توصیه هایی به داوطلبان کنکور در روزهای کرونایی

کنکوری با اولویت سلامت داوطلبان

رشت (پانا) - پنجاه و هفتمین کنکور سراسری در حالی برگزار می شود که بسیاری از استان های کشور از جمله گیلان در وضعیت قرمز از نظر کرونا قرار دارند در این شرایط تمهیدات ویژه، متفاوت و سختگیرانه ای با اولویت حفظ سلامت داوطلبان تدارک شده است.

کد مطلب: ۱۱۱۶۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد
کنکوری با اولویت سلامت داوطلبان

به گزارش دانشگاه علو م پزشکی گیلان، کرونا که سایه اش برهمه دنیا سنگینی می کند در کشور ما همه اجزا و بخش های زندگی و جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده و یکی از این بخش ها کنکور است هر ساله صدها هزار دانش آموز و خانواده چشم انتظار برگزاری آن هستند و سرنوشت شان را بدان گره می زنند.

امسال کرونا این آزمون بزرگ را هم با دغدغه ها و چالش های بسیار همراه کرد آزمونی که پیش از این قرار بود ۱۲ و ۱۳ تیرماه مانند سال های گذشته طی ۲ روز برگزار شود، اما نگرانی موجب شد موضوع برگزاری با حساسیت ها و نگرانی هایی همراه شود.

اما بالاخره بعد از هفته ها حرف و حدیث درباره برگزار شدن و نشدن آن هفته گذشته با تصمیم وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد که کنکور سراسری طی روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مردادماه و اول شهریورماه طی چهار روز برگزار شود.

کنکوری که طی سالیان سال دغدغه خانواده ها و داوطلبان بوده امسال با وجود شرایط کرونایی این دغدغه نه تنها مضاعف شده که شکل و شمایل متفاوتی هم به خود گرفته است، نگرانی برای آلوده شدن و یا شیوع کرونا در بین فرزندان این مرز و بوم.

اما مسئولان در ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا که ماهها و هفته هاست درگیر چگونگی برگزاری این آزمون بزرگ با کمترین ریسک و خطر برای داوطلبان بوده اند، این اطمینان را به داوطلبان و خانواده های آنان داده و می دهند که جای نگرانی نیست و کنکور سراسری با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا برگزار می شود.

سازمان سنجش آموزش کشور پروتکل‌های بهداشتی ویژه آزمون سراسری ۹۹ را با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و برای اجرا به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی مجری کنکور ابلاغ کرده است، بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، عوامل اجرایی و حفاظتی در صحت کامل سلامتی در اجرای آزمون همکاری خواهند داشت و نسبت به سال گذشته تعداد عوامل اجرایی برگزاری آزمون ها، حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

در گیلان هم که بالغ بر ۳۷ هزار نفر داوطلب کنکور دارد هفته هاست که برگزاری این آزمون دغدغه جدی مسئولان استان است.

افزایش حوزه های امتحانی، افزایش عوامل اجرایی، رعایت دستورالعمل های سختگیرانه بهداشتی و فاصله گذاری " ۱.۸ متری بین داوطلبان" از جمله تمهیدات آزمون سراسری امسال در استان گیلان است به داوطلبان نیز توصیه شده که حتما با ماسک در جلسه آزمون حضور داشته باشند و از خانواده های داوطلبان خواسته شده که با همکاری در رعایت موارد بهداشتی و حفظ فاصله فیزیکی دست اندرکاران را در برگزاری مطلوب کنکور یاری دهند.

حساسیت لازم در برگزاری کنکور سراسری اعمال می شود

استاندار گیلان می گوید: دولت و ستاد ملی مبارزه و مقابله با کرونا توجه جدی به سلامت مردم و فرزندان این مرز و بوم دارد از این رو حساسیت لازم را در برگزاری این آزمون ها اعمال کرده و می کند.

ارسلان زارع با بیان اینکه در هفته های گذشته شاهد برگزاری آزمون هایی همزمان با سراسر کشور در استان بودیم، اظهار کرد : برگزاری آزمون های گذشته تجربه خوبی برای برگزاری کنکور پیش رو است و باید در روزهای برگزاری کنکور سراسری در هفته جاری رعایت دستورالعمل ها را بیش از گذشته مبنای عمل قرار دهیم و بر اجرای آنها با دقت و حساسیت نظارت شود.

وی خاطر نشان کرد: در ستاد ملی کرونا و نیز دولت این اهتمام جدی است که حساسیت ها و دقت ها در کنکور پیش رو نسبت به آزمون های گذشته بیشتر شود لذا تاکید بر آن است که همه دستورالعمل ها جدی تر و فاصله فیزیکی هم در حوزه ها بیشتر شود و همکاری های لازم در این ارتباط انجام گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد : حتما باید برای برگزاری کنکور در شهرستان ها توجه و حساسیت های جدی اعمال شود و فرمانداران همکاری های لازم را در برگزاری آن داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان نیز می گوید: در جریان برگزاری کنکور سراسری در این استان تمامی پروتکل های بهداشتی در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا باید با حساسیت رعایت شود.

دکتر ارسلان سالاری عنوان می کند: هماهنگی های لازم در برگزاری کنکور صورت گرفته و از بهداشت محیط افرادی برای حضور در محل به منظور رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی اعزام می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز در این باره می گوید : این دانشگاه آمادگی لازم را در راستای رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل های بهداشتی برای برگزاری مطلوب کنکور سراسری دارد.

دکتر آبیتن حیدرزاده خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ۶ شهرستان، آستارا، تالش، لنگرود، رودسر، لاهیجان و رشت در وضعیت قرمز هستند غربالگری و دستورالعمل‌ های بهداشتی و پیشگیری در این شهرستان‌ ها با جدیت بیشتری پیگیری می‌ شود.

نماینده تام الاختیار دانشگاه گیلان در امر برگزاری آزمون ها نیز با بیان اینکه حدود ۳۷ هزار داطلب در کنکور سراسری در گیلان رقابت می کنند، بیان داشت: آزمون سراسری در ۱۱ حوزه امتحانی در شهرستان های مختلف این استان و با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

دکتر ارسلان دمیرچی خاطر نشان کرد: کنکور سراسری سال ۹۹ همزمان با سراسر کشور چهارشنبه، پنج شنبه، جمعه و شنبه، ۲۹ مرداد تا اول شهریور با همکاری دستگاههای کشوری و لشکری در استان گیلان برگزار می شود.

وی خاطر نشان کرد: اقدامات لازم بهداشتی و ایجاد فضای آرام بخش برای داوطلبان سراسری انجام شده و این آزمون حتی الامکان در فضای با ارتفاع ۶ متری برگزار می شود.

دمیرچی با بیان اینکه پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا با حساسیت در حوزه های امتحانی رعایت می شود، اضافه کرد: برای ایمن سازی، ضد عفونی حوزه‌ ها پیش بینی‌های لازم شده و داوطلبان از این بابت هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

توصیه های مهم به والدین داوطلبان در شرایط کرونایی

در کنار تمامی اقدامات مسئولان والدین و داوطالبان هم باید مشارکت و همراهی لازم را برای برگزاری بدون مساله این کنکور داشته باشند چنانکه ضروریست با خونسردی و رعایت جدی توصیه های بهداشتی "توسط داوطلبان و والدین آنها" این آزمون نیز به خوبی سپری شود.

روانشناس و مشاور تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان گیلان در این زمینه می گوید : دستگاه آموزش و پرورش با همکاری سایر دستگاه های مرتبط از جمله سازمان سنجش آموزش کشور و غیره تلاش جدی برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی در پیش گرفته و با تمهید مقدمات فراوان تمام توان خود را به کار بسته تا کنترل وضعیت را به صورت مطلوب در دست داشته باشد.

سید محمدعلی میری عنوان می کند: اما این مهم یعنی "تمهیدات" تا زمانی که بهداشت فردی توسط داوطلبان و خانواده های آنان رعایت نشود، کافی نیست، لذا داوطلبان و والدین باید به طور جدی توصیه های و پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را رعایت کنند.

وی با ارایه توصیه هایی به والدین اظهار می کند: حضور والدین جلوی درب های محل برگزاری کنکور سراسری تاثیری در نتیجه آزمون فرزندان شان ندارد بلکه داشتن پدر و مادر سالم برای فرزندان اهمیت بسیار بالاتری دارد لذا والدین تا دقایق آخر اصرار به همراهی با فرزندانشان نداشته باشند و از تجمع در محل آزمون خودداری کنند.

این روانشناس و مشاور تربیتی و تحصیلی با بیان اینکه استفاده صحیح از ماسک برای والدین و داوطلبان ضروری است، می افزاید: محل برگزاری آزمون از ساعت ۳۰: ۶ دقیقه صبح باز می شود بنابراین والدین با برنامه ریزی در ساعت اولیه مناسب فرزندان شان را به محل آزمون برسانند و از وارد کردن استرس به خود و فرزندان پرهیز نمایند.

وی عنوان می کند: حضور والدین داوطلبان در اطراف محل برگزاری آزمون به نوعی از رفتارهای پرخطر در شرایط کرونایی محسوب می شود لذا ضروریست تا والدین در صورت نیاز و امکان در خودروی شخصی حضور داشته و منتظر فرزند خود باشند ضمن اینکه از قبل چندکوچه بالاتر یا پایین تر از محل برگزاری آزمون را به عنوان قرار ملاقات پس از پایان کنکور با فرزندانشان انتخاب کنند.

روانشناس و مشاور تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان گیلان اظهار می کند: والدین داوطلبان به توصیه های عوامل اجرایی آزمون حتما توجه کنند و با آنها همکاری های لازم را داشته باشند.

وی به والدین توصیه می کند: طی چند روز اخیر تا روز برگزاری آزمون از تماس با افراد خارج از منزل خودداری کنند.

توصیه به داوطلبان

میری در ادامه مصاحبه با خبرنگار ایرنا با تاکید بر این مطلب که دانش آموزان نیز باید تا روز آزمون از منزل خارج نشوند و عدم تماس با دیگران را رعایت کنند، اضافه کرد: داوطلبان باید به این مهم توجه جدی داشته باشند که نیازی به بردن خوراکی های اضافی، آب آشامیدنی و غیره در محل برگزاری آزمون نیست در محل برگزاری کنکور از قبل تغذیه با رعایت نکات بهداشتی به صورت بسته بندی تهیه شده که در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

به گفته وی، داوطلبان باید در تمامی مراحل قبل، حین و بعد آزمون از ماسک مناسب استفاده کنند، از دست زدن به ماسک بپرهیزند ضمن اینکه ماسک باید دهان و بینی آنها را به طور کامل بپوشاند و از صحبت کردن خوداری کرده تا نیازی به جابجایی ماسک نباشد.

این مشاور تربیتی و تحصیلی عنوان می کند: داوطلبان از ماسک های فیلتر دار استفاده نکنند، چند ماسک اضافه به همراه داشته باشند در صورت امکان هنگام ورود و خروج به محل آزمون از شیلد صورت که محافظت بیشتری انجام می دهد، استفاده کنند و برای اینکه به ماسک عادت کنند تا زمان برگزاری آزمون روزی چند ساعت به طور مداوم در منزل از آن استفاده نمایند.

وی اضافه می کند: داوطلبان روز آزمون حفظ فاصله فیزیکی حدود ۲ متر را رعایت کنند، از دست دادن با دوستانشان بپرهیزند، از دست زدن به سطوح و صندلی دیگران حتی الامکان خودداری نموده و برای بحث و گفت و گو در مورد سئوالات آزمون یا صحبت های جانبی از فضای مجازی یا تلفن استفاده نمایند.

میری در ادامه توصیه هایش می گوید : شرکت کنندگان کنکور سراسری محلول های ضدعفونی مناسب در اختیار داشته باشند و قبل و بعد آزمون از آن استفاده کنند تا حدامکان از سرویس های بهداشتی عمومی استفاده نکنند در صورت ضرورت و نیاز از دستکش یک بار مصرف و محلول های ضدعفونی کننده بهره مند شوند و در سرویس بهداشتی ماسک را از صورت خود برندارند.

وی ادامه می دهد: داوطلبان در مدت برگزاری آزمون از خاراندن و دست زدن به سر، صورت، چشم، دهان و بینی خودداری کنند تا نیازی به استفاده از محلول های ضدعفونی نباشد و وقتشان را در این زمینه صرف نکنند، قبل از استفاده تغذیه دست ها را ضدعفونی کنند و در این ارتباط طوری برنامه ریزی نمایند تا زمان زیادی بدون ماسک نباشند همچنین مواظب باشند تا موادضدعفونی کننده بر روی پاسخنامه ها ریخته نشود.

نام و یاد خدا آرامش بخش قلب ها

روانشناس و مشاور تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش در کنار این اقدامات دوری از استرس و حفظ آرامش را ضرورتی مهم برای داوطلبان می داند و می گوید : نام و یاد خداوند آرام بخش قلب هاست و داوطلبان با یاد و نام خداوند از پروردگار بخواهند تا انرژی لازم در اختیارشان قرار دهد تا بتوانند در این روز سرنوشت ساز از آن به درستی بهره ببرند.

وی با اشاره به فواید ارزشمند ذکر صلوات و ذکرهای مختلف بر اساس آموزه های دینی اظهار داشت: فرستادن صلوات و ذکرها هنگام شروع آزمون برای کاهش استرس، هیجان و فشار عصبی داوطلبان موثر است.

کنکور و ضرورت مدیریت استرس ها

با شمارش معکوس برای برگزاری کنکور سراسری جدای از استرس داوطلبان، والدین نیز نگرانی هایشان برای آینده فرزندان و در عین حال سلامت آنان در جریان آزمون دو چندان شده است.

روانشنانس و مشاور تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان گیلان خطاب به والدین می گوید :آنچه ضروری است آنکه والدین استرس خود را باید مدیریت کنند تا بتوانند به فرزندانشان هم آرامش خاطر دهند.

وی با بیان اینکه ارائه و آموزش دستورالعملهای بهداشتی به عنوان ضرورت به داوطلبان، می افزاید : همچنین باید توجه داشته باشید اگر فرزندتان به درستی از پس این آزمون برآید بسیار عالی، خوشایند و قابل ستایش است اما اگر به هر دلیلی آن طوری که شما انتظار داشتید اتفاق نیافتاد باید از اعتماد به نفس و کرامت انسانی فرزندتان به طوری جدی محافظت و مراقبت کنید.

وی کنکور سراسری را یکی از مراحل زندگی عنوان کرد و اظهار داشت: والدین باید به این مهم توجه جدی داشته باشند که فرزند آنها برای انجام کارهای بزرگی به این دنیا پا گذاشته و کنکور سراسری می تواند یکی از کارها و یا مراحل مهم زندگی او باشد.

میری بیان داشت: انتظار است تا والدین عشق به زندگی و حیات را در دل فرزندانشان زنده نگه دارند و در صورت عدم موفقیت از سرزنش و نکوهش آنها جدا خودداری کنند.

کارت ورود به جلسه کنکور سراسری ۹۹ از فردا "سه شنبه" ۲۸ مرداد تا "چهارشنبه" ۲۹ مرداد در سایت سازمان سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org توزیع می شود.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور؛ داوطلبان گروه آزمایشی هنر، صبح چهارشنبه ۲۹ مرداد، داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح پنجشنبه ۳۰ مرداد، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی صبح جمعه ۳۱ مرداد و داوطلبان گروه زبان های خارجی صبح شنبه اول شهریور با هم رقابت می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار