کشاورزان بایستی طبق الگوی کشت اقدام به کشت کنند تا با مشکل مواجه نشوند

تبریز(پانا) - رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد کشاورزان باید الگوی کشت را طبق الگو های اعلامی از طرف سازمان جهاد کشاورزی رعایت کنند، عدم توجه به الگوی کشت موجب هدر رفت منابع خواهد شد که اکنون در حوزه گوجه فرنگی با این مشکل مواجه شده ایم و نیاز است کشاورزان طبق الگوی کشت اعلامی جهاد کشاورزی اقدام به کشت کنند.

کد مطلب: ۱۱۱۷۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
کشاورزان بایستی طبق الگوی کشت اقدام به کشت کنند تا با مشکل مواجه نشوند

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، مهندس اکبر فتحی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت، ضمن تبریک هفته دولت از افتتاح 82 پروژه در هفته آینده خبر داد و افزود: در این هفته به مناسبت هفته دولت 82 پروژه را جمعا با اعتباری بالغ بر یک هزار و 230 میلیارد ریال افتتاح خواهیم کرد.

وی ادامه داد: 40 پروژه قابل افتتاح در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در هفته دولت به بخش آب و خاک، 18 پروژه به بخش باغبانی، 14 پروژه به بخش دام طیور، 6 پروژه به بخش صنایع کشاورزی و دو پروژه مربوط به ترویج و یک پروژه هم به بخش شیلات اختصاص دارد لازم به ذکر است سهم آورده سال 98 نسبت به سال های گذشته بیشتر است.

وی ادامه داد: با وجود تمامی تحریم ها و مشکلات در کشور توانستیم توفیقاتی در سطح استان و کشور کسب کنیم، رشد منفی سایر بخش ها را توانستیم با رشد مثبت کشاورزی مرتفع کنیم.

وی با بیان اینکه در ایام کرونا سه نفر از همکاران سازمان جهاد کشاورزی به دلیل کرونا فوت کرده اند که یادشان را گرامی می داریم ادامه داد: اصحاب رسانه از آغاز بیماری کرونا با ورود به بخش کشاورزی سنگ تمام گذاشتند و از تمامی ظرفیت و توان خود استفاده کردند. رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به تحریم های همه جانبه، گفت: در این وضعیت تحریم و کرونا نه تنها کاهش در تولید نبود بلکه افزایش تولید انواع محصولات کشاورزی در این شرایط سخت را داشتیم.

وی مکانیزاسیون اداوت کشاورزی را یکی از موارد مهم و قابل توجه خواند و افزود: نیاز است کشاورزان استان به ضرورت مکانیزاسیون توجه ویژه ای داشته باشند که تاکنون رضایت بخش بوده است، در یک سال گذشته یک هزار و 150 دستگاه تراکتور تحویل کشاورزان استان داده شده است.

وی ادامه داد: روستاهایی را در حوزه گلخانه ای و الگوی کشت مناسب استان اجرایی کرده ایم، در روستاهای اطراف دریاچه ارومیه محصولاتی با نیاز آبی کمتر، الگوی کشت به کشاورزان آن منطقه ارائه شده است، در حوزه آب خاک اجرای سیستم های نوین آبیاری صورت گرفته است، در شهرستان های مختلف بدلیل کمبود آب خیلی خوب عمل کرده اند.

فتحی ابراز امیدواری کرد و افزود: همیشه از عدم مشارکت بخش خصوصی گله مند بودیم که بحمدالله در یک سال اخیر حضور بخش خصوصی در حوزه کشاورزی بسیار حائز اهمیت و مورد قبول بوده است.

وی با اشاره به تامین مواد غذایی و مشکلات آن، اظهار کرد: در تامین پروتئین سال بسیار سختی را گذراندیم، هر چند که به دروغ می گویند مواد غذایی تحریم نیست اما بدلیل تحریم های مواد غذایی با مشکلات بسیاری مواجه شدیم، مشکلات و نابسامانی های پروتئینی ما بدلیل تحریم های ظالمانه و یک طرفانه آمریکاست علیرغم اینکه به لحاظ وفور نعمت مشکلی بر سر سفره ها نداشتیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با دعوت از سرمایه گذاران، گفت: از سرمایه گذاران می خواهیم در حوزه کشاورزی سرمایه گذاری کنند، اکنون سازمان جهاد کشاورزی شرایط صدور پروانه را تسهیل کرده است.

وی در بخش دیگری با اشاره به رسالت حفاظت سازمان جهاد کشاورزی از اراضی کشاورزی و جنگل های استان، گفت: حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و جنگل ها یکی از وظایف سازمان جهاد کشاورزی است، اگر ادعا کنیم روزانه نظارت داریم اشتباه است، اما از ظرفیت های مردمی و گروهی برای اطلاع رسانی استفاده می کنیم، اراضی بسیاری به عرصه برگشته است و خوشبختانه در سال 99 هم ادامه خواهد داشت ضمن اینکه از ورود دستگاه قضایی سپاسگزاریم.

فتحی با اشاره به کشت گوجه فرنگی طی امسال که با مشکلاتی مواجه شده است، گفت: باید تولید مازاد، صادرات و فراوری و ذخیره سازی را در برنامه داشته باشیم، بعضی از محصولات را جز الگوی کشت قرار نمی دهیم بخاطر اینکه آب بری بیشتری دارند.

وی ادامه داد: در آذربایجان شرقی هیچ گونه کود و سم اضافی مصرف نمی شود، در اراضی دیمی محصولات کاملا ارگانیک است، در حوزه زراعی اگر کود و سم بیشتری مصرف کنیم میزان متوسط باید بالا رود، محصولی که در استان تولید می شود کاملا سالم است و اگر احیانا موردی هم دیده شد ما حاضریم پاسخگو باشیم.

فتحی تصریح کرد: برای تولید مرغ به مرغ لاین و مرغ مادر نیاز داریم، کسانی که از مرغ لاین استفاده می کنند در صف اول دریافت مواد دامی قرار می گیرند.

وی با اشاره بر مورد اهمیت قرار گرفتن تولیدات داخلی گفت: در حال حاضر مرغ لاین آرین در دستور کار قرار گرفته و طی امسال ۳۰ درصد از جوجه ریزی‌ها از مرغ لاین آرین خواهد بود.

وی با اشاره به موضوع کمبود آب ابراز کرد: در کل دنیا بیشترین میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی است، علاوه بر اینکه آب کشاورزی با آب شرب جداست، برنامه ما این است که از آب بهینه استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: استان های آذربایجان شرقی و غربی قطب تولید سیب هستند، نصف این مازاد بر نیاز است امیدواریم امسال تولیدات خوبی در زمینه سیب داشته باشیم.

وی ادامه داد: محصولات فرآوری شده مثل کشمش و رب به 54 کشور دنیا صادر می شود که روسیه، ارمنستان، عراق، افغانستان به ترتیب بیشترین آمار صادرات را دارند، در بسیاری از کشورها بسته های کشمش مصرفی برای دانش آموزان مدارس از کشور ما صادر می شود. فتحی با اشاره به مشکلاتی که در حریم شهرها وجود دارد، گفت: در حریم شهرها شهرداری و سازمان جهاد کشاورزی با مشکلاتی روبرو هستیم که قرار شده است شهرداری بدون استعلام از جهاد کشاورزی ماده 100 صادر نکند.

وی با اشاره به خانه باغ هایی که بدون مجوز ساخته می شوند هشدار داد: همکاران ما در حوزه اراضی و یگان حفاظت اراضی کشاورزی قلع و قمع ها را در برنامه خود دارند که بطور معمول روزانه یک مورد قلع و قمع در راستای اجرای تبصره 2 ماده 10 را اعمال می کنیم.

وی با اشاره بر شیوع ویروس کرونا بیان کرد: شیوع این ویروس شرایط را برای تمامی بخش‌های کشاورزی سخت کرده بود اما این مشکل در بخش کشاورزی و در راستای تأمین امنیت غذایی و غذای مورد نیاز جامعه بسیار سخت‌تر بود اما با تمام این وجود، باید به فعالیت خود ادامه می‌داد.

فتحی افزود: واحد مرغداری نمی‌تواند تلاش خود را متوقف کند چرا که این واحد، یک واحد دارای موجود زنده است و قطع حیات آن امکان پذیر نیست و اینکه این تولیدات باید بر سر سفره‌ها نمود پیدا کرده و غذای مورد نیاز افراد را تأمین کند؛ پس بنابراین امکان تعطیل بخش کشاورزی در هر شرایطی وجود ندارد.

وی بیان کرد: کارشناسان برای افزایش عملکرد در واحد ثبت و انتقال دانش جدید به واحدهای دیگر، مجبور به حضور در کنار کشاورزان هستند و تفکیک این دو مورد از همدیگر، امکان پذیر نیست؛ کشاورزان از تجربه دانش بومی برخوردار هستند و تجربه دانش جدید بر عهده کارشناسان این سازمان است.

وی ادامه داد: در دوران شیوع ویروس کرونا، کارشناسان نیز در کنار کشاورزان بوده‌اند و از سویی کشاورزان نیز از تجربه ظرفیت‌های رسانه‌ای بهره برده‌اند؛ خبرنگاران با انتشار مطالبی در خصوص مسائل مربوط به کشاورزی در دوران شیوع ویروس کرونا شریکی در تأمین امنیت غذایی کشور بوده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تأکید بر عدم کمبود محصولات کشاورزی در بخش‌های مختلف گفت: تمام این موارد باعث شد علی رغم تمام مشکلات، نه تنها با کاهش تولید انواع محصولات کشاورزی اعم از دامی، باغی، زراعی و شیلاتی روبرو نبوده‌ایم بلکه افزایش محصولات کشاورزی را نیز شاهد بودیم و صادرات محصولات کشاورزی را نیز شاهد بوده‌ایم که حاصل تلاش قشر زحمتکش کشاورزان بود.

فتحی به خسارت‌های واحدهای دامی در مناطق زلزله زده و میانه نیز تأکید کرده و افزود: بیش از ۴ هزار واحد دامی در مناطق زلزله مناطق سراب و میانه تخریب شده بود که با اعطای ۱۵ میلیون تسهیلات و ۵ میلیون وام بلاعوض، در هر دو شهرستان بیش از ۹۹ درصد از این پرونده‌ها عقد قرارداد شده است تا کار ساخت واحدهای دامی با فرا رسیدن فصل سرما، اتمام یابد.

وی با توجه بر اولویت اماکن دامی بر اماکن مسکونی در مناطق زلزله زده میانه افزود: در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی بیش از ۱۱۸ میلیارد تومان، جذب منابع صورت گرفته که بیش از سهم استانی بوده است.

وی اضافه کرد: لازمه افزایش بهره‌وری، مکانیزاسیون کشاورزی است و اگر خواهان افزایش بهره‌وری هستیم باید مکانیزاسیون کشاورزی مورد توجه قرار بگیرد که در سال ۹۹ نیز، تعهدات خود را در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی در حدود ۸۰ درصد انجام داده‌ایم.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، اصلاح الگوی برای امنیت تأمین غذایی اهمیت دو چندانی دارد که اجرای آن در حوضه دریاچه ارومیه انجام گرفته است و باید گفت در حوضه دریاچه ارومیه، محصولات با نیاز آبی بیشتر توسط خود کشاورزان کاهش یافته و دنبال کشت کلزا رفته‌ایم که طی سال جاری با تلاش دو چندانی در تولید گیاهان دارویی به فعالیت خود ادامه خواهیم داد.

وی از افزایش فضای گلخانه‌ای در راستای تأمین نهاده‌های دامی گفت: واردات در حوزه نهاده‌های دامی بیشتر است که این مقوله مورد رضایت نبوده و باید کاهش یابد که لازمه آن ایجاد ظرفیت جدید و افزایش در واحد تولیدات است.

وی بیان کرد: مشکلاتی را در زمینه تأمین نهاده‌های دامی داشتیم که محصول همین تحریم‌ها بود اما علی رغم تمام این مشکلات، دامداران و مرغداران در کنار کارشناسان از حرکت جا نمانده و تلاش کردند تا هیچ‌گونه کمبودی در بازار نداشته باشیم.

وی با اشاره بر انجام پایش توسط همکاران سازمان جهاد کشاورزی و ایجاد سامانه در کنترل ورود و خروج نهاده‌های دامی توضیح داد: افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش قیمت در تمامی اقلام بود اما آنچه که در بازار باید کنترل می‌شد بر عهده سازمان جهاد کشاورزی نبوده اما با این وجود تلاش بر این است تا به قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

وی با اشاره بر تصور از نادرست از خرید تضمینی بیان کرد: خرید تضمینی آخرین مرحله است تا کشاورز بتواند روی پای خود بایستد اما با این حال مورد ایده‌آل ما نیست و قیمت باید در کف عرضه و تقاضا مشخص شود.

وی گفت: در ایجاد زیرساخت‌ها، شبکه‌های آبیاری و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری اقدامات خوبی انجام گرفته است که علی رغم تمام محدودیت‌های مالی در شبکه آبیاری و تحت فشار، منابع مورد نیاز استان تأمین شده است و بیشترین سطح آبیاری تحت فشار در طول سنوات مختلف، بیش از دو هزار هکتار نبوده و این در حالی است که در سال ۹۸، بیش از ۵ هزار هکتار اجرا و ۷ هزار و پانصد هکتار در دست اجراست که در سال ۹۹ اجرا خواهد شد. وی گفت: بخش کشاورزی استان، شرایط را برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و صدور پروانه تسهیل کرده است تا در امر کشاورزی و ایجاد شهرک‌های کشاورزی به شهرک‌های دامپروری و گلخانه‌ای انجام گیرد.

فتحی ادامه داد: یکی از رسالت‌های تعریف شده برای وزارت جهاد کشاورزی، حفظ و صیانت از جنگل، مراتع و حتی اراضی کشاورزی است که ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار مرتع و ۱۸۰ هزار هکتار وجود دارد و تمام تلاش این است که از ظرفیت مردمی برای اطلاع رسانی استفاده شود.

وی بیان کرد: اگر خواهان اقتصاد و کشاورزی پایدار هستیم باید سهم محیط زیست را به خود بگوییم که همان حفظ جنگل، مراتع و آب‌های سرازیر شده به دریاچه ارومیه است که همکاران منابع طبیعی به عنوان محافظان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

وی گفت: صادرات جزو برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی است که بخشی از تولید مازاد برای فصول غیر برداشتی است؛ آنچه که لازم و قابل توجه بیشتر است، این می‌باشد که برخی از محصولات جزو الگوی کشت به دلیل آب بری بیشتر قرار نمی‌گیرد و در این راستا به جای آن، محصولات مورد نیاز داخل کشور در اولویت قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در رابطه با تولید مواد غذایی سالم افزود: ما در حوزه امنیت غذایی و تولید محصولات سالم، شاهد بر این بودیم که برای ۴ محصول در شهرستان‌های مختلف، گواهینامه صادر شده است که عملی کردن این گواهینامه‌ها جزو هدف‌های ما بوده و بر این هستیم که این اقدام برای تمامی محصولات کشاورزی انجام گیرد تا مصرف کننده از روی کد روی محصول، از اینکه کجا تولید شده اطلاعات لازم را به دست آورد که باید گفت ۸ محصول دیگر نیز برای سال زراعی جدید هدف گذاری کرده‌ایم.

فتحی ادامه داد: یک میلیون و دویست هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که ۸۰۰ هزار هکتار آن دیمی می‌باشد که در آن هیچ‌گونه کود اضافی وجود ندارد بنابراین محصولات تولید شده ارگانیک بوده است و به این ترتیب محصولات غذایی تولید شده در استان آذربایجان شرقی، سالم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار