پمپئو: من نگفتم، اوباما گفت!

تهران (پانا)‌- وزیرامور خارجه آمریکا در پی مورد تمسخر قرار گرفتن ادعایش درباره حق آمریکا برای به‌کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران، سعی کرد با استناد به اظهارات رئیس‌جمهور پیشین آمریکا خود را توجیه کند.

کد مطلب: ۱۱۱۶۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد
پمپئو: من نگفتم، اوباما گفت!

به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پی گزارشی که شبکه آر تی درباره تمسخر وی از سوی کاربران توییتر در پی پیامش درباره حق استفاده از مکانیسم ماشه منتشر کرده بود، خطاب به این شبکه در صفحه توییترش نوشت: شما باز هم اشتباه کردید. این اظهارات درباره مکانیسم بازگردانی تحریم ها گفته من نیست و متعلق به رئیس جمهور اوباما است. او به درستی به کنگره گفت که آمریکا هر زمانی که بخواهد می‌تواند تحریم ها علیه ایران را بازگرداند و هیچ کشوری نمی تواند مانع شود. این هنوز هم صحیح است. منتظر اصلاحیه شما خواهم بود.

اظهارات پمپئو در این پیام توییتری‌اش در پی این مطرح می شود که طبق گزارش شبکه آر.تی او پیش از این پس از آن آمریکا که حمایت حداکثری برای پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در رای گیری شورای امنیت سازمان ملل را کسب نکرده بود، در پیامی توییتری گفته بود: هر زمانی که دولت آمریکا به این نتیجه برسد ایران به تعهداتش عمل نمی کند، هیچ کشور دیگری نمی‌تواند مانع اختیار ما برای بازگردانی تحریم های چندجانبه شود.

بنا به گزارش شبکه آر.تی، پمپئو با گفتن این که این اقدامات تنبیهی "چندجانبه" خواهد بود، در فضای مجازی مورد تمسخر قرار گرفت.

پمپئو در حالی این اظهارات را به باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا نسبت می دهد که او این اظهارات را در زمانی مطرح کرده بود که آمریکا هنوز عضوی از برجام بود.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای خارج شد. دولت آمریکا پیش از این تهدید کرده بود که اگر پیش نویس قطعنامه‌اش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تمدید نشود، با به‌کارگرفتن مکانیسم بازگردانی تحریم ها در توافق هسته ای، تحریم های سازمان ملل علیه ایران را دوباره اعمال خواهد کرد.

ادعای آمریکا در این باره در حالی مطرح می شود که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای خارج شده است و استفاده از این مکانیسم تنها برای اعضای برجام محفوظ است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار