تشریح برنامه‌های آموزش ‌و پرورش در پنجمین برنامه گفت‌وگوی هفته از سوی اعضای شورای معاونان

تهران (پانا) - اعضای شورای معاونان در پنجمین برنامه گفت‌وگوی هفته برمدار تحول و بهبود یادگیری که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و وزیر آموزش و پرورش برگزار شد به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش ‌و پرورش و حوزه‌های مشترک همکاری پرداختند.

کد مطلب: ۱۱۱۵۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد
تشریح برنامه‌های آموزش ‌و پرورش در پنجمین برنامه گفت‌وگوی هفته از سوی اعضای شورای معاونان

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، در پنجمین نشست از سلسه نشست‌های گفتگوی هفته که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور که با محوریت موضوع گفت‌وگو بر محور تحول با حضور محسن حاجی میرزایی و جمشید انصاری و مدیران کل استانی و روسای مناطق۷۶۰ گانه آموزش‌وپرورش سراسر کشور و در فضای مجازی بر بستر شبکه شاد برگزار شد، اعضای شورای معاونان به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش ‌و پرورش پرداختند.

بین خواسته‌ها و داده‌های دولت به آموزش و پرورش همخوانی وجود ندارد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع، اظهار کرد: با وجود همه محدودیت‌ها اقدامات سازمان اداری و استخدامی در سال‌های اخیر در بخش آموزش و پرورش کم سابقه بوده است.

وی ادامه داد: گسستی بین دستگاه اجرایی و دستگاه سیاستگذار در حوزه منابع انسانی وجود دارد اگر تبیین درستی و یک نگاه علت و معلولی از این مسائل و مشکلات داشته باشیم می‌توان هم در سازمان اداری استخدامی برنامه‌ریزی بهتری داشت و ارتباط ارگانیک‌تر برقرار کرد و هم دستگاه‌های اجرایی از این حالت بیرون بیایند.

علی الهیار ترکمن افزود: اهداف موضوعی نباید تحت الشعاع قرارگیرد لذا سیاست‌های دولت‌ها نسبت به آموزش‌وپرورش شفاف نیست و تقاضایی که از آموزش‌وپرورش دارند، مبتنی بر واقعیت نیست .

وی ادامه داد: با توجه به بودجه‌ای که در اختیار آموزش‌وپرورش قرار می‌گیرد، پوشش تحصیلی باید۶۰درصد باشد اما اکنون بیش از ۹۲درصد تحت پوشش قرار دارند لذا دولت‌ها باید سیاست‌گذاری‌های شفافی در قبال آمورش‌وپرورش داشته باشند.

الهیار ادامه داد: غلبه شاغل محوری برشغل محوری یکی دیگر از مواردی است که باید اصلاح شود لذا همه چیز بر اساس منافع شاغلی تعریف می‌شود تاثیر شغل و استانداردهای شغلی بسیار کاهش یافته است دخالت‌های بیرونی و عدم چاره‌ اندیشی برای مدیریت این موضوع نیز این مورد را تقویت می‌کند.

وی به تصویب ۱۱قانون برای استخدام نیروهای حق التدریسی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و پیش دبستانی اشاره و تصریح کرد: این قوانین نشان دهنده آن است که دولت در این موضوع ورود به موقع‌ای نداشته است .

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع گفت: انتطارات از سازمان استخدامی در چند بخش خلاصه شده است؛ چارت، مجوز استخدامی، استفاده از سازو کارهایی که بتوانند به مزایا و فوق العاده‌ها و حقوق بیشتری دست پیدا کنند.

وی فاصله گرفتن از قانون مدیریت خدمات کشوری را از دیگر معضلات برشمرد و افزود: مجددا تفاوت بین دستگاه‌ها معنی‌دار می‌شود فراوانی مقرارت نیز باعث شده تا برخی مقررات در تضاد با یکدیگر قرار گیرند. لذا چند محور شدن سیاست‌ها در حوزه عمل ابتکار عمل را از بین می‌برد.

الهیار گفت: به کارگیری نیروهای خدماتی یکی از نیازهای مبرم آموزش‌وپرورش است و افزایش حقوق کارکنان قراردادی از مطالبات این قشر است که نیازمند چاره اندیشی است.

در حوزه نیروی انسانی توانبخش فاصله 6 برابری با استاندارد داریم

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی که از طریق ویدئو کنفرانس از سمنان در این گفتگو مشارکت داشت، اظهار کرد: برای داشتن آموزش و پرورش استاندارد باید در چهار مولفه؛ تجهیزات و فضا، مولفه منابع مالی، مولفه فرایندها و مولفه استانداردسازی نیروی انسانی کار کنیم.

سیدجواد حسینی به شاخص‌های نیروی انسانی اشاره و تصریح کرد: نیروی انسانی مهم‌ترین ابزار و روش برای رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت است.

وی افزود: هیچ سازمانی بدون در نظر گرفتن منابع انسانی نمی‌تواند اهدافش را محقق کند، لذا تامین نیروی انسانی باید براساس شاخص‌ها باشد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: در حوزه توان بخشی باید در ازای هر ۲۵نفر یک توان بخش داشته باشیم اما اکنون در برابر۱۴۹دانش آموز ما یک توان بخش داریم .

وی اضافه کرد: معلمان استثنایی علاوه بر مسئولیت آموزشی ‌و پرورشی مسئولیت توان بخشی نیز دارند لذا معلمان استثنایی۱۰برابر معلمان عادی رنجش دارند.

ارتقای سواد بهداشتی و سلامتی تنها از طریق مدارس محقق می‌شود

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: قبل، حین و بعد کرونا شرایطی متفاوت وجود دارد لذا در پی شیوع کرونا زیست بوم جدیدی اتفاق افتاده است.

مهرزاد حمیدی با اشاره به تعطیلی المپیک‌ها به دلایل مختلف، از جمله به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم، اظهار کرد: چهارمین المپیک را نیز کرونا تعطیل کرد، بنابراین کرونا باعث شده تا از ورزش‌های گروهی به سمت رشته‌های ورزشی فردی حرکت کنیم.

وی افزود: افزایش بهره‌وری از فناوری‌های نوین و ارتقای بهره‌مندی اولیا، معلمان و دانش آموزان از فناوری‌های نوین و همچنین ارتقای بهداشت و سلامت جامعه از نکات مثبت دوران کرونایی است.

حمیدی خاطرنشان کرد: براساس شاخص‌های تعیین شده۷۵۰دانش آموز یک مربی بهداشت تعلق می‌گیرد براین اساس، امروز ۱۲هزار مربی بهداشت کم داریم .

وی افزود: برای بهداشت پساکرونا باید فکری کنیم همان طوری که به وزارت بهداشت مجوز استخدام داده شد در ارتباط با مربیان بهداشت نیز این انتطار وجود دارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اظهار کرد: اگر۷۰درصد جامعه ماسک بزنند اما۳۰درصد این کار را انجام ندهند کار آن۷۰درصد نیز تاثیری در پیشگیری ندارد لذا همه باید نکات بهداشتی را رعایت کنند البته رعایت اصول بهداشتی به سواد بهداشتی جامعه باز می‌گردد و افزایش این نوع سواد تنها از طریق مدارس محقق می‌شود.

استخدام‌ها در آموزش و پرورش بی سابقه است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اظهارکرد: در مجموع سه روش استخدامی بیش از ۵۳هزار نیرو در سال جاری جذب خواهند شد که این موضوع بی‌سابقه است زیرا معمولا سالانه استخدام‌ها بسیار کمتر از این رقم بوده است.

قاسم احمدی لاشکی گفت: در استخدام‌ها باید موضوع عدم انتقال حداقل تا ده سال را به عنوان یکی از شرایط جذب لحاظ کرد.

وی بر سامان‌دهی نیروی انسانی تاکید و افزود: تعیین تکلیف نیروهای مشمول قانون استخدامی تا ۱۴۰۰باید انجام شود و استفساریه نیز در این قانون لحاظ شود.

تناسب آمار استخدام‌ها با میزان بازنشستگی‌ها ضروری است

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اظهار کرد: سند جامع نیروی انسانی را به نتیجه رساندیم و در این راستا یک معاونت و یک اداره کل به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اضافه شد.

وی ادامه داد: تناسب آمار استخدام‌ها با آمار بازنشستگی‌ها در دستور کار است لذا اقدامات اخیر روند تقاضای انتقال از سازمان نوسازی به سایر بخش‌ها را کاهش داده است.

لزوم توجه بیشتر به حقوق نیروهای خدماتی

مسعودی مشاور وزیرآموزش‌وپرورش نیز از مساعدت‌های سازمان اداری و استخدامی، افزایش حقوق فرهنگیان و کاهش فاصله حقوق فرهنگیان با سایر کارکنان دولت تقدیر و بر ارائه رفاهیاتی برای معلمان تاکید کرد.

وی از کاهش حقوق نیروهای خدماتی خبر داد و افزود: تمام نیروهایی که قراردادی بودند نیز با کاهش حقوق مواجه شدند لذا توجه به نیروهای خدماتی و قراردادی ضروری است.

تاکید مدیران کل آموزش‌وپرورش بر جذب معلم تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان

در این جلسه ۶۸۵نفر از روسای ادارات آموزش‌وپرورش سراسر کشور از طریق شبکه شاد دراین جلسه حضور داشتند و به اظهار نظر در خصوص موضوع برنامه پرداختند. قربانی از استان کردستان، دستورانی از سمنان و دانافر از استان یزد سه تن از مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها بودند که به نمایندگی از مدیران استانی در این گفت‌وگو شرکت کردند.

شیوه‌های جذب، شرایط و نحوه استخدام معلمان مهمترین موضوعی بود که در این برنامه از سوی مدیران کل استان‌ها مطرح شد و اغلب خواستار جذب معلم تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان شدند.

قوانین استخدامی و جدب باید به‌گونه‌ای باشد که افراد حقیقی و حقوقی نتوانند در آن دخالت کنند لذا باید قوانین فعلی جذب نیرو اصلاح شوند.تامین و ارتقای مستمر کیفیت آموزشی هدفی است که باید با همکاری سازمان اداری و استخدامی محقق شود. لذا پشت همه تقاضاهای آموزش و پرورش از سازمان اداری و استخدامی افزایش کیفیت آموزشی و پرورشی است هرچند درخواست‌ها با اعداد و رقم مطرح شود. تاکید بر تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان به عنوان بهترین روش برای جذب نیروهای شایسته در آموزش‌وپرورش از دیگر موضوعات مورد تاکید بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار