برپایی هیات‌های دانشجویی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

تهران (پانا) - مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت همه کارها در دانشگاه‌ها تعطیل شده اما هیئت‌ها همچنان دایر هستند و تقریبا دانشگاهی نداشته ایم که هیئت در آنجا تعطیل شده باشد.

کد مطلب: ۱۱۱۶۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
برپایی هیات‌های دانشجویی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

به گزارش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام مهدی مستاجران، مدیر کل فرهنگی و امور اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به موضوع «عزاداری‌های محرم در دانشگاه‌ها» در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی دانشگاه‌ها و لزوم برنامه‌ریزی برای عزاداری آنها و کارکردهای هیئات دانشجویی، گفت: دانشگاه‌های تیپ یک همانند دانشگاه تهران و دانشگاه شریف که از کثرت جمعیت برخوردار هستند، از سه رکن دانشجو، اعضای هیات علمی و کارکنان تشکیل شده‌اند.

وی افزود: دانشجویان هم‌اکنون در دانشگاه‌ها نیستند، اما اساتید و کارکنان هستند. نکته دیگر اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها دارای کوی اساتید هستند و دیگر اینکه هیات‌های دانشجویی، هیات‌های ریشه‌داری هستند که به همت دانشجویان در کنار یکدیگر، هر ساله برگزار می‌شود، برخی دانشجویان که فارغ‌التحصیل نیز شده‌اند، در این هیات‌ها حضور دارند. امسال به دلیل ممنوعیت در سفرهای داخلی و رفت و آمدها پیش‌بینی می‌شود، بیشتر عزاداران بومی در هیات‌های دانشجویی حضور داشته باشند و از فضاهای باز و مساجد استفاده کنند، درب‌های دانشگاه در ایام محرم و ماه مبارک رمضان به سوی مردم باز هستند. البته اصولاً مخاطبان هیات دانشجویی افراد خاصی هستند که به نوعی با دانشگاه مرتبط هستند. نوع عزاداری و سخنرانی‌ها خاص است و با تأمل انتخاب می‌شود. امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که این هیات‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپا شود.

حجت‌الاسلام مستاجران درباره تفاوت برنامه‌های امسال با سال‌های گذشته و همچنین ترویج رعایت دستورالعمل بهداشتی در ایام محرم برای عموم گفت: با توجه به اینکه بخش فرهنگی دانشگاه‌ها در حوزه وظایف ما است و بخشی از دانشگاه‌ها، علوم‌پزشکی هستند، به نوعی با موضوع کرونا درگیر هستیم.

وی ادامه داد: در زمان ابتدای شیوع کرونا، بخش زیادی از همکاری‌ها از طریق نهاد هماهنگ شد و در حال حاضر نیز در بسیاری از بیمارستان‌ها دفاتر فرهنگی داریم که از حضور آقایان روحانیون استفاده می‌شود. بنابراین موضوع کرونا، از دغدغه‌های اصلی ما نیز هست. دفاتر +ما در شهرستان‌ها نیز در جریان وقایع قرار می‌گیرند و اطلاعات لازم را دارند، به همین خاطر حضور مستقیمی در این جریان داریم. در هر استان، ستادی تشکیل شده که دبیر آن با مسئولان نهاد دانشگاه‌های علوم پزشکی است که آمار و اطلاعات در دسترس است.

وی گفت: علاوه بر ابلاغ دستورالعمل وزارت بهداشت، یک دستورالعمل داخلی نیز تهیه شده است که طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. با رسانه ملی(شورای معارف سیما) هم هماهنگ شده تا مراسم‌ دانشگاهی را پوشش رسانه‌ای بدهد.

حجت‌الاسلام مستاجران در مورد ارتباط نهاد با پویش روضه‌های خانگی بیان کرد: ما آمادگی داریم این همکاری را در بحث روضه‌های خانگی به خصوص در فضاهای باز کوی اساتید دانشگاه‌ها داشته باشیم. کوی اساتید دانشگاه‌ها فضای باز خوبی دارند و می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و این پویش هم آنجا گسترش پیدا کند.

وی در مورد کارکرد هیات‌های دانشجویی و نحوه شکل‌گیری و مشارکت در آن و همچنین نقش این هیات‌ها در عزاداری‌های امسال گفت: هیات‌های دانشجویی با تأسیس دانشگاه‌ها همراه و قدمت دارند. بسیاری از اقدامات شایسته‌ای که از قبل از انقلاب در دانشگاه‌ها شکل گرفت، از طریق هیات‌های دانشجویی بوده است. این هیات‌های دانشجویی بعد از انقلاب از رونق خاصی برخوردار و به برکت دفاع مقدس شکل گرفت. در هر دانشگاه حداقل یک هیات دانشجویی مستقر شده است. شاید این مجموعه هیات دانشجویی در معرفی مظلوم واقع شده‌اند؛ تشکلی که فراگیر است. هیات‌ها به خاطر فراگیری محبت به امام حسین(ع) و ریشه‌دار بودن در ایران، فراگیرترین تشکل در دانشگاه‌ها هستند و از هر طیف و تشکلی در این هیات‌ها عضویت دارند.

وی گفت: همه کارها در دانشگاه‌ها تعطیل شده، اما هیات‌ها همچنان دایر هستند و تقریباً دانشگاهی نداشته‌ایم‌ که هیات در آنجا تعطیل شده باشد. هیات دانشجویی و دانشگاهی در دانشگاه کارکردهای بسیار خوبی دارند که یکی از آنها جلوگیری از افسردگی و درمان آن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار