محبی خبر داد:

راه‌اندازی کانال ویژه طرح «بوم» در شبکه «شاد»

تهران (پانا) - دبیر برنامه ویژه مدرسه (طرح بوم) خبر داد در کانال ویژه طرح «بوم» در شبکه «شاد» همه اطلاعات طرح «بوم» بارگذاری می‌شود که شامل همه بخش‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها، معرفی کتاب و مقالات و ... است و مدیران مدارس کل کشور به اینها دسترسی پیدا می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۱۵۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی کانال ویژه طرح «بوم» در شبکه «شاد»

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، عظیم محبی درباره طرح «بوم» توضیح داد: «این طرح به معنای برنامه‌ریزی ویژه در سطح مدرسه است که سال 1397 از طریق شیوه‌نامه‌ای برای همه مدارس کشور در سطوح متوسطه اول و دوره دوم ابتدایی ابلاغ شد.»

وی اضافه کرد: «بر اساس این شیوه‌نامه، مدارس اختیار دارند با توجه به نیازسنجی‌های خود تا 60 ساعت از زمان رسمی مدرسه را به طراحی و اجرای برنامه‌های مناسب دانش‌آموزان اختصاص بدهند. به این معنا که طراحی و اجرای برنامه‌های این 60 ساعت به مدارس سپرده شده است. این طرح از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، طراحی، تدوین و اجرا می‌شود و هدف آن کاهش تمرکز در برنامه‌ریزی درسی در سطح کشور است.»

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: «برای اجرای طرح «بوم» مدارس می‌توانند این 60 ساعت را به 6 ساحت گوناگون شامل مباحث اعتقادی، اخلاقی، علمی، اجتماعی سیاسی، زیباشناسی و هنر، زیستی و تربیت بدنی، اقتصادی و حرفه‌ای اختصاص بدهند. البته هر مدرسه می‌تواند بر اساس نیازسنجی‌های خود ترکیبی از این ساحت‌ها را انتخاب کند.»

وی رویکرد اصلی طرح «بوم» را ارتقای مهارت دانش‌آموزان دانست و افزود: «تلاش می‌کنیم با این طرح، خلاءهایی را که در سیستم آموزشی وجود دارد، جبران کنیم.»

محبی با ارائه توضیحاتی درباره چگونگی اجرای طرح«بوم» ادامه داد: «برای تحقق این شیوه‌نامه در سال‌های گذشته فعالیت‌های علمی خاصی انجام شد از جمله اینها آموزش 100 مدرس بود که آنان در مرحله بعد، به آموزش حضوری و غیرحضوری مدیران مدرسه کشور پرداختند.»

دبیر برنامه ویژه مدرسه درباره چگونگی ارزیابی اجرای این طرح در مدارس گفت: «ارزیاب‌های ما به صورت حضوری در مدارس حاضر می‌شوند و ارزیابی آنان از جنس روایت‌نگاری است که در واقع مشاهدات خود را توصیف می‌کنند و در مرحله بعد به تحلیل و داوری می‌پردازند.»

محبی از راه‌اندازی کانالی ویژه طرح «بوم» در شبکه «شاد» خبر داد و افزود: «در این کانال همه اطلاعات طرح «بوم» بارگذاری می‌شود که شامل همه بخش‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها، معرفی کتاب و مقالات و ... است و مدیران مدارس کل کشور به اینها دسترسی پیدا می‌کنند.»

وی مهم‌ترین اهداف اجرای طرح «بوم» را توجه به نیازهای محلی و بومی و زنده کردن این نیازها دانست و گفت: «در کنار این، دنبال کردن نیازهای فردی هم برایمان بسیار مهم است چرا که هر یک از دانش‌آموزان استعداها و نیازهای خاص خود را دارند و ما با اعتمادی که به مدیران و کارکنان مدارس داریم، برنامه‌ریزی در این زمینه‌ها را به آنان سپرده‌ایم به این جهت که آموزش فقط در کتاب‌های درسی نیست.»

محبی، کاهش تمرکز آموزش و پرورش را یکی دیگر از اهداف طرح «بوم» خواند و افزود: «با اجرای این طرح از 20 درصد برنامه‌های مدارس، تمرکززدایی می‌شود.»

وی اضافه کرد: «شعار ما در اجرای طرح بوم، «مدرسه برای محله و محله برای مدرسه» است که به موجب آن دانش‌آموزان می‌توانند با حضور در مکان‌های گوناگون محل خود مانند کتابخانه، گل‌فروشی، شیرینی‌فروشی، نانوایی و ... آموزش‌های عملی ببینند و از ظرفیت‌ این مکان‌ها بهره‌مند شوند.»

محبی در پایان گفت: «امسال سومین سالی است که طرح «بوم» اجرا می‌شود و بخشنامه‌های آن به تمام مدارس رفته و مشغول تولید محتوا و ارزیابی هستیم که البته همه اینها با در نظر گرفتن وضعیت کرونایی خواهد بود. ضمن اینکه تلاش داریم این طرح را در دیگر مقاطع تحصیلی نیز اجرایی کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار