بررسی آثار کارل چاپک نویسنده و روزنامه نگار ضد فاشیست در رادیو نمایش

تهران (پانا) - این هفته برنامه «هزارتوی داستان» رادیو نمایش به بررسی آثار نویسنده ی پرآوازه چک، کارل چاپک می پردازد.

کد مطلب: ۱۱۱۶۳۳۱
لینک کوتاه کپی شد
بررسی آثار کارل چاپک نویسنده و روزنامه نگار ضد فاشیست  در رادیو نمایش

به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، کارل چاپک نویسنده ای است که معتقد بود: «تصور کنید چه سکوتی برقرار خواهد شد اگر مردم مجبور باشند فقط درباره ی چیزهایی که به درستی میدانند حرف بزنند»

بهناز بستان دوست مجری کارشناس برنامه «هزارتوی داستان» ضمن اعلام این مطلب افزود: کارل چاپک در سال 1890چشم به جهان گشود و در دوران جنگ جهانی به عنوان روزنامه نگار فعالیت چشمگیری داشت. او نوشتنِ گونه های ادبی بسیاری از جمله داستانهای علمی و کارآگاهی را تجربه کرد، اما فعالیت او در زمینه روزنامه نگاری و ارائه مقالات تاثیرگذارش باعث شد تهدیدی برای دیکتاتورهای فاشیستی به شمار آید تا اینکه اواسط دهه 1930 ، به "یک ضد فاشیست آشکار" تبدیل شده بود.

وی ادامه داد : چاپک در زمینه ادبیات داستانی از اولین نویسندگانی است که در زمینه ژانرعلمی تخیلی نام خودش را ثبت کرده و نکته مهم درباره ی او این است که او اولین کسی است که واژهٔ ربات را که در تقبیح زندگی و تمدن ماشینی است، برای نخستین بار در کتاب « کارخانه ربات‌سازی روسوم» معرفی کرد و مفهوم آن را تبیین کرد.

گفتنی است در این برنامه بهناز بستاندوست داستان «کلکسیون تمبر» او را روایت کرده و در بخش کارشناسی با کیهان بهمنی به تحلیل و بررسی این اثر خواهند پرداخت. همچنین گویندگی بیوگرافی را رضا عمرانی به عهده گرفته است.

«هزارتوی داستان» به تهیه کنندگی ژاله محمدعلی ، جمعه ها ساعت 21:00 از رادیو نمایش پخش می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار