امام جمعه موقت تهران: اسلام "به من چه" و "به تو چه" ندارد

تهران (پانا) - رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گفت: اگر فسادی رخ داد و افراد مطلع از آن ساکت ماندند و تماشاگر شدند، در نتایج حاصل از آن فساد شریک هستند.

کد مطلب: ۱۱۱۶۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد
امام جمعه موقت تهران: اسلام "به من چه" و "به تو چه" ندارد

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در آیین رونمایی از سامانه گزارشگران فساد با اشاره به حضور در آستانه ماه محرم، این ماه را ماه امر به معروف و نهی از منکر نامید و گفت: مسئله امر به معروف یعنی حمایت از خوبی‌ها و و عدالت و امنیت و معنویت و حمایت از کرامت انسانی و تشویق مردم به ارزش‌های تراز جامعه بشری. یعنی جامعه را در مسیر رسیدن به کمال بسیج کردن.

وی افزود: امر به معروف یعنی در برابر خوبی‌ها جاذبه ایجاد شود. از سویی دیگر نهی از منکر یعنی دافعه نسبت به بدی‌ها؛ آدم با این دو نیروی جاذبه و دافعه تنظیم شده است. آنچه مفسده است باید دفع و آنچه ظلم است باید رفع شود. باید با اخلال در نظم عمومی، نادیده گرفتن هنجارهای اجتماعی و هرآنچه در مقابل قواینن زندگی‌ساز اسلام است، مقابله کرد.

صدیقی در ادامه با بیان اینکه مولکول‌های پاسدار سلامتی همیشه در همه جای بدن انسان آمادگی دارند تا جلوی نفوذی‌ها را بگیرند، گفت: در امور تشریعی و زندگی ارادی هم پروردگار عالم، قانون امر به معروف و نهی از منکر را بیمه‌گر سلامت جامعه و پاسداری از عدالت اجتماعی برای مبارزه با فساد تعیین کرده است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: قرآن در مراحل مختلف مسئله اهمیت داشتن حمایت از خوبی‌ها و ارزش‌ها و حس مقابله با بدی‌ها و معصیت‌ها را به وضوح از بشر مطالبه کرده است. قرآن خطاب به مسلمانان فرموده؛ شما در میان مردمی که روی کره زمین زندگی می‌کنند ممتازترین مردم هستید و امتیاز شما امر به معروف و نهی از منکر است.

وی تأکید کرد: در اسلام "به من چه؟" و "به تو چه" مطلقاً زمینه ندارد. اینکه انسان با هر آنچه با دین الهی و فطرت بشری ناسازگار است، مخالفت می‌کند این اسمش نهی از منکر است و یکی از مسایلی است که جامعه را برابر ویروس‌های خطرناک ذلت‌پذیری و بی‌بندوباری و جهالت بیمه می‌کند.

رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در ادامه سه گام و مرحله امر به معروف و نهی از منکر را برشمرد و طی آن گفت: اولین مرحله واکنش سیمایی است. اینکه به خوبی‌ها لبخند بزنید و مقابل بدی‌ها اخم کنید. مرحله دوم مرحله زبانی است که انسان با زبان خود مشوق خوبی‌ها و بازدارنده بدی‌ها باشد. مرحله سوم هم مرحله برخورد و رسانه‌ای کردن و مجازات کردن است.

وی با تأکید بر اینکه بدترین درد جامعه هرج و مرج است، بیان کرد: اینکه هر کسی به خودش اجازه دهد علیه کسی که از او خوشش نمی‌آید در شبکه‌های اجتماعی افشاگری کند، این هرج و مرج است که حتی از داشتن حکومت مستبد بدتر است. لذا اسلام حکومت اسلامی و مراکز قدرت دینی را مکلف کرده که دعوت به خیر کند. دعوت به خیر هم دو جبهه دارد؛ یکی شناسایی معروف‌ها و دیگری تشکیل سازوکار رواج معروف‌ها.

صدیقی افزود: امام حسین(ع) الگوی ما در بحث مقابله با مهم‌ترین فساد حکومتی و امر به معروف و نهی از منکر است. سیدالشهدا(ع) در این مسئله سراغ ریشه بدی‌ها رفته است. بر این اساس تأکید ما این است که در بحث مبارزه با فساد باید سراغ کانون‌های فساد رفت. با مجرمین خرد برخورد کردن جامعه را اصلاح نمی‌کند و باید جریان‌های فساد را تشخیص داد و با آنها برخورد کرد.

وی افزود: نیروهای امنیتی و نظارتی و اطلاعاتی در چتر سازمان بازرسی کل کشور مسائل را به صورت دقیق اولویت‌بندی کنند و مفسدین سیاسی و نفوذی‌های غربی که به دنبال مخدوش کردن حکومت اسلامی هستند، مفسدین اقتصادی و در مرحله سوم ناهنجاری‌های رفتاری در ادارات را شناسایی کنند. سپس کسبه‌ای که در روزهای سخت مردم احتکار و گرانفروشی می‌کنند و مسایلی مانند ارز و پول ملی و ارزاق عمومی را پیگیری کنند.

صدیقی ادامه داد: اقدام مهم دیگر شناختن ریشه‌ها و منشأ خارجی آنها می‌تواند مردم را امیدوار کند و کارساز باشد.

امام جمعه موقت تهران همچنین گفت: اگر جریان فسادی در جامعه رواج داشته باشد و حکومت، مبنایش بر فساد استاور باشد، هرکس در قبال این مفسده‌ها ساکت و تماشاگر باشد، در تمام جنایات و ظلم‌های ناشی از عملکرد آن حکومت شریک است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت شهادت برای مبارزه با منکر و فساد حکومت‌های فاسد، گفت: کاری که شهادت سردار سلیمانی کرد، میلیون‌ها دلار کار تبلیغاتی نمی‌توانست انجام دهد.

صدیقی ادامه داد: اگر فساد دیدید، نترسید و به میدان بیایید. ما نباید سکوت کنیم که این همه فساد رایج شود و آدم‌های مفسد کار را در دست بگیرند.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر اصلاح ساختارهاست، رعایت بخشنامه عزاداری ماه محرم ستاد ملی مقابله با کرونا را مورد تأکید قرار داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار