آموزش و پرورش خراسان رضوی در بازگشایی مدارس از تصمیمات ستاد مقابله با کرونا تبعیت خواهد کرد

مشهد(پانا)-مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در نشست شورای معاونین آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با محوریت پروژه مهر و بازگشایی مدارس گفت اولویت آموزش و پرورش استان حفظ امنیت و سلامت جسمانی و روانی همکاران و دانش آموزان است.

کد مطلب: ۱۱۱۶۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش خراسان رضوی  در بازگشایی مدارس از تصمیمات ستاد مقابله با کرونا تبعیت خواهد کرد

به گزارش‌ روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، قاسمعلی خدابنده با اشاره به تعطیلی کلاس های درس حضوری از آغاز اسفند ماه ۹۸ گفت: بلافاصله پس از توقف برگزاری کلاس های درس حضوری، آموزش ها به صورت مجازی ادامه پیدا کرد، همکاران ما در سطح استان زحمات زیادی کشیدند که با استفاده از ایجاد فرصت های متنوع یادگیری برای دانش آموزان و استفاده از روش های نوین تدریس، تا حدودی عقب ماندگی های تحصیلی دانش آموزان جبران شود. همچنین با تهیه بسته های آموزشی خودآموز تلاش شده تا پوشش حداکثری آموزش به ویژه در مناطق محروم ایجاد شود.

وی با تاکید بر ظرفیت تعاملی شبکه شاد و لزوم استمرار آن در سال تحصیلی آینده افزود: در آغاز فرایند آموزش های مجازی ٢ هزار و ٧٠ مدرسه در سطح استان به اینترنت دسترسی نداشتند، با پیگیری های انجام شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش و همکاری اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان بیش از یک هزار ۶۴٠ مدرسه به اینترنت متصل شدند و ۴٣٠ مدرسه دیگر نیز تا پایان مردادماه سال جاری به اینترنت دسترسی پیدا خواهند کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه با اشاره به کمبود حدود ١٩ هزار معلم در استان برای سال تحصیلی آینده افزود: به منظور مدیریت و ساماندهی نیروی انسانی تعداد ۵ هزار و ٣٠٠ نفر از طریق خرید خدمات آموزشی، ٣ هزار ۶٠٠ نفر از طریق نیروهای حق التدریس آزاد، حدود ۶٠٠ نفر سرباز معلم و طلبه وظیفه و الباقی با اختصاص ساعات حق التدریس به نیروهای شاغل و بازنشسته تامین خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کاردانش و با بیان اینکه آموزش و پرورش خراسان رضوی در بحث گسترش رشته های شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش عملکرد مطلوبی در سطح کشور دارد، تصریح کرد: مهارت آموزی یکی از عوامل اصلی اشتغالزایی در جوامع محسوب می شود و آموزش و پرورش نیز در همین راستا بحث "مهارت آموزی" و "توسعه متوازن" را مطرح کرده و جز سیاست های اصلی خود قرار داده است.

خدابنده در خصوص برگزاری آزمون استخدامی در سال ٩٩ گفت: مجوز ما برای بکارگیری نیروهای ماده ۲۸ در سال نود و هفت ، ۴۶۰ نفر بود و در سال گذشته به ۹۶۰ نفر رسید، امسال نیز این رقم به ٢ هزار و ۶٠٠ نفر خواهد رسید و این تعداد از طریق آزمون استخدامی که احتمالا شهریور ماه برگزار می شود جذب آموزش و پرورش استان خواهند شد، این به این معناست که هر سال توانسته ایم بیش از ۲ برابر جذب نیروی انسانی داشته ایم.

رئیس ستاد پروژه مهر استان در ادامه افزود: امسال نیز یک هزار و ۷۵۶ نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش خراسان رضوی خواهند شد.

خدابنده با تاکید بر تبعیت آموزش و پرورش استان از تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا در بازگشایی مدارس افزود: برای آغاز سال تحصیلی در نیمه شهریورماه، سه سناریو را پیش بینی کرده ایم؛ در مناطق قرمز کلاس ها به صورت مجازی و از طریق شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) پیگیری خواهند شد، در مناطق سفید کلاس ها به شیوه حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی استمرار خواهد داشت. در مناطق زرد، کلاس‌های آن دسته از مدارسی که امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در آن‌ها وجود دارد، به صورت حضوری برگزار خواهند شد و در سایر مدارس دانش آموزان به دو گروه الف و ب تقسیم خواهند شد تا به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی دانش آموزان نیمی از ایام هفته را در منزل به صورت آموزش مجازی و نیمی از هفته را در کلاس های درس و به صورت حضوری آموزش ببینند.

وی در خصوص برگزاری امتحانات دانش آموزان در سال تحصیلی گذشته گفت: امتحانات پایه دوازدهم دانش آموزان با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به صورت حضوری برگزار شد و برگزاری امتحانات سایر پایه های تحصیلی به شورای مدارس واگذار شد که عموما به شکل غیر حضوری برگزار شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آموزش و پرورش خراسان رضوی هرسال افتخار میزبانی مسابقات و جشنواره های کشوری را داشته است افزود: امسال نیز این میزبانی ها به دلیل شیوع ویروس کرونا به شکل مجازی در حال اجرا است، به عنوان مثال اکنون پانزدهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌ آموزان با نیازهای ویژه و سومین دوره مسابقات فرهنگیان آموزش و پرورش استثنایی سراسر کشور به صورت مجازی و به میزبانی آموزش و پرورش استان در حال برگزاری است.

خدابنده با اشاره به برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان و فرهنگیان سراسر کشور به صورت مجازی به میزبانی آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: در راستای شعار "مدرسه تعطیل می شود اما تربیت تعطیل نمی شود" برگزاری مجازی این دوره از مسابقات دستاوردی جدید برای آموزش و پرورش محسوب می شود.

وی با بیان اینکه فعالیت های مهارت محور در شرایط کرونایی بیشتر می تواند نقش پیشران و تسهیل گر فرایندهای آموزشی را ایفا کند، افزود: مرحله استانی جشنواره نوجوان خوارزمی با رعایت استانداردها و ملاحظات لازم با محوریت اجرای مهارت به شیوه غیر حضوری و مجازی و با شرکت حدود ٧٠٠ شرکت کننده در تاریخ ٢٠ لغایت ٢٧ مردادماه برگزار شد.

رئیس ستاد پروژه مهر استان با بیان اینکه در خراسان رضوی برگزاری آزمون سراسری برای ۳۵ هزارو ۳۷۵ نفر از داوطلبین شرکت کننده به آموزش وپرورش واگذار شده است اظهار کرد: آزمون سراسری در خراسان رضوی در ۲۱۳ حوزه فرعی و ۱۴ شهرستان برگزار می‌شود. همچنین آموزش و پرورش در شهر مقدس مشهد نیز با ۵۵ حوزه فرعی و ۱۲ هزار داوطلب دربرگزاری کنکور سراسری مشارکت دارد.

وی در ادامه بهسازی آموزشی را یک جریان مستمر در عرصه تعلیم و تربیت مترقی در هزاره سوم دانست و گفت: در شرایط کنونی که شیوع بیماری کووید ١٩ آموزش کشور را در موقعیتی خاص قرار داده که هیچ تجربه آموزشی مشابهی وجود ندارد، ترسیم نقشه یادگیری استان و منطقه، مدرسه و کلاس و نقشه یادگیری دانش آموز در خانواده برای خروج از بحران و تبدیل تهدید آن به فرصت همسو با جریان آموزش جهانی ضروری است. همچنین به منظور استفاده از این طرح در سامانه سناد و شبکه شاد، مذاکراتی با اداره کل فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه تعداد پایگاه های طرح سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از ۶۷ پایگاه به ۱۱۰ پایگاه در سطح استان افزایش یافته است افزود: اکثر پایگاه ها به صورت دونوبته مشغول فعالیت هستند و به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در هر نیم ساعت تنها ٢ دانش آموز سنجش می شوند.

خدابنده در ادامه افزود: تا امروز ثبت نام بیش از یک میلیون و ۱۸۴ هزار دانش آموز در سامانه سناد قطعی شده است که شامل ۷۲۳هزار و ۹۶۸ دانش آموز در مقطع ابتدایی، حدود ۲۸۸ هزار دانش آموز در مقطع متوسطه اول و ۱۷۲ هزار ۸۰۰ دانش آموز در مقطع متوسطه دوم است، همچنین با توجه به ابلاغ شیوه نامه ثبت نام دانش‌ آموزان اتباع در چند روز گذشته و تحصیل حدود ٧٠ هزار دانش آموز اتباع در آموزش و پرورش استان، امیدواریم در چند روز آینده شاهد ثبت نام کامل دانش آموزان استان در سامانه سناد باشیم.

وی در پایان افزود: امسال حدود ۸ هزار و ۳۰۰ همکار در آستانه بازنشستگی در سطح استان داشتیم که با هماهنگی‌های صورت گرفته با استمرار خدمت حدود ۶۸ درصد متقاضیان موافقت صورت گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار