با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خراسان شمالی

افتتاح مرکز جامع تشخیص، توانبخشی و آموزش کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه در استان به عنوان اولین مرکز در کشور

بجنورد (پانا) -با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی مرکز جامع تشخیص، توانبخشی و آموزش کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه رویش در استان خراسان شمالی به عنوان اولین مرکز در کشور افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۱۱۶۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح مرکز جامع تشخیص، توانبخشی و آموزش کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه در استان به عنوان اولین مرکز در کشور

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان شمالی سید جواد حسینی درتوضیح این خبرافزود: مراکز جامع تشخیص، آموزش و توانبخشی مراکزی هستند که خدمات تشخیصی، آموزشی و توانبخشی به کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه و سایر دانش آموزان ارائه می دهند.

وی ادامه داد: دانش آموزان استثنایی که در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل می باشند و دانش آموزان عادی با معرفی و ارجاع از طریق سامانه از مدرسه محل تحصیل می توانند از خدمات تشخیصی ،آموزشی و توان بخشی مرلکز استفاده نمایند.

معاون وزیر بیان کرد: پس از انجام مراحل پذیرش نوآموزان و دانش اموزان، ابتدا توسط آزماینده های مرکز مورد ارزیابی های اولیه ( غربالگری) قرار می گیرند و در صورت نیاز جهت ارزیابی های تکمیلی و یا تخصصی توسط آزماینده های تخصصی مرکز و با ابزار استاندارد موجود، مورد بررسی دقیق قرار می گیرند .

لازم به ذکر است درصورت نیاز برنامه مداخله ای و آموزش ویژه در مرکز تنظیم و اجرا می شود، گزارش دقیق گروه تشخیص همراه با تحلیل های لازم به بخش آموزشی و توان بخشی ارایه می شود.

‏گروه برنامه ریزی مداخلات آموزشی و توان بخشی به طورمشترک به طراحی و اجرای برنامه آموزشی و توان بخشی انفرادی(IEP ) برای هریک از نوآموزان یا دانش آموزان مبادرت می ورزند.

شایان ذکر است در کنار این مرکز جامع، اتاق چند حسی و اتاق تاریک ویژه اختلالات عصبی و رشدی نیز توسط معاون وزیر افتتاح شد

رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی در حاشیه آیین افتتاح اظهار داشت: مرکز یاد شده شامل ظرفیت هایی چون شنوایی سنجی، تربیت شنوایی، بینایی سنجی، درمان کودکان کم بینا، تشخیص مشکلات گفتاری و گفتار درمانی، روان سنجی در ابعاد مختلف، مشاوره و مداخله های آموزشی و کاردرمانی است.

علی متقیان افزود: برای خرید و تامین تجهیزات این مرکز ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه برای خدمات رسانی بهتر در این مرکز، نیاز به تقویت تجهیزات دستگاه بینایی سنجی است گفت: یکی از درخواست های ما از رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کمک به خرید و تامین تجهیزات نوین بینایی سنجی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار