روزهای پرکار آموزش و پرورش شهر تهران چگونه می گذرد؟

تهران (پانا) - در روزهای پرکار و شلوغ آموزش و پرورش شهر تهران و در شرایطی که فقط دو هفته تا بازگشایی مدارس باقیمانده است، طبقه سوم اداره کل شهر تهران مملو از رفت و آمدهای حضوری و سیگنال های مجازی و غیرحضوری متراکمی است که حاوی پیام یک بازگشایی نو و ویژه را می دهد. در گوشه ای از اتاق مدیرکل شهر تهران ارتباط مجازی مدیرکل با مدیران مناطق نوزده گانه شهر تهران است و درباره تصمیمات ستادی و اساسی و دغدغه ها و کمبودها و آمادگی ها برای بازگشایی مدارس شهر تهران گفتگو می شود و در سوی دیگر اتاق حدود ۵۰۰ نفر مدیران مدارس مناطق ۱ و ۶ و ۸ در برنامه زنده ای که در بستر شبکه شاد برگزار می شود، مهیای گفتگو با مدیر کل می شوند.

کد مطلب: ۱۱۱۶۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
روزهای پرکار آموزش و پرورش شهر تهران چگونه می گذرد؟

عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفتگویش با مدیران مدارس را با مروری بر آنچه در سال تحصیلی گذشته برای آموزش و پرورش رخ داد، آغاز کرد و از فداکاری های فرهنگیان و معلمان در عرصه های مختلف و از نحوه مواجهه های ناگهانی آموزش و پرورش با مسایل مختلف سخن گفت. از کمبودها و چالش ها و آسیب های اجتماعی که همواره تلاش بر رفع آن می شود سخن گفت و از سال تحصیلی که با سیل سیستان و بلوچستان آغاز شد و کمک های بی دریغ دانش آموزان و فرهنگیان برای کمک به هموطنان شان روایت کرد. تلاشی که به همت خیرین و فرهنگیان و دانش‌آموزان اولیای خیر آغاز شد، منجر به ساخت ۲۲ مدرسه در شهرستان کنارک توسط آموزش و پرورش شهر تهران شد. از روزهای سخت انتخابات که با حضور متعهدانه آموزش و پرورش رقم خورد سخن گفت و در نهایت اتفاق کرونا که می توانست تبدیل به ضربه مهلکی برای آموزش و پرورش باشد، اما با تلاش داوطلبانه و خیرانه همیشگی معلمان تبدیل به یک فرصت برای تحول در آموزش و پرورش شد، روایت کرد و این مهم را نقطه عطفی برای آموزش و پرورش بیان کرد.

با شیوع کرونا تفویض اختیار در راستای مدرسه محوری رخ داد

فولادوند گفت: همکاران فرهنگی متعهد ما در ایامی که بیشترین استرس در جامعه حاکم بود بصورت زنده با حضور در صدا و سیما انگیزه مقابله با بیماری را ایجاد کردند و با کمک و همت شان در فضای مجازی و حتی در تعطیلات عید نوروز اجازه ندادند لحظه ای آموزش تعطیل شود. در اردیبهشت ماه وزارت آموزش و پرورش با راه اندازی شبکه شاد باز هم همان محفل امن آموزش و پرورش را برای دانش آموزانش در فضای مجازی فراهم کرد.
مدیرکل شهر تهران با اشاره به برنامه های زنده گفتگو با مدیران مدارس مناطق مختلف در چند هفته اخیر جهت اطلاع از دغدغه های روزهای بازگشایی مدارس شان، گفت: امیدوارم این نوع گفتگوی زنده که در بستر شبکه شاد ممکن شده است از طریق مدیران مناطق با مدیران مدارس شان و مدیران مدارس با معلمان و کادر اجرایی شان انجام شود تا همانند سال های گذشته بازگشایی مطمئنی برای آغاز سال تحصیلی جدید داشته باشیم.
وی افزود: در سال تحصیلی که گذشت در عین سختی ها هیچ مبحثی از کتاب های درسی حذف نشد. نحوه برگزاری امتحانات خرداد و واگذاری تصمیم ها به کف مدرسه و شورای مدرسه نمونه بارزی از مدرسه محوری در آموزش و پرورش بود.

حتی یک نفر دانش آموز نباید از آموزش جا بماند
فولادوند با اشاره به اینکه تلاش معلمان کمتر از تلاش کادر درمان در ایام کرونا نبود، گفت: خانواده های ایرانی شهادت می دهند که تلاش مدیران و معلمان باعث تزریق امید به جامعه شد و کمترین تلفات را داشتیم.
وی افزود: سال تحصیلی پیش رو برای ما بدون هیچ تجربه قبلی شکل می گیرد و بجز آن چندماه آخر سال تحصیلی ما هیچ تجربه ای نداریم و باید تصمیمات بر اساس خرد جمعی باشد و اولویت سلامت دانش آموز و همکاران فرهنگی است. این همکاران سرمایه های مملکت هستند.
فولادوند در رابطه با نحوه بازگشایی مدارس در سال جدید گفت: به تناسب وضع موجود و شیوع کرونا مدارس در 15 شهریور بازگشایی می شود و من شما را به دستورالعمل اجرایی مدارس ارجاع می دهم. مدارس برای رصد کار دانش آموزان باید همیشه باز باشد. مدرسه و مجموعه اداری باید حضور داشته باشند و باید برنامه آموزشی در وضعیت های گوناگون نوشته شود و مشخص باشد دانش آموز از چه ابزاری برای یادگیری استفاده می کند تا مبادا دانش‌آموزی از تحصیل جا بماند. باید تلاش کنیم بسته های آموزشی را برای دانش آموزان مان را آماده کنیم. حتی یک نفر دانش آموز نباید از آموزش جا بماند.

یکم تا پنجم شهریورماه مانور آغاز سال تحصیلی
مدیرکل شهر تهران گفت: ‌همانطور که پدران و مادران ما در دوران جنگ تلاش کردند ما هم در این مرحله باید مقاومت کنیم و باید تلاش کنیم. معلمان ما در کنار کادر درمان حضور داشتند. همچنین از یکم تا پنجم شهریورماه مانور آغاز سال تحصیلی را در مدارس داریم. در این شرایط شورای مدرسه باید راهکارها را ترسیم کند، زیرا ما تجربه کافی نداریم. باید با احتیاط و با خرد جمعی پیش برویم و اگر کادر اجرایی در تصمیمات ما حضور نداشته باشند، به مشکل می خوریم.
فولادوند با اشاره به اینکه منازل ما تبدیل به مدرسه شده است گفت: سالها بود تجهیزات آموزش مجازی در اتاق های مدارس ما منتظر محتوای آموزشی بودند و اکنون محتوای متناسب با ابزارها تولید می شود پس ما به عقب باز نمی گردیم. این شرایط برای آموزش و پرورش فرصتی شد تا محتوا تولید کند و به روز شود. چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ تکنولوژی و این فرصت را باید غنیمت بدانیم. همچنین مخابرات شهر تهران در نظر دارد به مدارس دولتی شهر تهران اینترنت رایگان بدهد که از مدیران مدارس می خواهم حتما از این بستر فراهم شده استفاده کنند.

در انتهای نشست مدیرکل شهر تهران به سوالات مدیران مدارس که در بستر شبکه شاد مطرح شد، پاسخ داد. در این پرسش و پاسخ ها راجع به بازگشایی احتمالی مدارس در وضعیت زرد یا قرمز، چگونگی تعطیل بودن یا نبودن احتمالی مدارس، شهریه های مدارس، جمعیت کلاس ها، نحوه تدریس و حضور معلمان در وضعیت قرمز، اعلام نتایج سمپاد، تامین گوشی برای دانش آموزان ضعیف توسط خیرین، نحوه ارایه دروس پودمانی، محتوای هنرستان ها و برگزاری کارگاه ها، راجع به نحوه ارایه کلاس الف و ب توسط معلمان، چگونگی ارایه کلاس های فوق برنامه و ایران مهارت، نحوه مدیریت زنگ تفریح دانش آموزان، ارتقای و امنیت شبکه شاد گفتگو شد.
در این گفتگوی مجازی حدود ۱۲۶ مدیر مدرسه از منطقه۸، ۱۴۶ مدیر مدرسه از منطقه۶ و ۱۳۷ مدیر از منطقه یک شرکت داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار