آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از بررسی آمادگی آغاز سال تحصیلی در استان‌ها تا تجلیل از معلمان و عوامل برنامه مدرسه تلویزیونی ایران

تهران (پانا) - آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره برگزاری جشنواره فرهنگی هنری، مسابقات قرآن، عترت و نماز، بررسی آمادگی آغاز سال تحصیلی در استان‌ها و تجلیل از معلمان و عوامل برنامه مدرسه تلویزیونی ایران گذشت.

کد مطلب: ۱۱۱۶۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد
از بررسی آمادگی آغاز سال تحصیلی در استان‌ها تا تجلیل از معلمان و عوامل برنامه مدرسه تلویزیونی ایران

در این هفته از مردادماه اخبار متعددی در حوزه آموزش و پرورش منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر بررسی آمادگی آغاز سال تحصیلی قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

سی و هشتمین جشنواره فرهنگی هنری فردا

مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضای پرورشی ضمن اعلام اسامی برگزیدگان سی و هشتمین جشنواره فرهنگی هنری فردا پیشنهاد کرد از ظرفیت دانش‌آموزان متوسطه اول هم در مسابقات کشوری آتی استفاده شود.

علی رمضانی، مدیرکل امور فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی گفت: سی و هشتمین جشنواره فرهنگی هنری فردا با مشارکت بیش از ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رشته در سطح مدارس و با ارسال بیش از ۶ هزار اثر به ستاد مسابقات برگزار شد که از این تعداد بیش از 2 هزار نفر به عنوان منتخب برگزیده شدند.

وی ادامه داد: سی و هشتمین جشنواره فرهنگی هنری فردا به عنوان اولین جشنواره که با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه شاد برگزار شد فضای جدیدی برای مسابقات ایجاد کرد.

عباسپور: با توجه به شرایط موجود نیازی به تهیه لباس فرم مدارس نیست

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره لباس فرم مدارس تاکید کرد با توجه به شرایط موجود نیازی به تهیه لباس فرم نیست. با همه مشکلاتی که در ایام کرونا برای مردم ایجاد شده، ما دیگر مشکل جدیدی برای مردم ایجاد نکنیم. وزیر نیز چندبار دستور داده که اگر خلاف این موضوع اتفاق افتاد حتما پیگیری شود.

ابلاغ شیوه نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی1400-1399

با توجه به ادامه‌دار بودن شیوع بیماری کووید 19 در آغاز سال تحصیلی جدید و لزوم در نظر گرفتن فرض‌های متفاوت و اقدامات متناسب در وضعیت‌های سه‌گانه (سفید- زرد - قرمز)، از سوی آموزش‌وپرورش شیوه نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400-1399 به ادارات کل استان ابلاغ شد.

بر اساس بندهایی از این شیوه نامه حضور مداوم و فعال مدیر و تمام همکاران در شبکه آموزش دانش‌آموزی شاد به‌عنوان بخشی از محیط کار،شناسایی، ثبت‌نام، آموزش و نگهداشت تمام دانش آموزان مدرسه و عضویت آن‌ها در شاد، اصلاح اطلاعات و مشخصات همکاران و دانش‌آموزان مدرسه در سناد برای تشکیل کلاس‌ها در بستر شاد، تعیین روش دسترسی دانش آموزان به هر‌یک از روش‌های آموزشی متناسب با شرایط و اقتضائات هرکدام از آن‌ها، پایش مستمر کیفیت ارتباط و تعامل دانش‌آموزان با معلمان و دبیران و کنترل مستمر و مداوم جریان آموزش تک‌تک دانش آموزان با روش‌های ذکرشده در وضعیت‌های سه‌گانه، تعامل و ارتباط بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان با استفاده از فرصت‌های مختلف حضوری، غیرحضوری و مجازی، ضدعفونی مستمر کلاس‌ها، سرویس‌های بهداشتی و محیط مدارس با مشارکت اولیا و نهاد‌های مسئول،نظارت بر وضعیت بهداشتی سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزی و توجیه والدین، تعامل مستمر با راهبران آموزشی، کارشناسان معین و مسئولان ادارات آموزش‌وپرورش وحضور مستمر مدیر و کارکنان اجرایی مدرسه در محل کار در تمام‌روزهای کاری هفته در تمام و وضعیت‌ها به‌عنوان شرح وظایف مدارس در سال تحصیلی جدید در نظر گرفته‌ شده است.

براساس این شیوه نامه در وضعیت زرد و در صورت ضرورت تقسیم دانش‌آموزان و نوآموزان یک کلاس به دو گروه به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری الزامی است. مدیر مدرسه موظف است دانش‌آموزان و نوآموزان هر کلاس را با توجه به مساحت کلاس و تعداد دانش‌آموز و نوآموز به‌گونه‌ای توزیع کند که حفظ حداقل فاصله مورد انتظار مطابق پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر باشد بنابراین ممکن است در وضعیت زرد مدارس با حضور تمام یا بخشی از دانش‌آموزان و نوآموزان دایر باشند در این صورت لازم است؛ مدیران مدارس از سامانه شاد برای انجام فعالیت‌ها و تکالیف درسی نوآموزان یا دانش‌آموزان با نظارت و هدایت والدین و ارائه بازخورد توسط معلمان آن‌ها استفاده شود و در زنگ تفریح در شرایط آموزش‌های حضوری تراکم دانش‌آموزان و نوآموزان را در رفت‌وآمد در حیاط مدرسه کاهش دهند.

همچنین در وضعیت قرمز فعالیت‌های آموزشی و تربیتی به‌صورت مجازی در سامانه شاد یا با استفاده از سایر روش‌ها متناسب در تمام‌روزهای هفته انجام می‌شود در این وضعیت حضور و غیاب دانش آموزان و نوآموزان، ارائه درس جدید، ارزشیابی، تعیین تکالیف و سایر فعالیت‌های مرتبط با فرآیند آموزش و یادگیری در سامانه شاد استمرار می‌یابد.

با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، فعالیت رسمی مدارس در سال تحصیلی جدید به‌صورت حضوری و غیرحضوری از ۱۵ شهریورماه ۹۹ با رعایت شرایط و ضوابط اعلام‌شده آغاز خواهد شد.

اعزام اعضای شورای معاونان برای بررسی آمادگی آغاز سال تحصیلی به استان‌ها

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش طی احکام جداگانه‌ای به اعضای شورای معاونان وزارت آموزش پرورش به دلیل اهمیت بررسی میزان آمادگی استان‌ها برای شروع سال تحصیلی جدید و رفع موانع و مشکلات احتمالی به معاونان وزارت آموزش‌وپرورش مأموریت داد تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در فاصله 26 تا سی‌ام مردادماه در استان‌های کشور حضور یابند و پیشرفت امور را در محورهای زیر بررسی و نتیجه را به تفکیک اعلام کنند.

اعلام اسامی برگزیدگان بخش آوایی مسابقات سراسری قرآن دانش‌آموزان

اسامی برگزیدگان بخش آوایی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در دو گروه دختران و پسران، ۲۸ مردادماه، طی آیین اختتامیه آن اعلام شد.

بحری‌زاده: بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی با آغاز سال تحصیلی جدید به استان‌ها ابلاغ می‌شود

اسماعیل بحری‌زاده درباره بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی گفت: یکی از ۲۵ بسته تحولی که وزارت آموزش و پرورش برای اجرا در سال ۹۹ ابلاغ کرده است بسته تحولی «هر دانش‌آموز حداقل یک نقش اجتماعی» است که از سوی سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران طراحی شده و در جلسات شورای راهبری سند تحول مورد بررسی، تصویب و ابلاغ قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این بسته تحولی به دنبال این هستیم که دانش‌آموزان را در قالب تشکل‌های متعددی در حوزه تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان، خبرگزاری دانش‌آموزی پانا و مجلس دانش‌آموزی وارد نقش پذیری‌های اجتماعی کنیم و دانش‌آموزان با پذیرش نقش‌های اجتماعی در این تشکل‌ها توان و استعداد خود را به منصه ظهور برسانند و به فعالیت گروهی بپردازند.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه باید خروجی نقش پذیری‌ها و فعالیت‌های گروهی دانش‌آموزان در تشکل‌ها، تحقق اهداف رفتاری تربیتی باشد که سند تحول بنیادین برای دانش‌آموزان ترسیم کرده است، عنوان کرد: آنچه که ما در بسته تحولی «هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی» پیگیری می‌کنیم فراهم کردن زمینه مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های گروهی با رویکرد تربیت اجتماعی است تا زمینه‌ تحقق اهداف تربیتی ساحت‌های تربیتی را با این رویکرد فراهم شود.

وی همچنین 3 برنامه درنظر گرفته شده در بسته تحولی سازمان را توسعه و تقویت تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان، توسعه شبکه خبرگزاری دانش‌آموزی پانا، توسعه مجلس دانش‌آموزی عنوان کرد.

حاجی میرزایی: در شرایط ویروس کرونا ایران سراسر مدرسه شد

وزیر آموزش و پرورش این هفته در آیین تجلیل از معلمان و عوامل برنامه مدرسه تلویزیونی ایران شرکت کرد. آیین تجلیل از معلمان و عوامل برنامه مدرسه تلویزیونی ایران در دبیرستان ماندگار البرز تهران و با حضور وزیر آموزش و پرورش، معلمان مدرس تلویزیونی در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ و معاونت سیما سازمان صدا و سیما و مدیر شبکه آموزش برگزار شد.

محسن حاجی میرزایی در این آیین با بیان اینکه جوامع برای داشتن سر زندگی و پویایی باید توانمندی مواجه با تغییرات را داشته باشند، بیان کرد در شرایط ویروس کرونا ایران سراسر مدرسه شد.

وی همچنین گفت: با اضافه شدن به محتوای آموزشی تولید شده در سال گذشته مجموعه کاملی از تولیدات برنامه آموزشی را خواهیم داد که گام بزرگی در جهت عدالت آموزشی خواهد بود امسال نیز برنامه‌ای برای شروع سال تحصیلی داریم آن برنامه این است که شهریور متناسب با وضعیت هر منطقه و پروتکل‌های اعلامی وزارت بهداشت تا جایی که بتوانیم کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد و اگر نتوانیم به صورت حضوری برگزار کنیم، از طریق آموزش تلویزیونی، شبکه رادیویی، شبکه شاد و تولید بسته‌های آموزشی امر آموزش را پیش خواهیم برد.

وزیر آموزش و پرورش درباره تعاملی شدن این آموزش‌ها گفت: اینطور نیست که برای همیشه امکان حضور دانش‌آموزان وجود نداشته باشد بنابراین پروتکل‌ها به ما می‌گویند تعداد محدودی باید در کلاس‌ها باشند و باید برای آنان کلاس حضوری داشته باشیم همچنین فرصتی در اختیار معلمان قرار می‌دهیم تا دانش‌آموزان برای رفع اشکال نیز به آنان مراجعه کنند.

حاجی میرزایی افزود: در سازمان پژوهش محتوای تمام پایه‌ها بررسی و مشخص شده است که چه بخشی باید به صورت حضوری و چه بخشی به صورت غیرحضوری ارائه ‌شود لذا متناسب با تعداد دانش‌آموز، مساحت کلاس و امکان رفت و آمد منطبق با پروتکل وزارت بهداشت برای حضور دانش‌آموزان تصمیم‌گیری می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد که تمام وضعیت‌های بازگشایی پیش بینی شده و برای هر کدام دستورالعمل نوشته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار