رئیس اتاق ایران مطرح کرد

نگرانی از مرگ برندها در ایران

تهران(پانا)- رئیس اتاق ایران در مراسم معرفی و تجلیل از برندهای برتر استان خراسان رضوی، برند را پایه و اساس و حرکت آغازین تولید دانست و با تاکید بر اینکه ماندگاری برند در گرو حرکت متناسب با اقتضائات زمانه است، به واکاوی دلیل برندکشی در اقتصاد معاصر ایران و راهکارهای برندسازی و حفظ برند در وضعیت موجود پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۱۵۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
نگرانی از مرگ برندها در ایران

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: با توجه به موانع و چالش‌های موجود، به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی بیش از برندسازی، شاهد برندکُشی هستیم. چه‌بسا برندهای موفقی بوده‌اند که در برهه‌ای جایگاه خوبی در عرصه اقتصاد و تولید کشورمان داشتند اما امروز دیگر اثر و نشانی از آنها نمی‌بینیم و این روند ما را نگران می‌کند.

وی در هشتمین مراسم سالانه معرفی و تجلیل از برندهای برتر استان خراسان رضوی افزود: باید اذعان کنیم که ما به ازای برندهای موفقی همچون آزمایش، ارج و... که در گذشته وجود داشتند، نمونه‌های موفقی خلق نکرده‌ایم و حتی ظرفیت آنها را نیز از دست داده‌ایم. باید بررسی شود که چرا این نام‌های بزرگ دیگر فعال نیستند؟

او با تاکید بر اینکه در حوزه برندینگ، مهم‌ترین مساله یافتن «رمز ماندگاری برند» است، اظهار کرد: متاسفانه کمتر به این مقوله توجه می‌شود و زمینه‌ها، الزامات و اقتضائات این ماندگاری مدنظر مدیران بخش خصوصی و متولیان اجرایی قرار می‌گیرد. نکته مهم دیگر در امر برندسازی آن است که صاحبان برند، ایفای مسوولیت اجتماعی را تا چه میزان در ماندگاری خود مهم می‌دانند؟

شافعی با بیان اینکه نطفه اولیه بنگاه اقتصادی چیزی جز «برند» آنها نیست، افزود: هیچ کالایی بدون نام تولید نمی‌شود و همه بنگاه‌های اقتصادی باید به دنبال آن باشند که این نطفه بعد از انعقاد، چگونه پرورش پیدا کند و چطور به بلوغ برسد و حتی در جامعه به مسیر خود ادامه دهد.

او تصریح کرد: آنچه برندی را ماندگار می‌کند، نحوه حرکت آن با زمانه است؛ اینکه آیا برند از تغییر و تحولات علمی و تکنولوژی روز در طول زمان بهره می‌گیرد یا خیر و آیا به نیازهای روز جامعه توجه دارد یا نسبت به آنها اغماض می‌کند. همه اینها مولفه‌هایی بسیار موثر در ماندگاری برندها هستند. باید به این نکته توجه کنیم که اگر روزی در زندگی ما کالایی رواج داشت آیا آن محصول به‌تناسب توسعه تکنولوژی، رشد یافته و مشتری خود را از ظرفیت‌های جدید بهره‌مند می‌کند یا از سرعت رشد عقب‌مانده است؟

تاثیر ثبات اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیر بودن شرایط در سرمایه‌گذاری

شافعی در بخشی از سخنان خود، خطاب به استاندار خراسان رضوی گفت: آنچه به نظر من در مساله برند در کشور ما بسیار اثرگذار است، مقوله ثبات و همچنین پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد است. جرات و جسارت داشتن برای سرمایه‌گذاری به این دو فاکتور پیوند خورده است و این دو موضوع در توسعه آینده هر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است اما متاسفانه ما در هر دو مولفه با مشکلاتی جدی مواجه هستیم. رئیس پارلمان بخش خصوصی ادامه داد: طی سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که برندهایی از همین استان خراسان رضوی در بازار کشورهای همسایه حضور و نفوذ خوبی پیدا کردند؛ اما اخذ تصمیمی یک‌باره و ممنوعیت در صادرات فلان محصول موجب شد تا روند کار و سرمایه‌گذاری آن برندها نیز پایان یابد و ازسرگیری دوباره مسیر سرمایه‌گذاری و توسعه نیز کاری دشوار و چه‌بسا ناممکن شود.

شافعی تاکید کرد: اگر قرار باشد به موضوع برند در برنامه‌های اصلی اقتصادمان توجه نکنیم، با نابودی برندها روبه‌رو خواهیم شد و در حوزه برندسازی نیز چالش‌هایی جدی دامنگیر ما می‌شود؛ ازاین‌رو برنامه ریزان کشور باید به این مهم توجه داشته باشند.

او با اشاره به اهمیت توجه به واحدهای کوچک و متوسط و جایگاه آنها در توسعه زنجیره تولید گفت: بعضی از برندهای بزرگ و سرشناس بین‌المللی، صاحب کارخانه‌های تولیدی عظیم نیستند؛ چون در کنار آنها زنجیره‌ای از صنایع کوچک و متوسط شکل گرفته که تامین‌کننده نیاز این بخش است؛ اما در کشور ما این واحدهای کوچک و متوسط به‌مثابه فرزندان کوچکی هستند که به تعداد انبوه زاده اما در ادامه به حال خود رها شده‌اند. ازاین‌رو برای رسیدن به جایگاه امروز کشورهای توسعه‌یافته در این حوزه، باید چاره‌ای اساسی برای این بخش اندیشیده شود.

شافعی در تبیین روند توسعه و پیشرفت برندها در ایران، به صنعت خودروسازی اشاره و اظهار کرد: در مقایسه برندها شاهدیم که مسیر توسعه به‌درستی رقم نخورده است، چنانکه پیکان ایرانی نهایتا به پراید تبدیل شده است؛ زیرا برنامه‌ریزی برای توسعه صنعتی در کشور بسیار دشوار است. برای عبور از شرایط موجود باید حرکتی متفاوت داشته باشیم و به‌تناسب قابلیت واحدهای موجود و نیروهای انسانی و مدیرانی که در ایران فعالیت دارند، می‌توانیم روزی به آنچه می‌خواهیم در این حوزه دست پیدا کنیم.

او تاکید کرد: مدیران بنگاه‌های اقتصادی ما، تلاش‌های بزرگی را نظر به موانع موجود رقم زده‌اند. تاب‌آوری آنها در بحران‌ها و چالش‌ها، قابل‌تقدیر است. امروز اگر یک مدیر بسیار موفق ژاپنی به اداره یک واحد تولیدی در ایران گماشته شود؛ شاید تنها دو هفته تاب بیاورد و این در حالی است که فعالان اقتصادی ما سال‌ها با دشواری‌ها، دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و اگر همین امروز به آنها میدان داده شود، نتایج ارزشمندی را شاهد خواهیم بود.

استاندار خراسان‌رضوی نیز در مراسم معرفی و تجلیل از برندهای برتر این استان گفت: همه ما در قبال شرایط اقتصادی کنونی مسوولیم و هرکسی در جایگاه خود باید به‌منظور عبور از مشکلات، نقش و اثر خود را ایفا کند. در این راستا بخش خصوصی و به‌ویژه اتاق‌های بازرگانی باید مسیر مطالبه‌گری به‌ویژه در موضوع بهبود شاخص‌های کسب‌وکار را مجدانه پیگیری کنند.

علیرضا رزم‌حسینی با تاکید بر اینکه بخشی از مشکلات جاری کشور، ماحصل رویکردهای غلط در داخل بوده است و همه‌چیز را نباید پای تحریم‌ها بنویسیم، متذکر شد: از مجموع ۱۱ شاخص موثر در سهولت فضای کسب‌وکار، تنها شاخص تجارت فرامرزی را می‌توان مستقیما متاثر از تحریم‌ها تلقی کرد؛ اما اگر وضعیت کشورمان در دیگر شاخص‌ها نظیر صدور مجوزها، پرداخت مالیات، ورشکستگی و... مطلوب نیست؛ دیگر نمی‌توان تحریم‌ها را دخیل دانست. به همین منظور، بخش خصوصی و به‌ویژه اتاق بازرگانی باید مطالبه‌گری جدی داشته باشد.

او تصریح کرد: اگر روزی روند برنامه‌ریزی از رده‌های پایین به سمت بالا تعریف و محقق شود؛ امور مختلف نیز سامان می‌گیرند. به هر رو هرکدام از ما باید در جایگاه خود، نقش و اثرمان را ایفا و محقق کنیم. رزم‌حسینی تاکید کرد: امروز در بزنگاه دشوار تحریم‌های بین‌المللی قرار داریم و نیت دشمنان نظام از این تحریم‌ها نیز هدف قرار دادن استقلال داخلی و اعمال فشار برای تسلیم کردن ایران است.

استاندار خراسان رضوی با تقدیر از تلاش‌های بخش خصوصی در این ایام سخت بیان کرد: استعدادها و سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی در ایران آن‌چنان عظیم است که اگر اراده‌ای آهنین وجود داشته باشد، شاهد اتفاقات ارزشمندی در حوزه‌های اقتصادی خواهیم بود. تحقق این مهم را امکان‌پذیر می‌دانیم؛ چراکه این کشور قابلیت‌ها و شایستگی‌های فراوانی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار