خط شکنی وزارت آموزش و پرورش در برگزاری مجازی مسابقات قرآن عترت و نماز

مشهد (پانا) - مدیر کل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بیان کرد برگزاری مسابقات قرآن عترت و نماز دانش آموزان و فرهنگیان به صورت مجازی الگویی خوبی برای برگزاری مسابقات قرآنی سایر نهاد ها است.

کد مطلب: ۱۱۱۶۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
خط شکنی وزارت آموزش و پرورش در برگزاری مجازی مسابقات قرآن عترت و نماز

سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن عترت و نماز دانش آموزان و پنجمین دوره مسابقات قرآن عترت و نماز فرهنگیان کشور در حال برگزاری است که بخش‌هایی دانش آموزی آن خاتمه پیدا کرده و بخش فرهنگیان هم اکنون در کنار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج علیه السلام در حال برگزاری است.

محمد رضا مسیب زاده در حاشیه برگزاری مسابقات، در گفت و گو با خبرنگار پانا اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاثیری که بر کشور عزیزمان و کل جهان گذاشته و جلوگیری از اجرای برنامه های تجمعی، جشنواره ها، اردوها و فعالیتهای حضوری، ستاد برگزاری و برنامه ریزی مسابقات از ماه ها قبل پیش بینی هایی لازم را انجام داده است و از اواخر فروردین به طور جدی تصمیم به برگزاری مسابقات گرفت تا برنامه های قرآنی تعطیل نشود اما روش های آن تغییر کند.

تبدیل تهدید ویروس کرونا به فرصت، در برگزاری مسابقات مجازی قرآن

وی با اشاره به صحبت های از مقام معظم رهبری و تاکیدات زیاد ایشان پیرامون توجه به فضای مجازی گفت: ۳ جمله معروف مقام معظم رهبری اینکه ‌اگر رهبر نمیشدم مسئول فضای مجازی کشور میشدم، اینکه اهمیت فضای مجازی اندازه انقلاب اسلامی است و یا اینکه ذکر مستحبی بعد از هر نماز پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی است و از طرف دیگر شیوع ویروس کرونا که برای ما یک تهدید بود در این فضا تبدیل به یک فرصت شد و با عنایت به راه اندازی شبکه دانش اجتماعی دانش آموزان(شاد) که یک ظرفیت بسیار بسیار ارزشمندی در آموزش و پرورش محسوب می شود و زمینه بسیار خوبی را مهیا کرده است، مجموعاً ما را بر این داشت که مسابقات را با تمام سختی ها و دشواری هایش به صورت مجازی برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه در موضوع قرآن و عترت و نماز می‌بایست بهترین الگو را ارائه می‌دادیم گفت: معتقد به این بودیم که کار ضعیف انجام نشود، یعنی برگزار نشدن مسابقات را بر ارائه کار ضعیف ترجیح می‌دادیم. با تشکیل ستاد، زیرساخت‌های موجود و برنامه ریزی که توسط همکاران بسیار خوب در استان های میزبان، استان خراسان رضوی و شهرستان های استان تهران انجام شد از طرفی چون تجربه مرحله مقدماتی مسابقات بین المللی و مرحله استانی مسابقات را به صورت غیر حضوری و مجازی داشتیم نتیجه بر این شد که مسابقات در فضای مجازی برگزار شود.

فکر نمی کردیم برگزاری مجازی مسابقات قرآن عترت و نماز در این سطح مورد توجه قرار گیرد

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: حقاً و انصافاً باید اذعان کرد که فکر نمیکردیم برگزاری مجازی این مسابقات در این سطح مورد توجه قرار گیرد چرا که وزارت آموزش و پرورش خط شکنی کرد و برای بسیاری از سازمانها و ارگانها و نهادهای مختلف زمینه را آماده کرد که با الگوگیری از این مسابقات مسابقات خودشان را برگزار کنند.

حضور بیش از ۱۶۰ داور ملی و بین المللی در مسابقات

مسیب زاده گفت: عزیزان ما در شورای عالی قرآن و همچنین ستاد عالی مسابقات قرآن کشور مستقر در سازمان اوقاف و امور خیریه، مسئولین محترم مرکز قرآنی سازمان اوقاف از مسابقات بازدید و ارزیابی مثبت داشتند همچنین بیش از ۱۶۰ داور ملی و بین المللی این دوره از مسابقات را داوری کردند.

ارسال ۲۵۰۰ بسته متبرک حضرت رضا علیه السلام به درب منزل متسابقین

وی ضمن تشکر از همه برگزارکنندگان مسابقات از سطح مدرسه تا مرحله استانی و کشوری گفت: در حاشیه مسابقات برنامه های مختلفی پیشبینی شد، از جمله این که ۲۵۰۰ بسته اهدایی متبرکه آستان مقدس حضرت امام رضا علیه السلام به در خانه های عزیزان متسابق پست شد در دستنوشته های مسابقات مشهود است که با دلگرمی و شادابی و علیرغم اینکه نگران اینکه بودند، نتوانستند حضوری در مسابقات شرکت کنند ولی وقتی که بسته متبرک را دریافت کردند، این احساس را داشتند که هدیه مستقیم از امام رضا به دستشان رسیده است.

مدیر کل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، گفت: اینکه ما به طور غیر مستقیم به ۲۵۰۰ دانش آموز استفاده از فضای مجازی را آموزش دادیم و اینکه بتوانند از نرم افزار شاد به صورت حرفه ای استفاده کنند و بتوانند از دل بستر ها و فضاهای موجود دیگر فضای مجازی استفاده کنند همچنین زیارت مجازی ازحرم حضرت علی بن موسی الرضا و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی از برنامه های جانبی این مسابقات بوده است.

فعالیت های قرآنی برای مسئولین آموزش وپرورش مهم است

وی گفت: بازدید مجازی وزیر محترم از تمامی سالنهای برگزاری مسابقات و سخن گفتن برای دانش آموزان، شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل ستادی که همه آنها به نوعی در مسابقات حصو ر داشته اند همه مبین این نکته است که فعالیت های قرآن و عترت برای مسئولین آموزش و پرورش مهم است. مسیب زاده گفت: تربیت در فضای حقیقی انجام می شود ما به دنبال برگزاری مسابقات غیرحضوری نبودیم اصرار ما به مسابقات حضوری است ، نفس به نفس چهره به چهره و فضای تعلیم و تربیت فضای مهارت آموزی در فضای حقیقی است، کرونا یک انتخاب نبود یک اجبار بود از این جهت ما تغییر روش دادیم.

حضور بیش از هفت و نیم میلیون نفر رشته در مرحله آموزشگاهی مسابقات

وی گفت: در مرحله آموزشگاهی بیش از ۷ و نیم میلیون نفر رشته شرکت می کنند، مرحله دوم مرحله شهرستان و منطقه است ومرحله سوم استانی است، مرحله چهارم کشوری که برگزار می شود و دوسالانه مرحله بین المللی مسابقات را نیز داریم که مورد تاکید است تنها مسابقه که در آموزش و پرورش مرحله بین المللی دارد، مسابقات قرآن عترت و نماز است و این هم اتفاق بسیار ارزشمندی است. تمام هم و غم ما در مدرسه است چرا که هرم جمعیتی ما در آنجا است، بسیاری از داوران ما که در این مسابقات آثار را داوری می‌کنند خودشان در مرحله‌های قبلی و دوره های اول مسابقات جزء شرکت‌کنندگان بودند.

اجرای متسابقین در منازلشان نکته طلایی امسال مسابقات بود

وی اظهار کرد: اتفاقی که امسال افتاد و باید به عنوان یک نکته طلایی از آن یاد کرد این است که امسال مسابقات در خانه ها برگزار شد، اینکه دانش آموزان عزیز و فرهنگیان بزرگوار در منزل خودشان اجرا کردند و فضای اجرا را خودشان آماده کردند، یا در بقاع متبرکه، در مسجد یا در منزل کار خودشان را ارائه کردند قطعا مسابقات به جامعه و خانواده کشیده شده است. ضمن اینکه باید تشکر کرد از عزیزان در شبکه قرآن و معارف سیما که افتتاحیه و اختتامیه مسابقات را پخش کردند و به صورت زنده از شبکه شاد هم پخش شد اینها همه توفیقاتی بودکه این مسابقات را مردمی کرد کند و به جامعه بکشاند.

انس با قرآن ما را در تمام مراحل زندگی بیمه می کند

مسیب زاده سلامتی را در ارتباط با قرآن دانست و گفت: انس با قرآن ما را در تمام مراحل زندگی بیمه خواهد کرد و فراموش نکنیم که مسابقات یک ابزار است، هدف اصلی ما تربیت قرآنی است، یکی از ابزارها که در آن رقابت و انگیزه وجود دارد مسابقات است سفیران خواهند بود مسابقات است و این دانش آموزان و فرهنگیان عزیز سفیرانی خواهند بود که در واقع ارزش های دینی را در مدارس در و در بین همکاران و جامعه تسری دهند.

وی گفت: از همه کسانی که در برپایی این مسابقات را تلاش کردند، از عزیزان در ستاد عالی مسابقات قرآن کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه، صدا و سیمای جمهوری و سیمای جمهوری اسلامی، عزیزانمان در سطح مدرسه، منطقه و استانها و خصوصاً دوستان میزبان خراسان رضوی و شهرستان های استان تهران در کنار همه بزرگواران اداره کل قرآن، عترت و نماز و معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، از وزیر محترم که لحظه به لحظه مسابقات همراهی کردند و معاون محترم پرورشی صمیمانه تشکر می کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار