قانون؛ خط قرمز پلیس در تعامل با رسانه‌ها

تهران (پانا) - معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه پلیس متناسب با شرایط جدید در حال تحول است، گفت نیروی انتظامی برای حفظ امنیت عمومی، برقراری آرامش اجتماعی و فردی مردم، پیشگیری از جرایم و مدیریت انتظامی، بایستی حضور معناداری در رسانه ها با تولیدات فاخر و آگاهی بخش داشته باشد.

کد مطلب: ۱۱۱۶۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد
قانون؛ خط قرمز پلیس در تعامل با رسانه‌ها

به گزارش سایت پلیس، سردار احمد نوریان ضمن گرامی داشت روز خبرنگار با اشاره به اینکه در آستانه ماه حزن و اندوه اهل بیت (ع) قرار داریم، شهادت جانسوز حضرت اباعبدالله الحسین "علیه السلام" را به پیشگاه حضرت ولیعصر (عج) و شیعیان جهان تسلیت گفت و اظهار داشت: این نشست، فرصتی برای گفت و گو، همفکری و تبادل افکار و دریافت نظر کارشناسی اصحاب رسانه درخصوص امر مهم اطلاع رسانی و نقش رسانه در حوزه امنیت عمومی است.

وی افزود: در سال های اخیر همپای تحولات بنیادین در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فناوری های نوین ارتباطی، مقوله های فرآیند ارتباط، شامل فرستنده، پیام (محتوی)، کانال (رسانه)، دریافت کننده (مخاطب) و آثار پیام (بازخورد) با تغییرات و دگرگونی های زیادی مواجه شده است، به طوری که دیگر گروه ها، احزاب، سازمان ها و نهادها به عنوان گردانندگان و مالکان رسانه ها، تنها تولید کننده و انتشار دهنده اخبار و داده ها در کهکشان ارتباطی نیستند.

وی ادامه داد: برخلاف دوران استیلای رسانه های جمعی وسنتی که مخاطب، منفعل، مصرف کننده صرف و هدایت پذیر بود، در جامعه اطلاعاتی برخوردار از ارتباط شبکه ای، مخاطب کاملا فعال، خلاق و گزینشگر بوده و حتی خودش منبع تولید و فرستنده پیام است.

معاون اجتماعی ناجا همچنین گفت: مخاطب امروزی خود رسانه است، ارتباط‌گری که حتی نسبت به بسیاری از رسانه های سنتی (خبرگزاری ها و مطبوعات) از قدرت نفوذ بالاتری برخوردار بوده و در نقش یک دروازه بان از بین هزاران خبر و محتوای تولید شده، دست به انتخاب و گزینشگری زده و محتوای جدید دستکاری شده را مجددا بازنشر داده و به فرستنده پیام تبدیل می شود و حتی در بسیاری از موارد آغازگر یک جریان سازی رسانه ای و شکل گیری افکار عمومی پیرامون موضوع پنهان مانده از دیده رسانه های سنتی است.

سردار نوریان با اشاره به اینکه فعالان و کارگزاران حوزه رسانه و مدیریت افکار عمومی برای پیشبرد مأموریت های سازمانی خود باید شناخت لازم را از تغییر و تحولات رسانه ای و اجتماعی داشته باشند، افزود: از دیگر ویژگی ها و شاخصه های جامعه شبکه ای به عنوان محصول جهانی شدن ارتباطات و اطلاعات، تغییراتی است که در خصوص کانال انتقال پیام یا ابزار های رسانه ای شاهد آن هستیم که منشا آن برداشته شدن قید و بندهای جغرافیایی و دسترسی آسان همگان به سپهر ارتباطی دهکده جهانی، به واسطه توسعه فناوری های نوین ارتباطی و پیدایش رسانه های تعاملی و شبکه های اجتماعی است.

وی ادامه داد: رسانه های اینترنتی با محوریت شبکه های اجتماعی، از یک سو ساحت مقوله های فرآیند ارتباط از مخاطب تا تحلیل اثر پیام (بازخورد سنجی) و شقوق ارتباطات اعم از فردی، بین فردی، جمعی، سازمانی، انسانی و بین المللی را با تحول جدی مواجه ساخته و از طرفی دیگر با نفی ارزش ها، هنجارها ، قواعد اجتماعی و اقتصادی و هویت بومی حاکم برکشورها ، به دنبال نوسازی و استحاله جوامع با ایجاد ساختارهای اجتماعی نوین، فرهنگ و اقتصاد لیبرال و در یک کلام جهانی سازی آمریکایی هستند.

معاون اجتماعی ناجا عنوان کرد: ارتباطات شبکه ای، سازمان ها و نهادهای اجتماعی را به مانند رسانه ها در حوزه سیاست گذاری ، برنامه ریزی و مدیریت امور اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی انتظامی و امنیتی با چالش جدی مواجه ساخته است به طوری که حتی در مقطعی رسانه های سنتی در پی کوچ یکباره مخاطبان به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، دچار چالش بقاء شدند.

معاون اجتماعی ناجا تصریح کرد: از نگاه پلیس و مرکز اطلاع رسانی ناجا، اقناع سازی و درگیر کردن گروه های هدف و اقشار مختلف جامعه با تولید محتواهای تولیدی جذاب و اثرگذار، کم هزینه ترین و بهترین روش برای همراه سازی و حفظ سرمایه اجتماعی پلیس است؛ هر چند دست یابی به این مهم در شرایط حاضر که افراد و جوامع تحت هجوم و آماج هزاران نوع اطلاعات و داده هستند امری پیچیده و در عین حال سهل است به شرط اینکه با مختصات و اقتضائات ابزارهای ارتباطی نوین آشنا باشیم.

سردار نوریان خاطرنشان کرد: کنشگری فعالانه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، راه اندازی روابط عمومی الکترونیک، رصد و پایش هوشمندانه فضای مجازی، آشنایی با تکنیک های اقناع سازی، به کارگیری نیروی انسانی دارای سوادهای سه گانه (رسانه ای، ارتباطی و دیجیتالی)، بهره گیری از فناوری های ارتباطی و حضور موثر در رسانه های اجتماعی و اینترنتی، تعامل دوسویه با رسانه های جمعی و ... می تواند از جمله راهکارهای حفظ منافع ملی و سازمانی در این انقلاب ارتباطی و انفجار اطلاعاتی باشد.

وی با بیان اینکه پلیس با خبرنگاران، یک وجه مشترک دارد و آن حرفه ای گری و استقلال عمل است، تصریح کرد: پلیس مانند خبرنگاران متعهد و حرفه ای، در عین حال که در چارچوب منافع ملی و خطوط قرمز درون کشور و همچنین معتقد به قانون اساسی و ولایتمدار است؛ سعی می کند تحت تاثیر اتفاقات و امواج اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی قرار نگیرد و وظایف قانونی خود را در حیطه انتظامی بدون کژکارکردی یا انحراف به سمت جریان های حزبی- سیاسی صرفا در چشم اندازی عدالت محور و قانون مدار اجرا کند.

سردار نوریان گفت: رسانه ها و خبرنگاران هم اگر صرفا به منابع اطلاعاتی مستقل، حرفه ای و درون نظام، اتکا کنند، قطعا در مسیر منافع و عزت ملی و به دور از هیاهو و جنجال ها و سناریوهای طراحی شده دشمنان، قدم خواهند برداشت.

وی عنوان کرد: روز خبرنگار در کنار پاسداشت و گرامی داشت، فرصتی برای گفت و گو، مفاهمه و تعامل فکری و حرفه ای میان پلیس و جامعه رسانه ای کشور است؛ همانطور که پلیس با تنوع و پیچیده شدن حوزه جرم و قوانین به سمت تخصصی شدن سازمان و خدمات خود پیش می رود، خبرنگاران هم باید تخصصی شده و از دانش انتظامی لازم در حوزه اطلاع رسانی اخبار پلیس برخوردار باشند.

معاون اجتماعی ناجا گفت: آن طور که در دنیا، خبرنگاران شناخته شده ای در حوزه روزنامه نگاری جنایی و جرایم وجود دارد، قطعا در کشورمان نیز رسانه ها و خبرنگاران شناخته شده ای در زمینه مسائل انتظامی حضور و فعالیت دارند که امیدواریم، انتقال تجربیات و آموزه های روزنامه نگاری انتظامی و پلیسی میان نسل گذشته و حاضر بر سر مشترکات حرفه ای با پلیس، افزایش بیاید.

وی ادامه داد: خط قرمز پلیس در تعامل با رسانه ها، طبیعتاً حوزه قانون است؛ قانون حافظ عدالت، اخلاق، فرهنگ و ارزش‌هاست. ما از تمام رسانه ها و خبرنگاران درخواست می کنیم اگر نقد یا گزارشی نسبت به اقدامات و عملکرد ماموران یا بدنه انتظامی و مدیران پلیس دارند، مبنای اطلاعات شان، مبانی تحقیقی و مستند باشد نه فرضیات مجازی یا احتمالات شفاهی که غالبا از فضای مجازی و پیج ها، اکانت ها و کانال های راه اندازی شده در شبکه های اجتماعی و با مقاصد غیرحرفه ای و از روی عناد و دشمنی با نظام و انقلاب و مردم منشا می گیرد.

وی همچنین گفت: غیر از این ما مشکلی با نقد و ارزیابی عملکردمان نداریم. پلیس ماه هاست که با رسانه ها در تعامل فرهنگی و به دور از کشمکش ها و ادعاهای قضائی و شکوائیه نویسی قرار دارد. گواه این مدعا آمارها و داده کاوی هایی هست که در طول دو سال توسط همکاران ساعی بنده در مرکز اطلاع رسانی ناجا صورت گرفته است، آمارها نشان می دهد در ابتدای شروع به کار بنده در حوزه معاونت اجتماعی هر هفته با بحران ها و مسئله سازی های فضای مجازی و بعضاً با منشاء رسانه های داخلی مواجه بودیم که بسیاری از آنها با برنامه ریزی و هدایت تیم های عملیات روانی و اتاق های جنگ رسانه ای خارج از کشور طراحی و اجرا می شد و با ابهام آفرینی و تخریب چهره پلیس، اعتماد و رابطه خوب بین پلیس و مردم را هدف می گرفتند.

سردار نوریان ادامه داد: اما امروز به لطف خدا و با فعالیت شبانه روزی همکارانم در پلیس های تخصصی و همچنین تلاش متعهدانه خبرنگاران و رسانه های داخلی به رغم شرایط نامساعد اقتصادی و ناکارآمدی هایی که در برخی حوزه های اقتصادی و فرهنگی شاهد هستیم آمار و افکارسنجی ها حاکی از بهبود شاخصه های سرمایه اجتماعی پلیس به ویژه تصویر عمومی پلیس در جامعه است.

سردار نوریان تصریح کرد: بدینوسیله از خبرنگاران و مدیران عامل رسانه ها که اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری و قوانین موضوعه کشور را سرلوحه تعاملات شان با ناجا قرار داده اند کمال تشکر و قدردانی را دارم. گاهی خبرنگاران زودتر از پلیس به اطلاعات وقوع یک جرم دسترسی پیدا می کنند، اما تمام تلاش خود را برای انعکاس درست و صحیح و به موقع خبر حوادث و رویدادها به کار می گیرند و در اغلب موارد با مشورت و کسب اطلاعات تکمیلی از پلیس آن را انتشار می دهند و به محدودیت ها و اقتضائات پلیس در انتشار اطلاعات واقف هستند.

وی ادامه داد: البته معدود رسانه های بی اخلاق و غیر حرفه ای هم داریم که سیاست شکست خورده ارجح دانستن "حاشیه بر متن" را برای جذب مخاطبان سرلوحه کار خود قرار می دهند که امیدواریم از این گونه رفتارهای غیر حرفه ای دست بردارند و مصالح جامعه را بر منافع گذرای فردی و گروهی ارجح بدانند.

معاون اجتماعی ناجا گفت: بنده سال ها قبل نیز در حوزه اجتماعی نیروی انتظامی، مشغول خدمت رسانی بودم اما دومین دوره حضورم در معاونت اجتماعی شاهد بوده ام که پلیس متناسب با تحولات و شرایط جدید در حال تحول است.

معاون اجتماعی ناجا ادامه داد: تغییر در نظام رسانه ای کشور و دنیا و همچنین یکه تازی رسانه های غیررسمی و شبکه های اجتماعی، فعالیت نیروی انتظامی در حوزه اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی را بسیار متفاوت تر از قبل کرده است.

وی عنوان کرد: پلیس در این شرایط دیگر نمی تواند به خبررسانی و تولیدات رسانه ای بسنده کند بلکه رصد، پایش و داده کاوی فضای مجازی به وسیله هوش مصنوعی، پیش بینی سناریوهای طراحی شده در شبکه های اجتماعی درباره مسائل اجتماعی و امنیت عمومی، همراه با تولید داده های اطلاعاتی مبتنی بر محتوای چندرسانه ای و بهره گیری از آفرینش های هنری فاخر، آن سوی دیگر فعالیت های حوزه اجتماعی پلیس است که البته در این چند سال اخیر سعی کرده ایم با تربیت نیروهای متخصص، توسعه و راه اندازی سیستم ها و سامانه های نرم افزاری و سخت افزاری لازم به این کارویژه جدید جامه عمل بپوشانیم.

وی همچنین عنوان کرد: برای پلیس به عنوان حافظ جان، مال، عِرض و ناموس هموطنان که در عین حال متولی امنیت روانی و احساس امنیت شهروندان نیز است؛ کار در مختصات رسانه ای حاضر، بسیار سخت تر از گذشته شده است؛ چرا که اولا بایستی توان رقابت و رقابت پذیری با نظام رسانه ای شبکه ای و دانایی محور را داشته باشد و دوم آن که در قامت و شان یک پلیس مقتدر و مردمی، فعالیت و حرکت کند بنابراین چاره ای جز ورود جدی به حوزه رسانه و مدیریت افکار عمومی نداریم.

سردار نوریان تصریح کرد: نیروی انتظامی برای حفظ امنیت عمومی، برقراری آرامش اجتماعی و فردی مردم، پیشگیری از جرایم و مدیریت انتظامی، بایستی حضور معناداری در سطح تولیدات رسانه ای داشته باشد.

وی ادامه داد: پلیس به کمک رسانه ها و با استفاده از تولیدات رسانه ای می تواند با مردم ارتباط برقرار کند و حرف ها و خواسته های قانونی خود را به جامعه منتقل کند و از نظرات و نیازهای مردم مطلع شود؛ رسانه ها در کاهش بار انتظامی جامعه و حفظ، بازتولید و نگهداری امنیت، نقش متقابلی در کنار پلیس دارند.

معاون اجتماعی ناجا گفت: همچنین تخصصی کردن فعالیت ها و تشکیل پلیس های تخصصی در حوزه جرایم اقتصادی، فضای مجازی، امور انتظامی و کشف جرایم، رویکرد مکمل دیگری است که برای تامین امنیت در راس وظایف ناجا انجام گرفته است.

وی همچنین تصریح کرد: راه اندازی باشگاه خبرنگاران افتخاری پلیس به منظور جذب جوانان و افراد علاقمند و همچنین مهارت‌آموزی و توسعه سواد رسانه ای در کنار تولید محتوا و اخبار از دیگر اقدامات بدیع مرکز اطلاع رسانی ناجا است.

سردار نوریان ادامه داد: در همین حال ملزم به توسعه مرکز اطلاع رسانی پلیس در ابعاد کمی و کیفی، هستیم تا توان اطلاع رسانی و پاسخگویی به نقد و رسانه ای ناجا افزایش یابد، البته یادمان نرود که همه ما از جمله رسانه ها در قبال امنیت جامعه وظیفه و مسئولیت اجتماعی داریم.

معاون اجتماعی ناجا خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم تا با بسیج امکانات روزآمد و به کارگیری نیروهای متخصص در کمترین زمان ممکن نسبت به دریافت پیام ها و تحلیل و بررسی بازخورد تولیدات رسانه ای و اجتماعی در افکار عمومی اقدام کنیم؛ این سرعت عمل، سیاست راهبردی ناجاست که به طور قطع کاهش تنش ها و چالش های رسانه ای را در پی خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار