جلسه سند ملی موسیقی هفته آینده برگزار می شود

تهران (پانا) - مدیر کل دفتر موسیقی از برگزاری جلسه تدوین سند ملی موسیقی در هفته آینده خبر می دهد. او امکان برگزاری کنسرت‌های آنلاین در نیمه دوم سال در حوزه‌های مختلف موسیقی را بالا می داند و همچنین رقابتی شدن جشنواره موسیقی فجر را به تصمیم گیری شورای سیاست‌گذاری جشنواره منوط می کند.

کد مطلب: ۱۱۱۵۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
جلسه سند ملی موسیقی هفته آینده برگزار می شود

شیوع ویروس کرونا در دنیا اگرچه در مجموع جریان موسیقی را به سمت و سویی متفاوت از گذشته رهنمون کرد و وجه گردهمایی یا کارناوال را به نوعی از آن گرفت، اما هرگز نتوانست آن را خاموش کند. جریان موسیقی در کشور هم متاثر از چنین نگاهی رنگ و بویی متفاوت به خود گرفته است و البته در همین روزهای کرونایی تصمیمات مهمی برای آن گرفته شد.

در مدت اخیر موضوعاتی چون به جریان افتادن سند ملی موسیقی، ازسرگیری اجرای کنسرت‌های آنلاین و ایجاد تغییراتی در آیین نامه جشنواره موسیقی فجر از نکات قابل بحث در حوزه موسیقی بوده است.

جلسه سند ملی موسیقی هفته آینده برگزار می شود

اله یاری در ابتدای این گفت وگو درباره سند ملی موسیقی گفت: تدوین سند ملی موسیقی تکلیفی است که در ذیل بند دو و بند ۹ نقشه مهندسی فرهنگی کشور با عنوان راهبردهای کلان فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، پیش‌بینی شده است. معاون اول رئیس جمهور به تازگی به عنوان رئیس ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغیه‌ای درباره اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادها و دستگاه‌های مرتبط به طریق مقتضی، سند ملی موسیقی را با رعایت چارچوب تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ تدوین کند، صادر کرد.

اله یاری ادامه داد: پس از تدوین پیش‌نویس سند ملی موسیقی برای تصویب باید به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی رود و در مجموعه مصوبات ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور قرار گیرد. یکشنبه هفته آینده اولین جلسه را در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اعضای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهیم داشت.

در این جسله درباره مراحل تدوین سند تصمیم می گیریم و پس از آن اعضایی که انتخاب می‌شوند برای جلسات آینده دعوت خواهند شد. افراد مختلفی از دستگاه‌ها، تشکل‌ها و صاحب‌نظران حوزه موسیقی باید به این جلسات دعوت شوند تا در جریان تنظیم پیش‌نویس سند موسیقی قرار بگیرند.

شاید اجراهای آنلاین فعلا تنها راه باشد

اله یاری درباره شرایط برگزاری کنسرت‌های آنلاین گفت: از تیرماه با کاهش محدودیت‌ها از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، آغاز فعالیت‌های جمعی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی ستاد مبارزه با کرونا مجاز اعلام شده بود. بر همین اساس دفتر موسیقی هم شرایط را به سالن‌ها و شرکت‌های موسیقی ابلاغ کرد و دست کم ۲۰ مجوز اجرایی به تقاضای سالن‌ها و شرکت‌ها ـ بیشتر برای اجراهای پاپ در تهران ـ در تیر و مرداد از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد. ولی با فرا رسیدن تیر و آغاز موج دیگری از کرونا و ایجاد محدودیت‌های هفتگی برای فعالیت‌های جمعی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، شرکت‌های برگزار کننده کنسرت‌ها این نگرانی را داشتند که سالن‌ها با وجود تبلیغات گسترده شهری، تا ظرفیت ۵۰ درصد نیز پر نشود و از لحاظ اقتصادی ضرر کنند.

مدیر کل دفتر موسیقی ادامه داد: در همین راستا نامه‌هایی مبنی بر کنسلی اجراهای صحنه‌ای به دفتر موسیقی واصل شد. اما اجراهای آنلاین همانطور که از اسفند آغاز شده بود، ادامه پیدا کرد؛ البته عمده اجراهای آنلاین در حوزه موسیقی پاپ بود و این تقاضا وجود داشت که چرا در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی اجراهای کمتری برگزار می‌شود؛ به همین دلیل دفتر موسیقی و بنیاد رودکی پیشقدم شدند و پنج اجرا در این حوزه موسیقی برگزار شد که با استقبال عمومی رو به رو شد. همچنین قرار است چهار شب اجرای موسیقی نواحی به صورت آنلاین داشته باشیم. اگر ستاد ملی کرونا بعد از ماه‌های محرم و صفر شرایط کشور را آلوده به ویروس کرونا بداند و اجازه فعالیت‌های تجمیعی ندهد، اجراهای آنلاین تنها راه خواهد بود و البته امکان برگزاری کنسرت‌های آنلاین در نیمه دوم سال در حوزه‌های مختلف موسیقی بالا است‌.

۸۰ درصد از آیین نامه جشنواره موسیقی فجر مثل قبل است

اله یاری در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره تغییر آیین نامه جشنواره موسیقی فجر گفت: برای آیین نامه قبلی جشنواره موسیقی فجر زحمت زیادی کشیده شده بود و دو دوره هم به اجرا در آمده بود. یکی از نکات آیین‌نامه این بود که برخلاف سایر آیین نامه‌ها دارای شورای سیاست‌گذاری نیست، گرچه که وجود چنین شورایی به عنوان رأس جشنواره لازم است؛ زیرا سیاست‌گذاری‌های کلان اجرایی، فرهنگی و هنری جشنواره را انجام دهد و سمت و سوی جشنواره به کمک یک خرد جمعی صورت بگیرد. در آیین نامه قبلی شورای انتخاب دبیر را داشتیم که عمده زحمات را بر عهده دبیر جشنواره قرار می‌داد.

او ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که اگر به دنبال اصلاح آیین نامه و اضافه کردن شورای سیاست گذاری برویم، جشنواره می‌تواند با خرد جمعی تری، سیاست‌های کلان و جهت‌گیری‌های خود را مشخص کند. لذا طبق آیین‌نامه‌های قبلی بنا بر وجود ضرورت یا به نظر شورای ارزیابی، امکان اصلاح آیین نامه وجود داشت که البته ما ترجیح دادیم از عنصر ضرورت استفاده نشود و آیین نامه توسط شورای ارزیابی جشنواره مورد بازبینی قرار بگیرد. در هفت جلسه‌ای که سال گذشته شورای ارزیابی جشنواره پس از برگزاری جشنواره داشت، آیین نامه مورد ارزیابی قرار گرفت و تغییراتی در آن لحاظ شد که البته لازم بود به تایید معاونت امور هنری برسد و بعد هم توسط وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به تایید برسد.

اله یاری تصریح کرد: یکی از مهمترین تغییراتی که در آیین نامه صورت گرفت، افزوده شدن شورای سیاست گذاری به جشنواره بود؛ البته تا ۸۰ درصد از آیین نامه به صورت قبل است. همچنین درباره بحث رقابتی بودن جشنواره، در آیین نامه پیش‌بینی شده که شورای سیاست‌گذاری جهت‌گیری‌های هنری جشنواره را مشخص می‌کند و تعیین می‌کند که چه بخش‌هایی از جشنواره رقابتی و غیررقابتی باشد.

مدیر کل دفتر موسیقی در انتهای گفت وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: ترکیب شورای ارزیابی طبق آیین نامه قبلی شامل مسئول مجمع صنفی ناشران آثار دیداری و شنیداری، مسئول انجمن صنفی هنرمندان موسیقی و سه هنرمند در شورا بود که دو نفر از این هنرمندان از اعضای شورای عالی خانه موسیقی بودند. لذا تقریبا تشکل‌های حوزه موسیقی ما در هفت جلسه شورای ارزیابی حضور داشتند و آنچه که در آیین نامه اصلاح شد، توسط شورای ارزیابی برآیند نظر جمعی این عزیزان بود که در جلسه حاضر بودند. متن آیین نامه در سایت دفتر موسیقی قرار خواهد گرفت. امیدوار هستم جشنواره با تغییرات صورت گرفته با اقبال بیشتری از سمت هنرمندان و مردم مواجه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار