۲ پیشنهاد فوری برای خروج گردشگری از بحران

تهران (پانا) - یک کارشناس برنامه‌ریزی فرهنگی و گردشگری با طرح دو پیشنهاد فوری برای خروج صنعت گردشگری ایران از بحران و جلوگیری از ورشکستگی آن، گفت: اعتراف اخیر مسؤول گردشگری به وضعیت بحران‌زده این صنعت، اتفاقی قابل تأمل و متفاوت از روال همیشگی بوده است. شاید دیر شده باشد اما تشکیل صندوق حمایت از گردشگری و تبلیغ درستی از برند سفر در ایران می‌تواند بخشی از معضلات را حل کند، منتها به شرطی که این اقدامات صادقه باشد و نمایشی در کار نباشد.

کد مطلب: ۱۱۱۵۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد
۲ پیشنهاد فوری برای خروج گردشگری از بحران

به گزارش ایسنا، اردشیر اروجی ـ مدیرکل سابق آمار و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اخیرا معاون گردشگری در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی مطلبی در تایید مشکلات گردشگری نوشته و واقعیت بحرانی این صنعت را پذیرفته است. برای او نوشتم پذیرفتن مشکلات صنعت گردشگری یعنی این که ۵۰ درصد راه را آمده‌اید و بحران را قبول کرده‌اید. تا حالا قبول نداشتند و می‌گفتند وضعیت این صنعت خوب است و گردشگری درحال رشد است. اما این‌که در دیدار با برخی نمایندگان با تصریح معضلات، خواستار حل مشکل شدند، اشتباه است. هیچ شخصی جز مسؤول مستقیم گردشگری نمی‌تواند برای این بحران راه حل پیدا کند. آن‌ها باید پیشنهادهای خود را به نمایندگان مجلس بدهند و بخواهند موانع قانونی را حذف کنند.

او ادامه داد: چندماه قبل پیش‌بینی کردم که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در صنعت گردشگری ایران بر اثر بحران کرونا بیکار خواهند شد. آن موقع کسی توجه نکرد. حالا گردشگری با همین معضل مواجه شده است. سرمایه‌ها، نیروی انسانی متخصص و بوم‌گردی‌ها که تازه پا گرفته بودند، همگی درحال از دست رفتن هستند. البته که برای حل مشکل همیشه راه حلی وجود دارد، هرچند که دیر شده است، ولی اگر حالا هم اقدام شود شاید بتوان از وخیم‌تر شدن اوضاع جلوگیری کرد.

این کارشناس گردشگری با طرح پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از گردشگری، گفت: با توجه به مشکلات گردشگری، ورشکستگی این صنعت و بیکاری نیروهای متخصص باید به این نتیجه برسیم که صندوقی برای حمایت از گرشگری در دولت باید ایجاد شود تا از طریق آن چرخ گردشگری به حرکت درآید.

مردم از وضعیت موجود خسته شده‌اند، وقتی مسیر درست ندارند چه کار کنند، معلوم است که شمال می‌روند، بعد به آن‌ها معترض می‌شویم که چرا رعایت نمی‌کنند. مسیر قانونی پیش پای آن‌ها بگذاریم؛ اگر رعایت نکردند بعد مردم را زیر سوال ببریماو افزود: زمانی که مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری بودم، بحث صندوق حمایت از گردشگری مطرح شد که بعدها به بانک گردشگری تبدیل شد. در واقع ریشه بانکی که امروز به نام گردشگری معروف است، همان صندوق حمایت از گردشگری بود که در مراحل استصوابی تغییر کرد. طرحی هم با عنوان صندوق حمایت از میراث فرهنگی مطرح شده بود که به صندوق حفظ، احیا و مرمت تبدیل شد.

اروجی بیان کرد: کرونا که دائمی نیست، با از بین رفتن آن می‌توان بازپرداخت‌ها را انجام داد. دولت باید الان کمک کند تا گردشگری را زنده نگه دارد. اگر این صندوق همان ابتدای طرح ایده تشکیل شده بود می‌شد از کمک‌های خارجی هم بهره برد.

این کارشناس برنامه‌ریزی گردشگری ادامه داد: اگر صندوق حمایت از گردشگری ایجاد شود، قانون آن را آماده کنند و مجلس نیز حمایت کند و دولت تنخواه بدهد و بخش خصوصی هم مقداری سرمایه بگذارد و مجوز فروش اوراق قرضه را هم بگیرند و به سرمایه این صندوق اضافه کنند، از طریق آن می‌توان به گردشگری کمک‌های اضطراری داشت.

اروجی راه حل دوم برای نجات این صنعت را تبلیغ برند گردشگری ایران در کرونا دانست و گفت: این ایده باید همزمان با طرح صندوق حمایت از گردشگری اجرا شود، هرچند که نظرم این است باید خیلی زودتر برای این کار اقدام می‌کردند. همه تاکید برند گردشگری ایران باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد. باید هتل، تور، آژانس، اتوبوس، قطار، هواپیما و رستورانی که این پروتکل‌ها را واقعا اجرا می‌کنند، تبلیغ شوند. صدا و سیما الان باید این تبلیغات را انجام دهد. رعایت پروتکل‌ها هم نمایشی نباشد. خیلی‌ها می‌گویند رعایت می‌کنیم، درحالی که پروتکل‌ها را به تمسخر گرفته‌اند.

او با اشاره به حجم سفرها با وجود هشدار و اخطارها، اظهار کرد: مردم از وضعیت موجود خسته شده‌اند، وقتی مسیر درست ندارد چه کار کنند، معلوم است که شمال می‌روند، بعد به آن‌ها معترض می‌شویم که چرا رعایت نمی‌کنند و سفر می‌روند. مسیر قانونی پیش پای آن ها بگذاریم اگر رعایت نکردند بعد مردم را زیر سوال ببریم.

او افزود: مگر نمی‌گفتیم گردشگری برای تمدد اعصاب خوب است و سرانه درآمد آن پایین است و از سبد خانوار حذف شده و امری ضروری است، چرا این حرف‌ها را فراموش کردیم؟ حالا که باید تبلیغ کنیم مردم با برند کرونا، رعایت ضوابط و پروتکل‌ها و مطمئن سفر بروند، متوقف شده‌ایم. باید به مردم نشان دهیم در قطار و هواپیما یا هتل چطور این پروتکل‌ها را رعایت می‌شود. وقتی گردشگری داخلی راه افتد یقینا گردشگر خارجی اطمینان پیدا می‌کند و به ایران سفر می‌کند. گردشگری، اعتمادسازی است.

او تاکید کرد: سعی کنید در راه تبلیغ برند گردشگری ایران، دروغ را کنار بگذاریم. یک‌بار برای همیشه صادق باشیم و واقعا به آن‌چه تبلیغ خواهیم کرد، عمل کنیم. با این کارها برند گردشگری ایران به تدریج شناخته می‌شود.

اروجی گفت: تشکیل صندوق حمایت از گردشگری و تبلیغ درست برند می‌تواند معضلات و اثرات بحران را کاهش دهد و حتی آن‌ها را حل کند. منتها به شرطی که همه این اقدامات صادقانه باشد، نه نمایشی. مثلا وقتی خبر می‌دهند پروتکل بهداشتی گردشگری بین‌المللی یا سفرهای داخلی ابلاغ شده است، یعنی چه؟ نشان دهند چه چیزی ابلاغ شده و چه چیزی رعایت می‌شود تا مردم از نزدیک آن را لمس کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار