استان گلستان روزانه بیش از ۳۰۰ هزار عدد ماسک کمبود دارد

گلستان(پانا)-با اینکه مسئولان می‌گویند ظرفیت تولید ماسک در گلستان به ۴۰۰ هزار عدد در روز رسیده اما مشکل در تأمین مواد اولیه سبب شده فقط ۷۰ هزار ماسک در استان تولید شود این در حالی است که گفته می‌شود نیاز استان روزانه ۴۰۰ هزار ماسک است.

کد مطلب: ۱۱۱۶۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد
استان گلستان روزانه بیش از ۳۰۰ هزار عدد ماسک کمبود دارد

به گزارش تسنیم،با اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان قیمت هر ماسک سه لایه را یک هزار و 500 تومان اعلام کرده اما در داروخانه‌ها و برخی فروشگاه‌ها هر عدد ماسک را کمتر از 2 هزار و 500 تا 3 هزار تومان نمی‌توان پیدا کرد.

شهروندان نه فقط از قیمت بالای ماسک بلکه از کمبود ماسک هم گلایه دارند. این در حالی است که 6 ماه از شیوع کرونا می‌گذرد و مشکلات و کمبود برخی اقلام از جمله ماسک هنوز برطرف نشده است.

آن گونه که مسئولان می‌گویند پیش از شیوع کرونا حتی یک ماسک هم در استان گلستان تولید نمی‌شد اما ظرفیت تولید به 300 هزار عدد ماسک در روز رسیده و به زودی این تعداد تا 400 هزار ماسک افزایش پیدا می‌کند. با این حال کمبود مواد اولیه برای تولید ماسک سبب شده فقط 70 هزار عدد ماسک در استان تولید شود.

با توجه به جمعیت حدود دو میلیون نفری استان و کسانی که به هر دلیلی از منزل خارج می‌شوند دست‌ کم به تولید روزانه 400 هزار ماسک در استان نیاز دارد. برای همین است که بسیاری از شهروندان در مراجعه به داروخانه‌ها با جمله "ماسک نداریم" روبه‌رو می‌شوند.

از طرفی واحدهای تولیدکننده نیز دغدغه‌های خاص به خود را دارند، آنها کمبود مواد اولیه را علت اصلی پایین بودن تولید می‌دانند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این باره گفته است: در حال حاضر روزانه تولید ماسک در استان 300 هزار عدد است که در یک ماه آینده این ظرفیت به 500 هزار عدد افزایش خواهد یافت.

حسین طلوعیان تأمین مواد اولیه را علت اصلی کمبود تولید ماسک در استان دانسته و افزود: قیمت مواد اولیه تا 5 برابر افزایش یافته است برای همین واحدهای تولید کننده مشکلات زیادی برای تأمین این مواد دارند. رایزنی‌هایی با وزارت صمت انجام شده تا بخشی از نیاز واحدهای تولید ماسک استان تأمین شود.

وی گفت: با توجه به شرایط کنونی روزانه 70 هزار ماسک در استان تولید می‌شود که امیدواریم با رفع مشکل مواد اولیه این تعداد افزایش پیدا کند.

از سویی دیگر با توجه به نزدیک شدن به ماه محرم و برگزاری برخی مراسمات و ضرورت استفاده از ماسک اما امکان تولید در استان وجود ندارد و همین نگرانی‌ها را افزایش داده است.

کارشناسان بهداشتی هم معتقدند درست است که ماسک پارچه‌ای تا حدی می‌تواند از ابتلای افراد به کرونا جلوگیری کند اما بهترین ماسک در حال حاضر همان ماسک‌های سه لایه است که در این شرایط کمبودهای زیادی در استان وجود دارد.

طلوعیان البته این را هم گفته که در تأمین مواد ضدعفونی کننده در استان مشکلی وجود ندارد و روزانه 100 هزار لیتر انواع مواد ضدعفونی تولید می‌شود.

کاوه دماوندی یکی از مدیران معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان به سفر چند روز قبل یکی از مدیران وزارت صمت به استان اشاره کرده و گفته قرار بود حواله‌هایی برای تأمین پارچه تولید ماسک به واحدهای تولیدکننده اختصاص پیدا کند که این اتفاق رخ نداد.

کمبود روزانه 300 هزار ماسک در استان گلستان این روزها بیش از هر زمان دیگری نیازمند مدیریت است، علاوه براینکه محرم در پیش است یک ماه دیگر هم پاییز از راه می‌رسد و بروز انواع بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد.

در این مدت باقی مانده دستگاه‌های متولی از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت باید این مشکل را در استان برطرف کنند تا در آینده با بحران کمبود ماسک در استان روبه‌رو نشویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار