مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اعلام کرد:

لزوم ترویج سبک زندگی فعال و سالم در مدارس استان خراسان جنوبی

بیرجند(پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اعلام کرد یکی از راهکارهای موثر در کنترل وزن و چاقی دانش آموزان، نهادینه شدن فرهنگ و ترویج سبک زندگی فعال و سالم است.

کد مطلب: ۱۱۱۶۲۷۵
لینک کوتاه کپی شد
لزوم ترویج سبک زندگی فعال و سالم در مدارس استان خراسان جنوبی

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش خراسان جنوبی، محمد علی واقعی صبح امروز با بیان این که دستورالعمل پروژه «کنترل وزن و چاقی دانش آموزان به شهرستان ها، مناطق و مدارس استان ابلاغ شده است؛ اظهار کرد: کودکان، نوجوانان و جوانان دانش آموز، سرمایه‌های اصلی انقلاب اسلامی و آینده‌سازان بهارستان علم و ادب هستند.

او؛ تربیت متوازن و تمام ساحتی دانش‌آموزان را مهم‌ترین مطالبه سند تحول بنیادین و رویکرد آموزش‌ و پرورش خراسان جنوبی دانست و عنوان کرد: شیوع افزایش وزن و چاقی؛ از جمله عوامل مهمی است؛ که سلامت امروز و فردای دانش آموزان در حال رشد ما را به مخاطره می‌اندازد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که افزایش وزن و چاقی، علاوه بر مخاطره ساز بودن برای سلامت دانش آموزان در طول تحصیل، در زندگی آینده آنان تأثیرگذار است، تصریح کرد: بروز مشکلات بهداشتی، سلامتی و شیوع بیماری‌های غیر واگیر از جمله مهم ترین آثار این تأثیر گذاری به شمار می رود.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی اضافه کرد: به همین منظور وزارت آموزش‌وپرورش پروژه «کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم»را تدوین کرد؛ تا از این رهگذر نقش مؤثری در تأمین سلامت عمومی امروز و آینده جامعه ایفا کند.

او، توجه ویژه مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق؛ به ویژه مدیران مدارس استان را به ابعاد، اهداف، شیوه و زمان اجرای این پروژه خواستار شد و تأکید کرد: مشارکت فعال، هماهنگی اولیای دانش آموز با آموزه‌های اولیای مدرسه، تضمین‌کننده تحقق اهداف پروژه خواهد بود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، مشارکت و حمایت تمامی سازمان‌ها و عوامل سهیم و مؤثر در سلامت جامعه را در موفقیت و اجرای مطلوب این طرح مؤثر دانست و بیان کرد: روابط عمومی های آموزش و پرورش نیز موظفند؛ با مشارکت جامعه خبری استان و استفاده از فنون مدیریت اطلاع‌رسانی و پویش‌های استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای در تبلیغ و ترویج پروژه به‌منظور توسعه مشارکت تمامی ذینفعان و حمایت اجتماعی استفاده کنند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، افزود: مدیران، معلمان و مربیان می توانند جهت مطالعه و انتقال مفاهیم آموزشی دستورالعمل‌های این پروژه اعم از نحوه اجرا، آموزش منابع انسانی، مشارکت والدین، تغذیه سالم و فعالیت بدنی به سامانه حوزه تربیت‌بدنی و سلامت و یا کانال‌های مرتبط در شبکه شاد مراجعه کنند.

دبیر شورای آموزش پرورش خراسان جنوبی، یادآور شد: با افزایش فعالیت‌های حرکتی در مدارس و تأکید بر افزایش تحرک در محله و منزل، در پایگاه تغذیه سالم مدرسه و در منزل، می توان محیط تغذیه‌ای سالمی برای کنترل کالری موردنیاز دانش‌آموزان فراهم کرد.

او تمام دانش آموزان مدارس استان؛ اعم از افراد لاغر، دارای وزن طبیعی، وزن اضافی و چاق را جامعه هدف این طرح برشمرد و خاطرنشان کرد: در عنوان کردن اثرات منفی وزن اضافی و چاقی باید از افراط و تفریط پرهیز کرد چرا که زمینه ساز تأثیرگذاری منفی روحی دانش آموزان دارای اضافه‌وزن و چاق می شود.

واقعی، آموزش، مشاوره و حمایت را سه عامل موفقیت طرح سبک زندگی فعال و سالم، در مدارس استان دانست و ابراز کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تحرک کمتر دانش آموزان، اجرای پروژه کنترل وزن دانش آموزان با همکاری معلمان، والدین و دانش‌آموزان و پیگیری از طریق سامانه شاد و فضای مجازی مطابق دستورالعمل ضروری است.

او زمان پیش‌آزمون تعیین شاخص توده بدنی دانش آموزان در مرحله اولیه را حداکثر تا 15 آبان ماه، اعلام کرد و گفت: در این آزمون دانش آموزان دارای اضافه‌وزن و چاق توسط عوامل مدارس اعم از مدیران، معاونان، دبیران، آموزگاران و مراقبین سلامت، شناسایی شده، سپس با آموزش، مشاوره و حمایت با همکاری خانه و مدرسه، دانش آموزان وزن خویش را مدیریت می‌کنند و پس از آزمون مرحله ثانویه، تغییرات شاخص توده بدنی تعیین و تحلیل می شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، ادامه داد: دریافت هرگونه هزینه از دانش آموزان با هر عنوانی در اجرای این طرح ممنوع بوده و مدیران مدارس از اجرای آن به‌صورت برون‌سپاری خودداری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار