردات وابسته نیستیم ولی بخش زیادی از کودهای پتاس و فسفاته یا مواد اولیه آنها وارداتی است و کود فسفاته که باید کیسه ای ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان در اختیار کشاورز قرار گیرد، در حال حاضر در بازار آزاد کیسه ای تا ۳۲۰ هزارتومان قیمت دارد.

خاکهای ما کمبود اوره دارند

ملک زاده همچنین به اهمیت کود اوره در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: کود اوره برای رشد گیاهان استفاده می‌شود. یعنی بعد از کاشت به خاک اضافه می‌شود تا گیاه به خوبی رشد کند و عملکرد آن بهبود یابد. با توجه به اینکه خاکهای ما از لحاظ اوره به شدت فقیرند بایستی برای تقویت خاک استفاده شود؛ بنابراین بایستی این کود به موقع و با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار