از روند صعودی کرونا در 13 استان تا تعیین مجازات برای افراد بدون ماسک

تهران (پانا) - برگزاری کنکور سراسری سال 99، روند صعودی بیماری کرونا در ۱۳ استان، تعیین مجازات‌ برای متخلفان پروتکل‌های بهداشتی و افراد فاقد ماسک، آخرین وضعیت واکسن ایرانی کرونا، بازداشت ۲۳ اخلالگر ارزی در شیراز و برگزاری اولین دادگاه «محمد امامی» بخشی از اخبار اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۱۶۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد
از روند صعودی کرونا در 13 استان تا تعیین مجازات برای افراد بدون ماسک

در آخرین هفته از مردادماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آخرین آمار کرونا در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع کرونا در ایران تاکنون ۳۵۰ هزار و ۲۷۹ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۰ هزار و ۱۲۵ جان خود را از دست داده‌اند و ۳۰۲ هزار و ۵۲۸ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

کنکور 99 در سایه کرونا

بالاخره پس از کش و قوس‌‌های فراوان، موعد برگزاری بزرگترین ماراتن علمی کشور با رقابت یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۵۲۴ رسید و این آزمون در هفته‌ای که گذشت برگزار شد. آزمون سراسری سال 99 در حالی برگزار شد که برگزاری آن به دلیل شیوع ویروس کرونا آن را متفاوت‌تر از سال‌های قبل بود. پروتکل‌های بهداشتی این آزمون زیر ذره‌بین 7 هزار ناظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت. بر اساس اعلام مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور، نتایج نهایی کنکور سراسری ۹۹، هفته اول آبان ماه منتشر خواهد شد.

نگرانی از شیوع کرونا در پاییز

نگرانی‌ها از موج سوم بیماری همزمان با شروع فصل پاییز ادامه دارد و علیرضا زالی، فرمانده عملیات مبارزه با کرونا در تهران در هفته‌ای که سپری شد با ابراز نگرانی از شیوع کرونا در فصل پاییز اظهار کرد که برخی از محدودیت‌ها در پاییز هم باید ادامه پیدا کند و ممکن است حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس محدود شود، چراکه یکی از اساسی‌ترین فاکتورهای مؤثر در گسترش ویروس، آغاز فعالیت‌های آموزشی و افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران با بیان این که طبق مطالعات جهانی، پاییز نگران کننده ای را پیش رو خواهیم داشت، افزود: پاییز امسال سخت‌ترین پاییز معاصر خواهد بود و این موضوع صرفا مربوط به کشور ما نیست چرا که همزمانی کرونا با بیماری‌های فصلی، تمایل مردم به حضور در فضاهای سرپوشیده، ایجاد علائم تنفسی و آلرژی در این فصل و ورود موج جدید H۱N۱ بسیار نگران کننده است. همچنین ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت درباره موج دوباره ویروس کرونا در پاییز و زمستان گفت: در روز‌های پیش رو محرم و سفر‌های تفریحی شهریور را داریم و در فصل پاییز هم بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را خواهیم داشت که در صورت توجه نکردن مردم شاهد افزایش شیوع ویروس کرونا خواهیم شد.

روند صعودی بیماری کرونا در ۱۳ استان

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی کرونا در روند کشوری بیماری، هر چند موارد ابتلا و مرگ نسبتاً بالا است، اما ثبات و تغییرات مختصر افزایشی دیده می‌شود. روند ثبات با تغییرات مختصر افزایشی در دو استان مازندران و فارس مشاهده شد. تصور می‌شود در چهار استان اردبیل، آذربایجان غربی، همدان و گیلان روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم است. روند صعودی یا شروع پیک در ۱۳ استان هرمزگان، بوشهر، آذربایجان شرقی، اصفهان، سمنان، یزد، کرمان، البرز، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، قزوین، گلستان و تهران دیده می‌شود. در یک استان روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی (خوزستان) مشاهده شد. در ۱۱ استان سیستان و بلوچستان، زنجان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، قم و خراسان جنوبی ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

ممنوعیت برپایی ایستگاه‌های صلواتی چای در ماه‌‌های محرم و صفر

همچنین در هفته‌ای که سپری شد ستاد ملی مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای نکاتی را در خصوص برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) در ماه‌های محرم و صفر اعلام کرد. بر این اساس، هرگونه مراسم عزاداری در ماه محرم و صفر صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله گذاری (از هر طرف حداقل دو متر) و حداکثر به مدت دو ساعت برگزار می شود. برپایی هر نوع ایستگاه‌های صلواتی، توزیع نذورات و چای (موکب ها،خیمه ها،چادر و...) در تمامی استان ها و شهرستان‌ها ممنوع است. هرگونه پذیرائی در جریان برگزاری مراسم عزاداری ممنوع است.

تعیین مجازات‌ برای متخلفان پروتکل‌های بهداشتی

در جلسه اخیر ستاد ملی کرونا در هفته‌ای که سپری شد، مجازات هایی برای رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی تصویب شد که بر اساس آن تاکید شد که از ارائه خدمات از سوی دستگاه های دولتی و غیردولتی به افراد و مراجعه کنندگانی که از ماسک استفاده نکرده یا فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند، ممنوع باشد و متخلفین در زمینه ارایه خدمات، مجازات خواهند شد. مجازات این تخلفات نیز به این صورت است که در مرتبه اول تذکر کتبی با درج در پرونده صنفی و حرفه ای، در مرحله دوم تعطیلی و پلمب واحد به مدت پنج روز و در مرحله سوم نیز تعطیلی فعالیت حرفه ای به مدت 10 روز خواهد بود.

مخالفت با بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها در پاییز

قرار است مدارس کشور از نیمه شهریورماه با رعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی شوند اما از آنجا که شیوع ویروس کرونا گسترده تر شده است، نگرانی از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز وجود دارد. در هفته‌ای که سپری شد علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد ستاد کرونای تهران با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری برای ترم پاییز مخالف است. معاون ستاد کرونای تهران با بیان اینکه استان تهران همچنان جزو استان‌های قرمز محسوب می‌شود و تمام پروتکل‌های مرتبط با استان‌های مناطق قرمز باید برای آن رعایت شود، گفت: بنابراین پیشنهاد روشن ما در ستاد مقابله با کرونای استان تهران این است که ترم آینده در مدارس و دانشگاه به صورت غیر حضوری برگزار شود.

آخرین وضعیت واکسن ایرانی کرونا

سازمان جهانی بهداشت در زمینه واکسن کرونا با توجه به پاندمی این بیماری به شرکت‌های تولید واکسن اجازه داده است که استثنائا در زمینه کووید-۱۹ می‌توانند فاز یک و دو یا فاز دو و سه را ادغام کنند تا زمان کوتاه شود و بتوانند به تولید واکسن برسند. علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت درباره وضعیت تولید واکسن کرونا در ایران گفت: اکنون واکسن ایرانی کرونا فاز حیوانی را شروع کرده و در این مرحله است که فاز یک یا دو را آغاز می‌کنند. باید توجه کرد که حداقل یکسال دیگر برای تولید واکسن زمان می برد و اگر واکسن ایرانی هم مراحل را پاس کند، ممکن است آبان سال آینده به دست آید.

ثبت نخستین واکسن ضد کرونا چین

مقامات چینی از ثبت نخستین واکسن ضد کرونا ساخت این کشور خبر دادند موضوعی که به اعتقاد کارشناسان اثربخشی واکسن را نشان می‌دهد و اعتماد بین المللی به واکسن‌های COVID-۱۹ ساخت چین را افزایش می‌دهد. واکسن «Ad ۵-nCoV» نخستین واکسن ضد کرونا ساخت چین است که توسط شرکت داروسازی «کان سینو» چین و با سرپرستی «چن وی» متخصص بیماری‌های عفونی این کشور تولید می‌شود. طبق اطلاعیه‌ای که در وب سایت سازمان ملی مالکیت معنوی چین منتشر شده است در صورت شیوع مجدد ویروس کرونا در چین، تولید انبوه این واکسن می‌تواند در مدت زمان کوتاه انجام شود.

دامن زدن شیوع کرونا به بحران« فقر» و «بیکاری»

یکی از نگرانی‌های خانواده‌ها در بحران کرونا وضعیت ناپایدار اقتصادی و بیکاری است و اکنون مشکلات اقتصادی بیش از گذشته به افزایش فقر و آسیب‌های اجتماعی منجر شده و این فقر اقتصادی خانواده‌ها را متزلزل می‌کند. مصطفی اقلیم رئیس انجمن مددکاری گفت که از ابتدای شیوع کرونا مهم‌ترین مساله‌ای که خانواده‌ها را درگیر خود کرد، تحت تاثیر قرار گرفتن مشاغل و وضع معیشتی به دلیل تعطیلی‌ کسب و کار بود و همچنان با شیوع گسترده‌تر این بیماری، این وضعیت ادامه دارد. در سال‌های اخیر بیکاری، فقر و همچنین تورم را در جامعه شاهد بودیم که با شیوع کرونا این موارد تشدید شد و نباید از آسیب‌هایی که بیکاری و فقر دارد به راحتی عبور کرد چرا که بنیان خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نهایت سلامت روح و روان افراد را هم به مخاطره می‌اندازد.

کاهش تراز آب «دریای خزر»

سیر کاهشی تراز دریای خزر با شیب ملایمی ادامه دارد و بر اساس اعلام مرکز ملی تحقیقات دریای خزر تراز بزرگترین دریاچه جهان نسبت به سال گذشته 15 سانتی‌متر کاهش داشته است. مطالعات نشان داده که از سال 1991 میلادی تا سال 2018 مصرف آب در حوزه خزر از حدود 55 میلیارد مترمکعب به 43 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است. مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در تیرماه سال جاری اعلام کرد که میانگین تراز آب دریای خزر در نیمه اول سال آبی جاری(مهرماه ۹۸) معادل ۲۷.۳۳ - متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۵سانتیمتر و در مقایسه با دو سال گذشته، ۲۴ سانتیمتر کاهش داشته است اما سوال اینجاست که چرا تراز بزرگترین دریاچه جهان روندی کاهشی دارد؟ حمید علیزاده، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی درباره چرایی نوسانات تراز آبی دریای خزر گفت: « تراز آب حوضه‌های آبی، عامل مهمی در روند فعالیت‌های طبیعی آنها محسوب می‌شود و موضوع ورود آب و تبخیر آب از مهمترین دلایل نوسان تراز آب دریای خزر است و شرایط اقلیمی نیز بر این مساله دامن می‌زند.»

10 کشور جهان میزبان «مهاجران ایرانی»

مهاجرت در سال‌های اخیر به یکی از ابر روندهای جهانی تبدیل شده و بر اساس آمار سازمان بین المللی مهاجرتIOM، نزدیک به ۳۵ درصد کل مهاجران دنیا را مهاجران با مهارت بالا و دارای تحصیلات دانشگاهی تشکیل می‌دهند. بر اساس آمارهای جهانی تعداد مهاجران در سطح جهانی ۷۵ میلیون نفر در سال ۱۹۶۰ بود که در سال ۲۰۱۸ به ۲۵۰ میلیون نفر رسیده است. چهار کشور انگلیسی زبان آمریکا، کانادا، انگلیس و استرالیا مقاصد اولیه و اصلی مهاجران هستند. این روند در سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌های رئیس جمهوری آمریکا در تغییر قوانین اعطای ویزا و پیامدهای برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) تغییر کرده است. نخستین سالنامه مهاجرتی ایران، با همین رویکرد اخیرا در معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، به همت رصدخانه مهاجرت ایران تهیه و توسط انتشارات دانش بنیان فناور چاپ و منتشر شده است. بر اساس آمار قابل استناد سازمان ملل و بانک جهانی در سال جاری میلادی، 10 کشور جهان با بیشترین جمعیت ایرانیان خارج از کشور به ترتیب عبارتند از: امارات متحده عربی، آمریکا، کانادا، آلمان، انگلستان، ترکیه، سوئد، استرالیا، سرزمین‌های اشغالی (اسرائیل) و کویت است. بر همین اساس آمریکای شمالی، اروپای غربی، امارات متحده عربی و استرالیا مناطق جغرافیائی تمرکز ایرانیان در جهان هستند.

بازداشت ۲۳ اخلالگر ارزی در شیراز

برخورد جدی با مفسدان اقتصادی یکی از برنامه‌های نهاد قضایی در کشور است و در هفته‌ای که سپری شد حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس از بازداشت ۲۳ اخلالگر ارزی با گردش مالی ۳ هزار میلیارد تومانی در شیراز خبر داد و گفت طی اقدامات گسترده و شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان فارس که با محوریت و نظارت مستقیم دادستانی مرکز استان فارس صورت پذیرفت، ۲۳ نفر از اخلالگران بازار ارز که به نحو حرفه‌ای مبادرت به خرید، فروش و قاچاق ارز‌های خارجی کردند شناسایی و بازداشت شدند.

برگزاری اولین جلسه دادگاه «محمد امامی»

هفته‌ای که سپری شد نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ۳۲ متهم دیگر پرونده به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. در این جلسه قهرمانی نماینده دادستان به قرائت بخش اول کیفرخواست ۲۴۰ صفحه ای متهمان و دلایل انتساب جرم پرداخت. پس از قرائت بخش اول کیفرخواست از سوی نماینده دادستان، قاضی مسعودی مقام با اعلام ختم جلسه گفت: جلسه بعدی دادگاه متعاقباً اعلام خواهد شد. بر اساس این گزارش، نام محمد امامی در جلسات رسیدگی به پرونده بانک سرمایه و بخش مربوط به «سید محمدهادی رضوی» و «احسان دلاویز» برده و از او به عنوان متهم یاد شده بود.

نگرانی از کاهش نرخ رشد جمعیت

در سال ۱۳۹۱ لایحه جمعیت در مجلس شورای اسلامی تهیه شد که متاسفانه ۸ سال در مجلس مغفول ماند و در مجلس جدید اولین لایحه مورد پذیرش؛ لایحه جمعیت و تعالی خانواده است که در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته و پیشرفت کار خوبی نسبت به نهایی کردن لایحه در شرف انجام است. در لایحه پیش بینی شده که ستاد ملی جمعت و تعالی خانواده در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود و مسئولیت راهبری موضوع جمعیت که موضوع چند نهادی است به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد. سعید رضا عالی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین جلسه کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت کاهش نرخ رشد جمعیت نگران کننده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار