حسین بر خبر داد

تخصیص ۲۵ هزار و ۴۹۷ ردیف برای قانون الحاق تعیین تکلیف معلمان حق التدریس و آموزش دهندگان

تهران (پانا) - به گفته مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش هم اکنون نزدیک به ۱۹۷ هزار نیروی معلم کمبود داریم و برای رفع این مشکل باید مدل نیروی انسانی خود را تغییر دهیم.

کد مطلب: ۱۱۱۷۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
تخصیص ۲۵ هزار و ۴۹۷ ردیف برای قانون الحاق تعیین تکلیف معلمان حق التدریس و آموزش دهندگان

به گزارش روابط عمومی معاونت برنامه برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، یارمحمد حسین بُر در ستاد استانی بازگشایی مدارس آموزش و پرورش فارس اظهار کرد مدل تامین نیرو با ۱۵ مولفه تهیه و مورد تایید وزیر آموزش و پررش قرار گرفته است و دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای سال ۹۹ در سایت سنجش تا دهم شهریور ماه درج خواهد شد و شرایط و ضوابط پذیرش نیرو اعلام می‌شود.

وی ابراز کرد همه دانش آموختگان دانشگاهی که شرایط مندرج در این دفترچه را دارند می‌توانند برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کنند.

مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش افزود برای دانشجویان متعهد خدمت که از طریق آزمون سراسری وارد دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی می‌شوند، ۲۰ هزار ردیف استخدامی و برای ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان یا دوره مهارت آموزی یک ساله نیز ۲۷ هزار و ۳۰۰ ردیف تخصیص داده شده است که ۵ هزار ردیف باقی مانده از آزمون قبلی نیز به این مرحله اضافه می‌شود.

حسین بُر ادامه داد همچنین توانستیم ۲۵ هزار و ۴۹۷ ردیف برای قانون الحاق تعیین تکلیف معلمان حق التدریس و آموزشیاران و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی تخصیص دهیم که آزمون آنها برگزار و اعلام نتیجه نیز شده است.

مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفت نیروهای حق التدریسی که مشمول هستند نیز بعد از اعلام نتیجه صورت گرفته، بر اساس امتیازات رتبه بندی خواهند شد و ۲۵ هزار و ۴۹۷ نفر از مشمولین این قانون از مهرماه برای گذراندن دوره یک ساله وارد دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی می‌شوند.

وی افزود یکی از دلایل اصلی کمبود نیرو، ایجاد کلاس‌های کم جمعیت در کشور برای افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان است که این اقدام بسیار با اهمیت به شمار می‌رود.

حسین بُر در بخشی دیگر از سخنان خود به برخی از دغدغه‌های وزیر آموزش و پرورش برای شروع سال تحصیلی جدید نیز اشاره کرد و گفت شرایط سال تحصیلی جدید ویژه و غیرقابل پیش بینی است و توصیه‌ای که به همه ادارات آموزش و پرورش در سراسر کشور می‌شود این است که باید برای هر وضعیتی آمادگی داشته باشیم.

مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش برخورداری فرهنگیان از مهارت کافی برای برقراری ارتباط در زیست بوم جدید را از دیگر دغدغه‌های وزیر آموزش و پرورش دانست و افزود آموزش معلمان و توانمندسازی آنها برای استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای آموزش، بسیار مهم است و همه معلمان و مدیران باید از این توانمندی برای شروع سال تحصیلی برخوردار شوند.

نیروی انسانی و سازماندهی

مدیر کل آموزش و پرورش فارس نیز در این ستاد با اشاره به کمبود نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید گفت ساختار آموزش و پرورش در زمینه نیروی انسانی مشکلاتی جدی دارد.

فرهاد اسماعیلی با اشاره به راهکارهای برون رفت از مشکل کمبود نیروی انسانی ابراز کرد با ایجاد تغییر در ساختارها می‌توان برای شاغلان حاشیه امنی ایجاد کرد و شاخص‌ها به درستی تعریف شوند.

وی با اشاره به مشکلات در جذب و به کارگیری نیروهای حق التدریس و شرکتی اظهار کرد یکی از این مشکلات مربوط به نیروهای مناطق محروم است که در عین تلاش برای بومی گذاری در این مناطق، گاه بعد از چند سال فردی که بومی منطقه است نیز متقاضی انتقال به مرکز استان است که این مسئله خود نیاز به بررسی دارد.

اسماعیلی در ادامه اظهار کرد امر سازماندهی نیروی انسانی کاری دشوار و مستلزم برنامه ریزی و درایت ویژه است و تلاش‌های بسیاری در زمینه تحقق اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت صورت گرفته است.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به گستردگی جغرافیایی مناطق و شهرستان‌های استان فارس، گفت استان فارس با ۵۹ منطقه و ناحیه آموزشی، حدود ۶۰ هزار نیروی فرهنگی شاغل و ۶۰ هزار نیروی بازنشسته دارد و در عین حال دارای بالاترین آمار دانش‌آموزان عشایری است و از لحاظ جذب اتباع خارجی نیز در زمره سه استان مهاجرپذیر کشور است که همین مسئله تاثیر زیادی بر مسائل نیروی انسانی در فارس گذاشته است.

اسماعیلی با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش فارس در تداوم روند آموزش در زمان شیوع کرونا، ابراز کرد در این دوره زمانی فرهنگیان استان فارس بدون هیچ چشمداشتی و به صورت خودجوش، آموزش دانش‌آموزان را در فضای مجازی شروع کردند و در برخی از مناطق نیز با توجه به عدم دسترسی دانش‌آموزان به اینترنت و فضای مجازی ،به صورت حضوری و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شد.

وی ادامه داد با هماهنگی‌های به عمل آمده با نهادهای مختلف در استان، ضمن شناسایی نقاط کور از نظر دسترسی به اینترنت و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، هم اکنون بیش از ۹۵ درصد از مساحت استان فارس تحت پوشش شبکه‌های مختلف قرار گرفته و آمادگی لازم برای ارائه خدمات آموزش مجازی به دانش‌آموزان وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار