کسب مدال های قهرمانی جوان بیرجندی دربازی شطرنج

بیرجند(پانا):مجتبی قلاسی مود قهرمان کشوری شطرنج استان خراسان جنوبی از وضعیت خوب این بازی دراستان خبرداد .

کد مطلب: ۱۱۱۶۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد
کسب مدال های قهرمانی  جوان بیرجندی دربازی شطرنج

مجتبی قلاسی مود قهرمان کشوری شطرنج استان خراسان جنوبی صبح امروز در گفتگو با خبرنگارپانا گفت:از دوران کودکی به دلیل شطرنج بازبودن پدرش علاقه مند به یادگیری بازی شطرنج شد و دارای مدالهای قهرمانی استانی و کشوری مانند قهرمانی علمی فرهنگی ،نایب قهرمانی کشوری،خاوران1 و... می باشد ،وی در 19 سالگی مربی شطرنج بوده وکارشناس ارشد زبان انگلیسی و مترجم گروه شطرنج جوانهاست.
مجتبی قلاسی مود گفت:آمادگی جسمانی برای شطرنج الزامی است زیرا در سطح قهرمانی جهان برای مسابقات جهانی ممکن است هر نفر 2 تا 3 کیلو گرم وزن کم کند .
او ادامه داد: افراد ناشنوا و نابینا نیز میتوانند در بازی شطرنج شرکت کنند برای افراد نابینا و کم بینا شطرنج های خاصی طراحی شده که میتوانند یادبگیرند .
قلاسی اظهار کرد:در وضعیت کرونا کلاس ها به 2 صورت مجازی وحضوری برگزار می شود درشرایط کنونی حضور تعداد شطرنج آموزان کم است.
وی افزود:روش های شطرنج متفاوت است بعضی روش ها جنبه تبلیغاتی دارد تا رقابتی؛ یکی از مسابقات تبلیغاتی سیمولتانه یا همزمان است که یک بازیکن در مقابل تعداد مشخصی بازی می کند،رکورد دار سیمولتانه در ایران آقای احسان قائم مقامی است که حدودا با 600 نفر بازی کرد .
مجتبی قلاسی مود گفت :شطرنج رقابتی شامل برق آسا ،سرعتی و فکری است که در بازی فکری بازیکن یک ونیم ساعت وقت دارد و بعداز هر حرکت،30 ثانیه به وقت بازیکن اضافه می شودو اگر در مسابقه ای زمان شخص صفر شود حتی جلوتر هم باشد وی بازنده خواهد بود.
قهرمان ملی شطرنج گفت: برای شرکت در مسابقات بین المللی شطرنج لازم است یک درجه ای بنام ریتینگ بین المللی گرفت، آقایان قلاسی ،فرساد و اشتری اولین ریتینگ داران بین المللی خراسان جنوبی هستند و شطرنج بازان فعال استان درحال حاضر70 نفر هستند .
مجتبی قلاسی مود درپاسخ به سوال وضع درآمد یک شطرنج باز اظهار کرد:اوضاع درآمد شطرنج نسبت به بقیه رشته های ورزشی میزان انتظار را ندارد ولی سرمایه گذاری در دراز مدت می تواند خوب باشد ،چون بیشترین هزینه شطرنج روی ساعت و شرکت در مسابقات است ؛ مسابقات شطرنج 7الی 8 روز طول می کشد وهزینه بالایی دارد.
اوگفت :شطرنج جزو محدود رشته هایی است که بازنشستگی ندارد و بازیکن می تواند تا سال های پایانی عمر بازی کندو قهرمانی سنین بالای پیشکسوتان هر ساله برگزار می گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار